PATRIE ȘI RELIGIE LA ANTICI
„Cuvântul patrie la antici însemna pământul strămoșilor Terra patria. Patria fiecărui om era partea de pământ pe care religia sa îl sfințise; pământul unde odihneau înaintașii săi și pe care-l ocupau sufletele lor. Patria cea mică era ograda familiei, cu mormântul și vatra sa. Patria cea mare era cetatea, cu pritaneul său și eroii săi, cu incinta sa sacră și cu teritoriul său marcat de religie.
„Pământul sfânt al patriei”, spuneau grecii. Nu era doar o vorbă. Acest pământ era cu adevărat sfânt pentru om, căci era locuit de zeii săi. Statul, Cetatea, Patria aceste cuvinte nu erau abstracțiuni ca la moderni; ele reprezentau realmente un întreg ansamblu de divinități locale cu un cult al fiecărei zile și niște credințe cu putere asupra sufletului.
Ne explicăm prin aceasta patriotismul anticilor, sentiment energic care era pentru ei virtutea supremă către care tindeau toate celelalte virtuți. Tot ce omul putea avea mai scump se confunda cu patria. În ea își găsea binele, siguranța, dreptatea, credința, zeul. Pierzând-o, pierdea totul, era aproape imposibil ca interesul personal să fie în dezacord cu interesul public. Platon a spus: Patria ne-a dat naștere, ne hrănește, ne crește. Și Sofocle: Patria ne ocrotește.
Patria nu e pentru om doar un domiciliu. Dacă-i părăsește zidurile sfinte, dacă-i trece hotarele sacre ale teritoriului, el nu mai găsește religie și legături sociale de niciun fel. Peste tot în altă parte decât în patria sa el este în afara vieții firești și a dreptului; peste tot în altă parte el este lipsit de zeu și în afara vieții morale. Numai în patrie el își are demnitatea sa de om și îndatoririle sale. El nu poate fi om decât acolo.
Patria ține omul atașat printr-o legătură sacră. Trebuie s-o iubim cu (...) credință, să i ne supunem (...). „Trebuie să i te dăruiești întreg, să pui totul în ea, să-i hărăzești totul.” Trebuie s-o iubim glorioasă sau obscură, prosperă sau săracă. Trebuie s-o iubim pentru binefacerile sale și s-o iubim și-n asprimile sale. Socrate condamnat de ea la moarte fără motiv continuă s-o iubească.
(...) Trebuie mai ales să știm să murim pentru ea. Grecul sau Romanul nu moare din devotament pentru un om sau pentru onoare ci pentru patria căreia îi datorează viața. Căci, dacă patria este atacată, este atacată religia. El luptă pentru altarele sale, pentru vetrele sale, pro aria et focis ; pentru că, dacă dușmanul cucerește patria, altarele sale sunt pângărite, vetrele sale stinse, mormintele sale profanate, zeii săi distruși, cultul său desființat. Dragostea de patrie e evlavia anticilor.
Patria trebuie să fi fost foarte prețioasă fiindcă anticii nu-și imaginau pedeapsă mai cruda ca lipsirea omului de ea. Pedeapsa obișnuită pentru marile crime era exilul. Exilul nu era doar interzicerea șederii în patrie și îndepărtarea de pământul ei, el presupunea în același timp interzicerea cultului, el conținea ceea ce modernii au numit excomunicare. Să exilezi un om, însemna, după formula folosită de romani, să-i interzici focul și apa. Prin acest foc trebuie înțeles focul sacrificiilor, prin această apă, apa purificatoare. Exilul punea deci un om în afara religiei. (...)
Zeii fiecărui om erau aceia care locuiau în casa sa, în satul său, în orașul său. Exilatul lăsându-și patria în urma lui, își lăsa și zeii. El nu mai vedea nicăieri nicio religie care să-l poată mângâia și ocroti, el nu mai simțea nicio providență care să vegheze asupra lui; fericirea de se putea ruga îi era luată. Tot ce-i putea satisface nevoile sufletului era îndepărtat de el.” - Fustel de Coulanges
Text cules de Mareș Bogdan
|