Citat:
În prealabil postat de iustin10
Pai sfintenia e o stare care lumineaza ca un soare asupra celorlalti .
Nu cunosc sfintii BC,oricum pana in anul 1000 ,cand au fost cei mai multi sfinti,acesti sfinti erau comuni ambelor ramuri ortodoxa si occidentala,caci Biserica era una.Asa ca discutia nu are sens,odata ce jumatate din sfinti ar trebui sa fie comuni ,adica cei dinainte de anul 1000.
Dar eu nu ma refer la aspectul cantitativ,ci la invatatura acestor sfinti.
|
Desigur că sfinții care au trăit în trup până la Schisma Orientală sunt comuni ambelor Biserici. Așa sunt Sfinții Maritiri care au luat cununa muceniciei în vremea împăraților păgâni și tot așa sunt Sfinții Părinți, din Răsărit și din Apus, precum Sf Ieronim, Sf Vasile cel Mare, Sf Grigore de Nyssa și toți ceilalți.
Tot sfinți comuni ambelor Biserici sunt și cei care au trăit în trup după Schismă, dar al căror cult este practicat în ambele Biserici. Cel mai cunoscut exemplu este cel al Sf Grigore Palamitul, dar mai sunt și altele mai puțin cunoscute, așa cum este Sf Serghei din Radonez ori chiar un sfânt român: Sf Ieremia Valahul, canonizat relativ recent. Aceștia, și încă alții, pot fi socotiți ca adevărați sfinți catolici, deși uneori ei nu au avut legătură formală cu Biserica Catolică. Și dincolo, în Biserica Ortodoxă, găsim un cult aproape generalizat pentru sfinți ca Francisc din Assisi ori Anton de Padova.
Sfințenia nu cunoaște nici granițe, nici ziduri, nici nu are naționalitate. Ea se impune tuturor care trăiesc în Cristos, așa cum se impune lumina soarelui.