monahismul
Monahismul (din termenul grec: μοναχος— care înseamnă persoană singură, însingurată) este vechea practică a creștinilor de a părăsi lumea pentru a se închina trup și suflet unei vieți conforme cu Evanghelia urmărind unirea cu Iisus Hristos. Scopul monahismului este îndumnezeirea omului (în greacă, theosis), lucrare la care sunt chemați toți creștinii.
Căutarea voii lui Dumnezeu mai presus de orice altceva este o idee care apare peste tot în scrierile ortodoxe, ca de exemplu în Filocalie, o carte care cuprinde scrieri ale monahilor. Cu alte cuvinte, un monah (călugăr) sau o monahie (călugăriță, maică) este o persoană care a jurat să urmeze nu numai poruncile Bisericii, ci și sfaturile evanghelice "voturile" sau jurămintele monahale ale sărăciei, castității, curăției, statorniciei și ascultării. Cuvintele lui Hristos pe care se bazează acest fel de viață sunt: "Fiți desăvârșiți, precum Tatăl vostru desăvârșit este".
Monahismul își află începuturile în primele secole de închegare și de răspândire a creștinismului. Sufletul omului credincios însetează necontenit după depășirea de sine, după dobândirea unei viețuiri asemenea îngerilor. El dorește fericirea sa și fericirea semenilor săi, prin permanenta aspirație către starea de desăvârșire și de apropiere de Dumnezeu.
Credincioșii care au însetat după dobândirea acestei stări au găsit temeiuri în urcușurile cele duhovnicești, chiar în viața și învățătura Mântuitorului Hristos. Ei au văzut în viața Sa smerita și „fără de păcat” (II Petru 2, 22), în mila Sa plină de duioșie față de oamenii timpului Său, pe care i-a slujit, mângâindu- I și ajutându- I cu dragoste de părinte și de frate, în „ascultarea Sa până la moarte”, (Filip. 2, 8), cel mai prețios dreptar duhovnicesc.
Viața de neprihănire a celui mai iubit dintre apostolii Domnului, Sf. Evanghelist Ioan, asprimea vieții pustnicești a Sf. Prooroc Ioan, Botezătorul Domnului, truditoarea muncă manuală a Sf. Apostol Pavel, „lucrător de corturi din Tarsul Ciliciei” (Fapte, 18, 3), au fost tot atâtea îndemnuri vii pentru cei care doreau să prisosească și să meargă pe calea de aur în râvna lor sfântă de a „urma pe Domnul” (Matei, 16, 24).
Din dorul acesta dumnezeiesc, foarte mulți credincioși creștini îmbunătățiți se depărtau de lume, retrăgându-se prin locuri mai liniștite, renunțând la viața de familie și la bunurile materiale punând început „noii viețuiri singuratice”, sârguindu-se în muncă și rugăciune neîncetată și supunându-se cârmuirii duhovnicești a unuia dintre ei, mai iscusit în nevoință.
Astfel, monahii sunt isihaști angajați în lupta duhovnicească pe calea despătimirii (καθαρσις), contemplației (θεωρια) și îndumnezeirii sau unirii cu Dumnezeu (θεωσις), prin rugăciune, Sf. Taine și ascultare. Deși primele forme de monahism au fost de tip eremitic și anahoretic, mai ales în deșerturile din Egipt, Siria sau Țara Sfântă; relativ repede deja din secolul al IV-lea în jurul unor mari părinți duhovnicești se strâng mai mulți ucenici.
|