View Single Post
  #62  
Vechi 28.09.2010, 18:08:01
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit Premizele teologice eronate ale primatului papal - Dimitrios Tselenghidis - I

Unitatea Bisericii și cugetul unitar


Prin urmare, termenul necesar al unității noastre cu Dumnezeul Treimic în Hristos este prezența harismatică a Duhului Sfânt înlăuntrul nostru în mod activ. Cu alte cuvinte, unitatea noastră cu Dumnezeul Treimic nu se datorează capacității firii noastre, ci Duhului Sfânt (vezi Sfântul Atanasie cel Mare, Κατά Ἀρειανῶν 3, 25, ΒΕΠ 30, 271: „Duhul este Cel Care există în Dumnezeu și nu noi înșine”). Practic, această unitate în har a Bisericii se manifestă prin concordia părerilor și prin existența unui cuget unitar în noi (vezi Sfântul Atanasie cel Mare, Κατά Ἀρειανῶν 3, 23, ΒΕΠ 30, 269).

Dacă însă unitatea Bisericii ca trup sacramental și divino-uman, dar și unitatea credincioșilor în parte ca mădulare ale Bisericii între ei, după modelul unității Dumnezeului Treimic, se realizează direct și personal de către Însuși Dumnezeul Treimic prin lucrarea necreată a Duhului Sfânt, atunci devine ușor de înțeles faptul că eterodocșii – romano-catolici și protestanți – care în nici un caz nu constituie biserici, ci comunități religioase cu nume bisericesc, alterând prin Filioque credința apostolică a Bisericii în Dumnezeul Treimic și în mod practic nefăcând deosebirea dintre firea necreată și lucrarea necreată în Dumnezeu fac irealizabilă unitatea lor, în caracterul ei ontologic și harismatic, cu Dumnezeul Treimic și cu noi în Hristos.

Dar și orice altă formă de unire cu eterodocșii spre care se tinde și care se abate de la premisele teologice de mai sus ale „credinței o dată predate nouă” este în realitate irealizabilă. Cu toate acestea însă, reprezentanții Bisericilor Ortodoxe locale având ca centru coordonator Patriarhia Ecumenică se manifestă după o altă viziune asupra unității Bisericii. Este în acest sens caracteristic faptul că în primul paragraf al schiței de proiect a Comisiei Internaționale Mixte pentru Dialogul Teologic cu romano-catolicii prevăzută pentru evenimentul de anul trecu din Cipru (Octombrie 2009), se pomenește că în textul stabilit de comun acord la Ravenna (2007) romano-catolicii și ortodocșii se referă la „epocă Bisericii nedivizate” (vezi Textul de la Ravenna, paragraful 41). Este clar că exprimarea aceasta presupune, pentru membrii Comisiei Internaționale Mixte, că astăzi nu mai există Biserica nedivizată. Și prin urmare, astăzi Biserica este divizată, în ciuda credinței Bisericii pe care o mărturisim cu gura în Crezul nostru. Acest lucru însă înseamnă o cădere din Biserică a tuturor celor care susțin conștient toate cele prevăzute de Textul de la Ravenna despre identitatea Bisericii, deoarece în mod indirect resping învățătura dogmatică a Sinodului II Ecumenic.

Dar, deja cu mult în urmă, romano-catolicii s-au rupt de învățătura dogmatică a Sinodului II Ecumenic prin adaosul Filioque. Filioque a fost conceput și a apărut în Occident când s-a pierdut trăirea prezenței harismatice a Duhului Sfânt în pliroma bisericească din jurisdicția papei. În esență Filioque a constituit cristalizarea înstrăinării de experiența trăită a harului necreat și a lucrării Dumnezeului Treimic prin care se realizează comuniunea directă și adevărată (a lui Dumnezeu) cu omul în lăuntrul purtătorului prin excelență al unității dintre Dumnezeu și om, adică în Biserică.

Prin urmare, din pricina diferențierii noastre dogmatice de romano-catolici nu poate exista nici din punct de vedere formal, nici real unitate între noi. Cu toate acestea însă, din punct de vedere dogmatic și ecleziologic paradoxul constă în aceea că Textul de la Ravenna – consecvent față de textele comune anterioare de la München, Bari, Valaam și de la Balamand – se referă la credința comună apostolică, la tainele comune și la caracterul eclezial al eterodocșilor. Astfel, se dă impresia eronată și blasfemiatoare că prin acest text comun de la Ravenna se dezminte Hristos, care ne asigură că mlădițele tăiate din vie nu mai pot să aducă roade. Adică, membrii Comisiei Internaționale Mixte de Dialog confirmă prin textele lor comune că, dincolo de abaterile lor eretice, romano-catolicii constituie Biserică și că au Taine autentice. Este într-adevăr un paradox teologic și logic faptul că reprezentanții Bisericilor locale Ortodoxe nu înțeleg uriașa înșelare dogmatică a romano-catolicilor asupra caracterului creat al Tainelor lor, care înșelare anulează la propriu afirmația de mai sus a acestora pe care însă o contrasemnează și reprezentanții ortodocși. Înșiși romano-catolicii ne confirmă prin învățătura lor dogmatică despre harul creat că sunt lipsiți de experiența eclezială a Duhului Sfânt. Prin urmare, date fiind premisele existente, este, teologic vorbind, fără sens și fără scop să se facă demersuri pentru o unitate eclezială cu romano-catolicii. Practic, această unitate este, de altfel, absolut irealizabilă, deoarece se opune premiselor teologice ale Bisericii și caracterului ei ontologic.

Sursa:http://graiulortodox.wordpress.com/2...-si-papistasi/
Reply With Quote