Citat:
În prealabil postat de mirelat
pe ce te bazezi cand spui asta? mi se pare o aberatie, mai ales ca o afirmi cu atata certitudine.
(si mai ales ca esti un fost ortodox, cu preoti ortodocsi in familie, care prin nu stiu ce "revelatie" te-ai convertit la catolicism).
|
"vine de la Fiul" este o expresie corecta intrucat verbul "vine" nu se refera la esenta, la fiinta, la modul de existenta.
Fiul Tatalui se intrupeaza "de la" Duhul Sfant, cu toate acestea nu marturisim nicidecum ca Fiul se intrupeaza si "din" Duhul Sfant! Intocmai si Duhul Sfant ne vine noua de la Tatal prin Fiul, insa nu spunem nicidecum ca Duhul Sfant vine din Fiul!
Sfantul Duh purcede (izvoraste) exlclusiv din Tatal si se da noua prin Fiul.
Si persoanele egale se pot trimite intre ele.
Fiul trimite Duhul Sfant.
Tatal trimite pe Fiul in lume desi Tatal si Fiul sunt una (Ioan 10,30; Ioan 5,19), adica sunt egali in toate (putere, vointa, iubire etc.) in afara de cauza (Tatal este cauza Fiului prin nastere. Aceasta este SINGURA diferenta intre Tatal si Fiul).
Duhul Sfant nu poate fi subordonat existential Fiului. A spune ca Duhul Sfant purcede (izvoraste) si din Fiul ar insemna ca existenta Duhului Sfant depinde si de Fiul, ceea ce ar face fara sens toata dogma Sfintei Treimi a Sfintei Scripturi si a Sfintilor Parinti.
Sfantul Ioan Damschin spune clar :
Sfântul Duh izvoraste "din Tatăl , nu însă în chip de naștere, ci în chip de purcedere. "
... Duhul Sfânt “este din Tatăl și-L numim Duh al Tatălui. Nu spunem ca Duhul este din Fiul, dar îl numim Duhul Fiului… și se dă nouă prin Fiul. " "
Sfantul Ioan Dmaschin Dogmatica cartea I cap 8.