Citat:
În prealabil postat de Erethorn
Mi se pare o imensa exagerare si, in acelasi timp, o jignire la adresa acelora a caror emotivitate se manifesta prin plans.
Nu se poate face atat de usor distinctie intre starea interioara si manifestarea ei exterioara.
Ca unii pot sa "dea apa la soareci" la comanda, pentru a impresiona, sunt de acord. Dar de aici si pana la a acuza pe cel care plange in timpul rugaciunii de necuratenie e cale lunga.
|
Afirmațiile dvs. dovedesc o gândire instinctivă, o preluare mecanică a unor teorii din tradiția bisericească sau din societate. După ce vă ghidați când faceți niște afirmații? Ați analizat problema sau doar urmați niște opinii considerate normă de către alții?
A adopta niște puncte de credință fără verificare e un fanatism fără nici un rezultat benefic. Noi trebuie să ne însușim adevărul printr-o experiere a lui directă, nu prin adoptarea orbească a unor idei emise de ceilalți. Un adevăr acceptat fără înțelegere nu are nici o valoare. În plus, a adopta fără discernământ tot felul de învățături are mari șanse de înșelare.
Dacă veți căuta independent să înțelegeți psihologia plânsului, poate veți ajunge la aceeași concluzie cu mine: apariția lui în momente de puternică emotivitate (bucurie sau dimpotrivă durere) nu are o cauză duhovnicească ci este o manifestare a orgoliului. Pusă în cuvinte, trăirea care duce la apariția plânsului ar suna cam așa: "trăiești sentimente dramatice, ești o ființă nobilă". Aceasta e sugestia care provoacă plânsul, voce care poate fi foarte bine a diavolului. Plânsul este alintare, auto-încântare, cu alte cuvinte mândrie.
Căința adevărată pentru păcate sau pentru altceva nu se manifestă prin lacrimi ci printr-o durere mută. Plânsul e întotdeauna întors spre propria măgulire, e o formă de auto-compătimire, de mângâiere prin gâdilarea orgoliului.
Trebuie să ne învățăm să ne controlăm emoțiile și gândurile, aceasta ar trebui să fie activitatea noastră principală fiindcă numai așa ne vom curăța de patimi. Și cu timpul vom ajunge să înțelegem natura păcătoasă a diverselor manifestări pe care înainte le consideram nevinovate. Mândria are aspecte foarte subtile și învingerea ei este scopul principal al luptei duhovnicești.