Cuvânt cu Duh Sfânt și cu putere al sfântului Chiril împotriva ereziei neoprotestante
Citat:
Că prin simțirea noastră, înțeleasă ca iubire desăvârșită, prin credință dreaptă și prin cugetare iubitoare de virtute și sinceră, ne unim deplin cu Hristos, nu va tăgădui nicidecum rațiunea dogmelor noastre. Afirmăm că ele spun foarte drept aceasta. Dar vom arăta că îndrăzneala cu care se spune că nu avem nici o rațiune a unirii după trup cu El se abate cu totul de la de Dumnezeu insuflatele Scripturi. Căci, cum s-ar îndoi careva dintre cei ce obișnuiesc să cugete drept că Hristos este în acest sens viță, iar că noi, având chipul unor mlădițe, primim în noi viața din El și de la El? De aceea Pavel zice: „Că un trup suntem, o pâine, cei mulți; căci toți ne împărtășim dintr-o pâine” (I Cor. 10, 17).1759 Dar să ne spună cineva cauza și să ne învețe puterea tainică a împărtășirii. Fiindcă pentru ce vine în noi? Oare prin împărtășirea de Sfântul Lui trup nu vine în noi și trupește Hristos? Deci socotesc că vorbește drept. Căci scrie Pavel că neamurile „sunt împreună-moștenitoare (cu iudeii) și mădulare ale aceluiași trup și împreună-părtașe ale făgăduinței, în Hristos Iisus” (Efes. 3, 6). În ce mod s-au arătat ca un trup? Învrednicindu-se să se împărtășească de binecuvântarea cea tainică (de Sfânta Împărtășanie), s-au făcut un trup cu El, ca și fiecare dintre Apostoli. Și pentru care pricină le-a numit mădulare ale lui Hristos, mai bine-zis mădulare ale tuturor celor ale Sale?1760 Fiindcă scrie: „Au nu știți că trupurile voastre sunt mădularele lui Hristos? Luând deci mădularele lui Hristos le voi face mădularele unei desfrânate? Nicidecum!” (I Cor. 6, 15). Dar și Mântuitorul însuși zice: „Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu rămâne întru Mine și Eu întru el” (In 6, 56). Din aceasta se poate vedea că Hristos nu spune că va fi în noi numai printr-o relație înțeleasă ca o simțire în noi, ci ca o împărtășire prin fire. Căci așa precum, dacă cineva ar imprima o ceară în altă ceară și le-ar face să se topească împreună prin foc, face din amândouă ceva unic, așa ne unim și noi cu El, prin împărtășirea de trupul lui Hristos și de cinstitul Lui sânge, și El este în noi, și noi în El. Căci nu s-ar putea să fie altfel făcuți vii cei ce obișnuiesc să se corupă, dacă nu s-ar întipări în ei trupește trupul Vieții după fire, adică al Unuia-Născutului. Și dacă nu se lasă cineva convins de cuvintele mele, să creadă lui Hristos, Care zice: „Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veți mânca trupul Fiului Omului și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață în voi. Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu are viață veșnică și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi” (In 6, 53-54).
Auzi cum spune clar că, de nu vom mânca trupul Lui și nu vom bea sângele Lui, nu vom avea în noi, adică în trupul nostru, viața veșnică? Iar prin viața veșnică se va înțelege, cu deplină dreptate, trupul Vieții, adică al Unuia-Născutului. Acesta ne va învia pe noi în ziua de apoi. Și cum, sau în ce mod, o vei auzi desigur, și eu nu voi pregeta să ți-o spun. Deoarece s-a făcut trup al vieții, adică al Cuvântului Care a răsărit din Dumnezeu-Tatăl, a primit și el puterea vieții și este din cele în care viața nu poate fi învinsă de moarte.1761 Deci, deoarece a venit Viața în noi, nu va suporta legăturile morții, ci va învinge în mod sigur stricăciunea, fiindcă nu va ști să rabde cele ale morții, căci, după cuvântul lui Pavel: „stricăciunea nu moștenește nestricăciunea” (I Cor. 15, 50). Dar când Hristos a spus: „Eu îl voi învia pe el,” nu a atribuit numai trupului Său puterea de-a învia pe cei adormiți, ci zice Eu, și cu mare dreptate, fiindcă Dumnezeu- Cuvântul cel din trupul Său este una cu trupul Său.1762 Căci nu se taie Hristos într-o doime de fii, nici nu va cugeta cineva că trupul e străin de Unul-Născut, precum nu va zice cineva că trupul nostru este străin de sufletul nostru. Când deci Hristos S-a arătat prin acestea ca viță, iar pe noi, ca mlădițe, fiind în comuniune nu numai spirituală, ci și trupească, pentru ce flecărește acesta în zadar împotriva noastră, zicând că nu ne împărtășim trupește de comuniunea cu El și n-a numit viță trupul Său, ci Dumnezeirea?1763
|
Notele Părintelui Profesor Dumitru Stăniloae
Citat:
1759 Precum spunându-se că împărtășindu-ne toți din Hristos, ca pâine, ne facem și noi o pâine cu El, dar nu se spune că ne facem de aceeași ființă dumnezeiască, așa nici spunându-se că suntem mlădițe ale Lui ca viță, nu se spune aceasta. Ne facem ca El, sau ne îndumnezeim prin puterea Lui, de care ne umplem, nu prin schimbarea ființei noastre în ființa Lui dumnezeiască. Și ne îndumnezeiește trupul prin trupul Său care e de o ființă cu al nostru, pentru că a fost asumat de El, dar și prin faptul că a rămas totodată și Dumnezeu. De aceea putem fi și ca niște mlădițe în El. Când Hristos spune: „Eu sunt Calea, Adevărul și
Viața,” declară că e acestea pentru om. Omul înaintează în El, Care e Adevărul, Viața, Care e Adevărul viu, Care e Viața nesfârșită, umplându-se tot mai mult de El ca Dumnezeu, fără să înceteze să fie om. Cu această aspirație este creat omul.
1760 Fiind toți mădulare ale lui Hristos prin Sfântul Botez și Sfânta Împărtășanie, suntem uniți și cu alte mădulare, căci facem parte din același trup.
1761 Trupul nu are viață spirituală din materia sa, ci din sufletul său. Iar în Hristos trupul primește viața care învinge moartea, pentru că El este Viața prin Sine și fără sfârșit. De aceea, prin trupul Lui primim și noi în trupul nostru rădăcina vieții veșnice.
1762 Trupul are viața sufletului, și în Hristos trupul are viața Dumnezeirii, pentru că sufletul este una cu trupul Său prin unitatea persoanei, sau Dumnezeu-Cuvântul, Care este în trupul Său ca ipostas al Lui, este una cu el. Nu se poate despărți trupul viu de persoana lui, deci în Hristos nu se poate despărți trupul de Persoana Lui dumnezeiască. Spunând „Eu”, Hristos include în Eul Său și trupul Său. Taina persoanei umane constă în faptul că este în același timp una, dar și compusă din suflet și trup, iar taina Persoanei lui Hristos, că este una și totodată compusă din Dumnezeire și umanitate, cum spune Sfântul Maxim
Mărturisitorul.
1763 Este aici un nestorianism care e reluat și de grupările neoprotestante, care afirmă și ele că nu ne împărtășim prin Trupul lui Hristos de Dumnezeirea Lui. Deci, dacă Hristos Se numește viță, și pe noi ne numește mlădițe, Se numește așa numai ca Dumnezeu, de Care noi nu ne putem împărtăși decât prin relație și simțire. Dar Hristos afirmă că El însuși, ca Persoană dumnezeiască, ni Se dă prin Trupul Său.
|
Sursa: Sfântul Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan - Editura IBMBOR, 2000, pag. 928-929
|