Va trimit comunicatul MAI si adresa la care putem cere pastrarea actelor (cartilor) de identitate in forma actuala.
Atentie: se poate scrie pana in 22 octombrie 2010.Trimiteti mai departe la toti cunoscutii.
Adresa de mail:
legislatie@mai.gov.ro
Banuiesc ca trebuie sa le scriem folosind numele complet si seria si numarul de buletin. Dar, mai intrebati si voi pe duhovnicii nostri.
Saccsiv's Weblog
Românii vor putea opta între CARTE DE IDENTITATE (fara CIP) sau CARTE ELECTRONICA DE IDENTITATE (biometrica cu CIP)? Proiect MAI supus dezbaterii publice
Posted in BULETIN BIOMETRIC, CARTE DE IDENTITATE, CARTE ELECTRONICA DE IDENTITATE, CIPURI by saccsiv on octombrie 12, 2010
Citez din Transparență decizională:
Având în vedere dispozițiile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, Ministerul Administrației și Internelor este interesat în participarea activă a cetățenilor la luarea deciziilor administrative și în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative.
Astfel, Ministerul Administrației și Internelor supune dezbaterii publice proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative privind evidența persoanelor, actele de identitate ale cetățenilor români, precum și actele de rezidență ale cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European rezidenți în România.
Ministerul Administrației și Internelor a luat act de propunerile, sugestiile și obiecțiile formulate atât în timpul dezbaterilor care au avut loc în procesul parcurgerii procedurilor de transparență decizională în data de 20 august a.c., cât și prin adresele transmise pe adresa ministerului referitoare la Proiectul de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului pentru evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români și pentru completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulație pe teritoriul României a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European.
Prin proiectul de act normativ supus dezbaterii publice se aduc modificări de substanță O.U.G. nr.97/2005, privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, pentru crearea cadrului unitar în materia regimului juridic aplicabil actelor de identitate ale cetățenilor români, și sunt amendate o serie de acte normative, respectiv Legea nr.248/2005 privind libera circulație a cetățenilor români în străinătate, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.102/2005 privind libera circulație pe teritoriul României a cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene și Spațiului Economic European, Ordonanța Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al cărții electronice de identitate, Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.199/2000 privind înființarea Companiei Naționale „Imprimeria Națională” – S.A., pentru corelarea cadrului normativ și instituirea măsurilor organizatorice necesare punerii în circulație a documentelor de identitate și rezidență electronice.
Astfel, principalele modificări pe care le aduce proiectul de act normativ supus dezbaterii publice constă în următoarele:
Prima carte de identitate (CI) sau carte electronică de identitate (CEI) se eliberează la 14 ani, potrivit opțiunii solicitantului.
De la data punerii în circulație a cărții electronice de identitate (CEI), cartea de identitate va avea un format identic cu CEI (fără a conține însă și date în format electronic), tip card, ambele documente fiind emise pentru o perioadă de: 4 ani, pentru persoanele cu vârsta între 14-18 ani, respectiv 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 de ani.
De asemenea, în noul proiect de act normativ sunt prevăzute explicit datele cu caracter personal care se introduc în formatul tipărit: numele și prenumele titularului; sexul; cetățenia titularului; data și locul nașterii titularului; semnătura olografă a titularului; fotografia titularului; C.N.P.; domiciliul titularului; aceleași date se vor regăsi și în formatul electronic și, în plus: prenumele părinților titularului; certificate digitale; date biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Întrucât CI și CEI conțin și alte date decât cele cu caracter personal, forma și conținutul acestor acte de identitate se va stabili prin hotărâre a Guvernului, cu avizul Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
Potrivit noului proiect supus dezbaterii publice, în raport de cele menționate, cetățenii români pot opta pentru eliberarea unei:
a) CI;
b) CEI, fără impresiuni digitale (dar care permite utilizarea semnăturii digitale);
c) CEI, care conține toate facilitățile și datele, inclusiv impresiunile digitale.
De asemenea, sunt prevăzute reguli clare în privința colectării, utilizării și stocării datelor biometrice:
- se colectează numai cu acordul expres al solicitantului sau, în cazul minorilor și al incapabililor, numai cu acordul expres al unuia dintre părinți ori al reprezentantului legal;
- se colectează pentru a fi înscrise în CEI, în scopul verificării autenticității acesteia și identității titularului;
- verificarea identității titularului CEI se va face prin compararea directă a datelor biometrice preluate de la acesta, cu ocazia verificării, și a datelor înscrise în CEI;
- după personalizarea și transmiterea CEI la autoritatea competentă să o elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producție se șterg prin procedură automată;
- imaginile impresiunilor papilare colectate cu ocazia depunerii cererii de eliberare a CEI se șterg prin procedură automată imediat după personalizarea documentului;
- se abilitează Guvernul să stabilească procedurile de preluare a datelor biometrice, prin hotărâre, cu avizul ANSPDCP.
Prin acest proiect de act normativ se introduc reguli similare CEI și CI în cazul cărților de rezidență (CR) și cărților electronice de rezidență (CER) eliberate cetățenilor statelor membre UE și SEE și membrilor de familie ai acestora, cu diferențe în ceea ce privește valabilitatea documentelor (până la 5 ani, 5 ani sau 10 ani de la emitere); întrucât CR și CER se pot elibera inclusiv minorilor sub 14 ani, se instituie interdicția eliberării CER cu impresiuni digitale în cazul acestora.
Totodată, potrivit proiectului se abilitează Imprimeria Națională să producă CI, CEI, cărțile de alegător aferente acestora, dovezi de reședință (care vor constitui anexă la actul de identitate, pentru a face dovada adresei de reședință), CR și CER, iar CNUPPE din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte să personalizeze aceste documente (mai puțin dovezile de reședință). Proiectul prevede că proiectul-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a documentelor electronice se realizează până la data de 31 martie 2011, respectiv că aceste documente se pun în circulație până la data de 1 iulie 2011.
* * *
Textul actului normativ amintit este afișat și poate fi consultat pe pagina de Internet a instituției noastre:
www.mai.gov.ro, precum și la Centrul de Relații cu publicul al M.A.I., din Piața Revoluției nr. 1 A, sector 1, București.
Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt așteptate pe adresa de e-mail
legislatie@mai.gov.ro, până la data de 22 octombrie 2010.
Iata ce mai putem citi in articolul Românii ar putea opta între CI și actul biometric. Imaginea amprentei se va șterge după personalizare:
Proiectul prevede că proiectul-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a documentelor electronice se realizează până la data de 31 martie 2011, respectiv că aceste documente se pun în circulație până la data de 1 iulie 2011.
MAI a supus dezbaterii publice, până în 20 august, proiectul de OUG ce reglementează folosirea cărții de identitate electronice și care prevede inclusiv definiția acestuia.
Ulterior a fost organizată o dezbatere în cadrul căreia mai mulți reprezentanți ai ONG-urilor pentru apărarea drepturilor omului au criticat legislația privind introducerea cărții de identitate electronice, susținând că aceasta contravine prevederilor Constituției și încalcă dreptul la viață privată.
Membrii APADOR-CH au arătat că nu se justifică prelevarea obligatorie de amprente cetățenilor, motivând că oamenii ar fi tratați ca niște infractori. În plus, membrii ONG-ului au precizat că nu există dreptul de opțiune al cetățenilor privind cartea de identitate pe care o vor primi, subliniind că oamenii au toate garanțiile să se îndoiască privind respectarea drepturilor sale.
Nu în ultimul rând, reprezentanții societății civile au criticat faptul că prea multe instituții ale statului au acces la o multitudine de date personale.
Sistemul electronic de identificare a fost criticat și de reprezentanții altor ONG-uri prezenți la dezbatere, unii din ei invocând posibilitatea spargerii codurilor de acces ale cip-ului, alții referindu-se la informațiile insuficiente furnizate, până în prezent, de MAI privind modul de funcționare a acestor carduri electronice, iar alții criticând costurile ridicate ale investiției, într-o perioadă în care prioritățile statului ar trebui să fie altele.
Drept răspuns, comisarul-șef Sorin Bălașa, de la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, a spus, în cadrul dezbaterii, că procesul de amprentare pentru cartea de identitate electronică nu este asemănător celui aplicat infractorilor.