Citat:
În prealabil postat de Erethorn
Domnule, Adevarul lui Cristos nu se cauta (si nu se gaseste) cu intelectul, prin analiza dogmelor.
In cautarea Adevarului, intelectul si ratiunea pot fi doar, eventual, o carja, un punct de sprijin; dar la Adevar, la Cristos si la Biserica sa ajungem cu acea parte a sufletului nostru care depaseste ratiunea; cu inima, daca doriti.
Actul de credinta este un act volitiv, nu unul gnoseologic, asa cum prost il interpreteaza ateii.
Alegem sa credem, iar lucrurile in care alegem sa credem sunt de multe ori mai presus de puterea noastra de a le cuprinde cu ratiunea. De aceea se si numesc Taine.
Dintre acestea, Sfanta Treime este poate una dintre cele mai mari. Fara indoiala ca noua nu ne este dat sa o cuprindem cu intelectul.
Credeti ca Simbolul de credinta epuizeaza adevarata natura a Treimii ?
|
Daca observati nici nu am zis ca Adevarul se cauta numai cu intelectul, ci ca se cauta. Iar luminarea si intelegerea ne este data de Dumnezeu, cand considera El.
Dar daca ne bazam doar pe ceea ce simtim nu stim de unde ne vine acea pornire. Ca vrajmasul ne da simtiri cate vrem. De exemplu sunt oameni care spun ca simt o atractie catre yoga sau alte practici. Chiar si in cazul unui viciu, vrajmasul ne amageste cu o fericire de moment, ca sa repetam acel pacat.
Asta e o scuza des intalnita cu faptul ca e o Taina si noi nu o putem cunoaste. Ceea ce ni s-a relevat cunoastem din dogme, invatatura de credinta. Despre Sfanta Treime cunoastem ceea ce scrie in Noul Testament, invatatura pe care se bazeaza dogmele. Iar despre Purcedere avem o invatatura, nu putem spune ca nu o cunoastem. Despre alte aspecte nu avem, dar cat avem putem cunoaste. Ca altfel si evreii se inchinau pe timpul lui Moise la ceva spunand ca e divinitatea, la vitelul de aur.