Aici noi, prea păcătoșii, dorim să facem distincția clară, patristică, între termenii
ortodox, ortodox ecumenist și ortodox antiecumenist, pentru a spulbera înșelăciunea
care bântuie Patriarhiile Oficiale cum că se poate ca cineva să rămână ortodox dacă e
antiecumenist, dar în comuniune cu așa-numiții ortodocși ecumeniști; de parcă
ecumenismul nu ar fi o erezie, ci doar ceva ce ține de gust sau de preferințe, așa încât pot
fi ortodocși și unii și ceilalți.
- 11 -
Știind că “anti-“ nu înseamnă doar “împotrivă”, ci și “în locul”, este total absurd și
hulitor ca cineva să creadă că Ortodoxia este numai ceva în locul a altceva, de vreme ce
Ortodoxia este revelarea unică a dreptei cunoașteri și slăviri a Dumnezeului Celui Unul
Adevărat și în Treime slăvit.
Așadar în materie de credință, cineva poate fi ori dreptslăvitor, adică ortodox, ori
eretic. Aceasta este terminologia și înțelegerea patristică.
Încheiem această scrisoare (mărturisire) prin a vă spune că este semnată de
bunăvoie și fără vreun alt motiv sau interes afară de singura dorință de „a pune Adevărul
și propria noastră statornicie si perseverență în dreapta credință înainte de toate”.
(Epistola 245 a Sf. Vasile cel Mare către episcopul Teofil).
|