View Single Post
  #10  
Vechi 04.11.2010, 12:23:21
umilul umilul is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.11.2006
Religia: Ortodox
Mesaje: 175
Implicit Iertati-ma !!

Imi cer iertare dar cuvintele mele nu pot exprima si talcui asa bine ceea ce spune Parintele nostru duhovnicesc Sfantul Ioan Gura de Aur despre obarsia raului, asa ca am sa postez ceea ce am citit eu despre acest subiect :
"
Dar pentru ce a făcut Dumnezeu pe om așa cum este (adică în stare de a fi rău)? Nu Dumnezeu l-a făcut așa, departe de aceasta; căci altfel nu l-ar fi pedepsit. Ținem oare de rău pe robii noștri când înșiși noi suntem în greșeală? Cu atât mai mult Dumnezeu, stăpânul lumii, nu ne-ar fi ținut pe noi.
Cum a ajuns, așadar, omul unde a ajuns? Prin propria lui greșeală, prin greșeala trândăviei lui. A creat Dumnezeu pe toți oamenii? Pentru oricine, aceasta-i limpede. Cum se face atunci că nu toți sunt asemenea, în ce privește virtutea și stricăciunea?
De unde au ieșit cei răi, cei stricați? Dacă voia nu are aici nici un rost, dacă firea a făcut totul, atunci cum se face că unii să fie buni, și alții răi? Dacă toți ar fi răi din fire, ar fi cu neputință cuiva să fie bun – dacă toți ar fi buni din fire, cu neputință să fie cineva rău. Firea fiind aceeași pentru toți oamenii, toți ar trebui să fie, din partea aceasta, de un singur fel, buni sau răi.Vom zice că unii sunt buni din fire și alții răi (ceea ce ar fi neînțelept, după cum am arătat)? Atunci aceste feluri de a fi ar trebui să fie nestrămutate, căci ceea ce-i firesc este și nestrămutat. De pildă, toți suntem supuși morții și suferinței – și orice ar face, nimeni nu poate fi nepăsător. Ci noi vedem mulți ajungând din buni răi și din răi buni. La cea dintâi întâmplare prin trândăvie, la cea de a doua prin băgare de seamă. Ceea ce ne arată cu prisosință că aceste două feluri de a fi nu sunt deloc firești, pentru că însușirile firești nu se schimbă și nu se câștigă prin băgare de seamă. După cum nu-i nevoie să facem nici un efort ca să vedem sau să auzim – cu atât mai mult n-ar trebui să ne trudim ca să practicăm virtutea, dacă firea ea însăși ar fi aceea care ne-ar da-o în folosire. Și de ce, oare. Dumnezeu ar face răi, când poate face buni pe toți oamenii?Atunci, de unde izvorăște răul? Întrebați-vă voi înșivă. Treaba mea este să arăt că nu vine nici din fire, nici de la Dumnezeu. Atunci e întâmplarea? Deloc. Atunci, vine din nimic?Tăceți din gură; feriți-vă de nebunia de a cinsti la fel și încă în ce fel, răul și pe Dumnezeu. Căci dacă răul vine din nimic, el ar fi atotputernic, și n-ar putea fi nici scos, nici nimicit. Ceea ce, într-adevăr, se trage din nimic, n-are sfârșit, toată lumea își dă seama de aceasta.
Și dacă răul ar avea atâta putere, cum se face că sunt și atâția oameni de bine? Cum ființele, care au un început, ar putea fi ele mai puternice decât răul, care nu are început? Dar Dumnezeu poate stârpi răul. Când? Și cum ar putea El stârpi ceea ce se bucură de aceeași cinste ca El și având aceeași putere? O, răutate diavolească, ce de rele ai scornit? Ce blasfemie a născocit împotriva lui Dumnezeu.
Cum a închipuit, sub cuvânt de pietate, o nouă impietate!… Voind a statornici că răul nu se trage de la Dumnezeu, a adus o altă învățătură stricată, că adică el nu ar avea început.Dar, în cele din urmă, de unde se trage răul? Din aceea că vrem sau nu vrem. Și că vrem sau nu vrem, la rândul lor, de unde vin?
Din noi înșine… Răul nu-i altceva decât neascultare față de Dumnezeu. Dar omul de unde a învățat aceasta? Spuneți-mi: era prea greu să învețe aceasta? Nici eu nu zic că era prea greu, dar de unde i-a venit voia aceasta a neascultării. Din alegerea lui și din ignoranța lui. Stăpâni fiind de a alege, unii au ales răul.
Dacă după acest răspuns, vă aflați încă încurcați și tulburați, eu am să vă pun o întrebare care nu-i nici atât de grea, nici amestecată, ci una simplă și limpede. Ați fost pe rând bun și rău? Ceea ce înseamnă: Vi s-a întâmplat uneori să biruiți patima, iar de alte ori să fiți biruiți de ea? De a fi biruiți de beție sau de a o birui voi pe ea? De a vă lăsa luați de mânie sau de a o goni? De a disprețui un sărac sau a a-l lua în seamă? De a păcătui prin nerușinare sau de a fi caști?
De unde vin, așadar, toate aceste valuri? De unde? De nu-mi veți spune, vă voi spune eu. De acolo că uneori ați fost cu băgare de seamă și v-ați dat osteneală, iar alteori ați fost nebăgători de seamă și trândavi…"
Pace tuturor si iertati-ma daca v-am gresit.
Reply With Quote