De la Părintele Arsenie cetire...
DESPRE ÎNGUSTIMI ȘI SECTARISM
E bine să punem la punct acel „spirit sectar”, spirit îngust, spirit habotnic, zelotismul fără socoteală, sau mai bine zis prostia, care încununează fruntea multor suficienți de sine.
Nu s-a crezut că se găsesc sectari și altundeva decât unde de obicei îi știm. Observând oamenii mai cu atenție, am aflat că spirite sectare se găsesc oriunde, în toate activitățile omenești. Se găsesc (cârcotași) pe marginea oricărei gândiri omenești, nu numai în religie. Se găsesc spirite sectare răzând chiar la temelia ierarhiei. E clar că spiritele sectare, mentalitățile de orice fel, sunt spirite anarhice, sortite la fărâmițarea lor până la absurd. Sectarismul se explică prin sine, dar nu și-l poate explica cel ce pătimește de el. Adică cel căzut în asemenea îngustimi susține cu toată tăria că așa este Adevărul, cum îl înțelege el, și nu admite o altă părere a Sfinților, a Bisericii și a obștii în general.
Dacă prostul s-ar recunoaște prost, ar înceta de a mai fi ca atare și s-ar schimba în înțelept.
Orișice spirit sectar aduce minții și sufletului o neliniște, o tulburare, o barieră care stingherește libertatea sufletului, seninătatea superioară, suveranitatea Credinței în conducerea preaînțeleaptă a Providenței, atât în directivele mari ale lumii, cât și-n amănuntele vieții noastre. Că ori de câte ori nu ții pas cu Providența, ba din neștiință, ba din fixarea pe câteva idei omenești, totdeauna am putea fi striviți, fără a avea un merit altul decât acela de a fi victimă a îngustimii noastre. Cine-i îngust la minte, n-are leac nicăieri. Mulți sunt mai betegi la minte decât de alte boli fizice.
Sunt oameni care reprezintă Providența, oameni providențiali, dar după oarecare vreme se sectarizează, se limitează la îngustimi, la câteva principii fixe, și vor cădea victimile acestor îngustimi. Și întâi trebuie să se spargă capul prost, ca să vie cel cu minte.
Să luăm un exemplu și un model de îngustime a oamenilor providențaili din anii 1556-1598. În această perioadă de vreme pe tronul Spaniei a urcat regele Filip al II-lea, care din fire era un rege ipocrit și veșnic posomorât; se spune că n-a râs în viața lui niciodată. A zâmbit numai o singură dată, când a auzit de măcelul din noaptea Sfântului Bartolomeu. A moștenit cel mai mare imperiu care exista pe atunci. Spania cu America Centrală, America de Sud, Neapolul, Sicilia și Sardinia, și Milanul și Țările de Jos; iar după ce a cucerit Portugalia, la anul 1580, se făcu stăpân și peste imperiul colonial [al acesteia]: Brazilia, posesiunile din Africa și Indiile. Căsătorindu-se cu Maria Tudor a Angliei, dispunea acum și de aceasta [de Anglia]. Această întindere imensă [îl] făcea pe Filip să se creadă în sine așa de tare încât afirma, umflat de mândrie, că în împărăția sa soarele niciodată nu apune, iar lumea zicea că atunci când se mișcă Spania, se cutremură pământul.
Filip ar fi putut fi un rege mare, dacă ar fi înțeles vremea în care trăia. Chiar de la suirea sa pe tron își propusese ca toată viața lui să lupte pentru stârpirea protestantismului. Fanatismul său, întreținut și de iezuiți, era așa de mare încât spunea adesea: „Mai bine n-aș mai fi rege, decât să domnesc peste eretici!”. Într-adevăr, el se purta cu atâta cruzime contra reformaților încât aceștia îl numiră „demonul de la miazăzi”.
În luptele sale, ce le-a avut cu flamanzii, a căutat să-i aducă pe aceștia cu de-a sila la catolicism, fiindcă, din îngăduința lui Carol Quintul, primiseră calvinismul. Măsurile regelui siliră pe acești locuitori să facă o confederație, pentru ca să-și apere cu armele libertatea religioasă și politică.
Filip, afumat de fumul fanatic catolic, însărcină pe generalul său, Ducele de Alba, să se ducă să supună țările răsculate. Acesta a fost cel mai crud om al vremii de acum și purtarea lui fu înspăimântătoare. Dărâmând toate fortărețele răsculaților, 18.000 de oameni au fost arși de vii, [la] 30.000 li s-au luat averile, rămânând pieritori de foame, [iar] 100.000 fură nevoiți să părăsească țara.

Filip povățuit de iezuiți, se hotărî să curețe Spania de necredincioși. El dădu un decret prin care ordona ca „toți cei care nu sunt catolici să se boteze sau să părăsească țara”. Cei mai bogați și-au vândut averile și au trecut în alte țări, iar sărăcimea a rămas pe mâna iezuiților și închinătorilor și au fost arși de vii. În urma acestor măsuri, Spania de miazăzi ajunse o paragină. Sfârșitul vieții lui Filip a fost același ca al lui Irod, ucigătorul pruncilor: „păduche sub piele”, iar după dânsul Spania a decăzut mereu și nu s-a mai ridicat niciodată.
Iată un argument destul de bun al suficienței de sine, al bigotismului fanatic, plin de nenumărate crime și sânge, manifestat prin ura ucigătoare de oameni, bazat pe mijloace de teroare, ca să se impună un creștinism forțat.
Întrebăm Apusul: oare așa ne-a învățat Hristos? Unde este răbdarea care trebuie s-o avem, până la jertfă, pentru frații noștri mai slabi? Iată unde a dus pe Filip îngustimea fanatică a suficienței de sine! De aici reiese că acel care este căzut în aceste extreme ale sectarismului nu-și dă seama de această orbire și, ascultând de o vrajă vrăjmașă, împinge lucrurile, în îngustimea sa, până la absurd, prăbușindu-se în abisul fărădelegilor și căzând din creștinism prin călcarea iubirii de oameni.
Oricine care este afumat de o vrajă vrăjmașă sectară luptă pentru ca să-și facă prozelitism cât mai mare, ca prin aderenții ce și-i câștigă să poată, azi sau mâine, să producă „anarhie”, prin răzbunare și ferocitate.
Sectarismul este o vrajă vrăjmașă care luptă împotriva păcii lui Hristos, împotriva dragostei Lui, împotriva unității Lui, care a legat pe toți creștinii de veacuri, până la sfârșitul veacului acestuia.
Spiritul anarhic sectar este izvor al răutății, care ia pacea de pe pământ și pustiește inima de iubirea lui Hristos. Prin îngustimile lui, credința se pustiește, ateismul se generalizează, drepții se desăvârșesc și… „judecata cea de pe urmă” se grăbește.
Ateismul este ultima fază a sectarismului. Acesta tinde să cotropescă tot pământul, iar când va reuși ca toți supraviețuitorii acestei lumi, cu voie și fără voie, să afirme negația lui Dumnezeu, negația nemuririi, negația Învierii și a Împărăției lui Dumnezeu, după o vreme foarte scurtă se vor izbi de apariția cea înfricoșată a lui Iisus Hristos, ca Judecător al lumii și Împărat al creștinilor. Atunci fiecare își va primi plata ostenelilor sale, pentru o veșnicie fără de sfârșit.