Iata istoria drepturilor femeii sau a feminismului de la inceputul istoriei din sura specializata.
http://www.dadalos.org/rom/Menschenrechte/grundkurs_3/frauenrechte/woher/woher.htm
http://www.dadalos.org/rom/Menschenrechte/grundkurs_3/frauenrechte/frauenrechte.htm
http://www.dadalos.org/rom/Menschenrechte/grundkurs_3/frauenrechte/woher/patriarchat.htm
http://www.dadalos.org/rom/Menschenrechte/grundkurs_3/frauenrechte/woher/nomaden.htm
Exemplu pentru un sistem social de tip patriarhal:
Triburile nomade din Orientul Apropiat
Patriarhul deținea autoritatea absolută asupra membrilor familiei sale. Soția îi purta numele și locuia pe pământurile sale. Ea numea cu apelativul "Ba’al" (stăpân). În cele zece porunci, femeia este enumerată alături de alte proprietăți ale bărbaților precum sclavii, sclavele, vitele și măgarii (Exod 20:17), la fel și copiii, fiii fiind totuși preferați ca moștenitori și urmași. În schimb, tatăș își putea vinde fiica ca sclavă sau prostituată.
Bărbatul se bucura de o libertate sexuală deplină, nu însă și femeia. El putea să își mai ia și alte femei pe lângă soția legitimă. Fiii celoralte femei și ale prostituatelor puteau să fie recunoscuți de către tată și să dobândească toate drepturile părintelui lor dacă soția legitimă nu reușise să-i ofere acestuia nici un urmaș de sex bărbătesc. În cazul în care un bărbat murea fără să lase în urmă un fiu ajuns la vârsta majoratului, văduva trebuia să ia de soț pe unchiul sau fratele soțului, pentru ca proprietățile acestuia să rămână în cadrul tribului. Rolul femeii de mamă era totuși foarte respectat. Femeile mai puteau dobândi și un alt statut înalt, anume cel de preotese ale zeițelor fertilității. Odată cu apariția religiilor monoteiste, aceste culturi au dispărut aproape cu totul.
Conform obiceiurilor, odată ce se sfârșea războiul, bărbații ce aparțineau tribului învins erau uciși, iar femeile acestora violate sau făcute sclave, astfel încât forța lor productivă (munca) și cea reproductivă (nașterea de copii) să fie folosită în avantajul propriului trib.
http://www.dadalos.org/rom/Menschenrechte/grundkurs_3/frauenrechte/woher/ursprung.htm
Posibile explicații pentru poziția subordonată a femeii în cultura occidentală
Cultura occidentală se sprijină pe asocierea de simboluri și idei înrădăcinate atât în sursele religioase cât și în filosofia antichității grecești. Atunci când oamenii găsiseră sisteme simbolice exhaustive pentru a-și explica lumea (religie, știință, filosofie), femeile erau deja atât de dezavantajate, încât nu mai puteau participa în mod activ la aceste progrese. Unul din motivele acestei evoluții a fost faptul că statutul inferior al femeilor a fost cimentat tocmai de aceste sisteme. S-au constituit astfel două entități diferite: "principiul masculin" și "principiul feminin". Aceste entități aveau însărcinări, capacități și posibilități diferite. Ele au servit generațiilor următoare ca justificare a menținerii status-ului quo, care le părea acestora "dat de natură" sau "lăsat de Dumnezeu".
Poziția femeii în filosofia antichității
Majoritatea filosofilor antici justificau inegalitatea socială și juridică dintre femei și bărbați prin subordonarea individului la binele comunității și prin faptul că aceștia nu erau înzestrați cu aceleași talente și capacități. Femeia era privită ca o făptură inferioară, acest statut fiindu-i rezervat "de natură".
În ceea ce-l privea pe Aristotel, cetățeni nu puteau fi decât acei oameni care nu aveau nimic de-a face cu activitățile gospodărești de producție și reproducere. Sclavii, străinii, femeile și copii nu trebuiau să participe la viața politică, aceștia fiind lipsiți de capacitățile necesare. Ei aveau de îndeplinit rolul de ajutoare care să asigure condițiile-cadru necesare elitei cetățenilor deplini.
Femeia era la Aristotel o ființă inferioară, o eroare a naturii, un fel de precursor deficitar al bărbatului. Ea nu era o creatură rațională și nici nu dispunea de capacități reproductive. Ei nu îi putea reveni astfel decât un rol pasiv, complementar:
"Așa cum din cei cu deficiențe trupești se pot naște atât persoane cu deficiențe trupești cât și persoane sănătoase, din femele se poate naște atât femele cât și masculi. Femela este ca un mascul cu deficiențe trupești, iar menstruația este sămânță, dar nu o sămânță pură. Pentru că îi lipsește sursa vieții... această sursă a vieții o dă numai sămânța masculului
Poziția femeii în religiile monoteiste
Evoluția spre monoteism, spre ideea unui singur Dumnezeu, a fost considerată unanim un progres al umanității care a condus la gândirea abstractă. Acest proces s-a derulat sub însemnul patriarhatului, astfel încât simbolurile prezente în religia creștină, mozaică și musulmană rezervă femeii o poziție subordonată.
Conform genezei biblice, Dumnezeu a creat lumea și bărbatul din suflarea sa, femeia fiind născută din coasta bărbatului. Forța creatoare este spirituală și se referă doar la bărbat, care capătă în Biblie și capacitatea de a gândi abstract, dând nume plantelor, animalelor și femeii. Bărbatul a fost creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, femeia este "altfel". Nu reiese din Biblie dacă femeia este o ființă umană "mai perfectă", pentru că ea n-a primit însuflețirea suflării divine. Femeia este partenera și ajutorul bărbatului.
Un alt element important în acest context este povestea căderii în păcat. Eva îl ispitește pe Adam, dându-i, la îndemnurile șarpelui, să muște dintr-un măr cules din Pomul Cunoașterii. Astfel, ea provoacă căderea omenirii din grațiile lui Dumnezeu. Ori acest lucru înseamnă că femeia este mai păcătoasă decât bărbatul. Femeia este simbolul sexualități și implicit, al păcatului. Poziția subordonată a femeii față de bărbat este așadar un fapt "lăsat de Dumnezeu" și cauzat de acest păcat primordial.
"Așa a văzut Adam că trebuie să se uite la partenera sa ca într-o oglindă, iar Eva a fost avertizată să se supună de bunăvoie bărbatului din care a fost făcută."
http://www.dadalos.org/rom/Menschenrechte/grundkurs_3/frauenrechte/woher/geschichte.htm
Istoria mișcării feministe
Începuturile – Declarațiile drepturilor femeilor
De abia spre sfârșitul secolului XVIII, în societatea burgheză s-au făcut auzite și primele voci care revendicau drepturi egale pentru femei. Acest lucru a avut mai multe cauze. În primul rând, Declarația Drepturilor Omului, elaborată pe baza dreptului natural în Franța și Statele Unite, au făcut ca și femeile să emită pretenția unor drepturi egale.
Prin dezvoltarea activității capitaliste de producție, locul de muncă și cel de domiciliu au devenit entități din ce în ce mai diferite. Iar acest lucru a condus la o redefinire a diviziunii muncii între sexe. Femeia se definea în mod primar ca soție și mamă, a cărei muncă în cadrul familiei făcea posibil și consolida succesele extra-domestice ale bărbatului. "Familia" a devenit astfel un spațiu de comunicare socială și de reproducere aflat în afara sferei profesionale, rezervată exclusiv soților și copiilor acestora. Femeile au fost "scutite" de munci, sarcina lor fiind în schimb să transforme familia într-un loc de refugiu privat și intim, care să completeze în mod armonios lumea exterioară a activității lucrative, concurențiale și centrate în jurul puterii și a banilor.
Societatea burgheză nu permitea femeilor să devină concurente directe în cadrul procesului de producție. Ele erau excluse de la multe decizii de ordin economic, politic și chiar și privat. Femeile aveau posibilități limitate de educație, nu dispuneau de bunurile lor, nu puteau semna contracte și nici nu puteau să lucreze fără consimțământul soțului lor. În divorțuri și în hotărârile judecătorești cu privire la custodia copiilor, femeile erau dezavantajate în mod clar. În același timp, femeile care munceau primeau cele mai mici salarii și erau exploatate la maximum. Această situație generală a constituit sursa din care s-au născut primele revendicări publice pentru dobândirea de drepturi și posibilități egale pentru femei.
Franța: "Declarația drepturilor femeii și ale cetățencei"
Femeile au jucat un rol important în procesele de schimbare socială din Franța secolului XVIII. Revoltele care izbucneau în Franța pe timpul foametei erau conduse în mod tradițional de către femei. Femeile ăși creaseră o nișă socială în care puteau exercita o oarecare influență culturală, economică și politică. La Paris, breslele precupețelor și ale spălătoreselor erau temute pentru puterea lor de expresie. Multe femei au luptat cot la cot cu bărbații lor pe baricade în timpul Revoluției Franceze. Totuși, dorința lor de a fi considerate egalele bărbaților nu s-a împlinit. Femeile au rămas în afara drepturilor proclamate.
Acesta a fost contextul istoric în care scriitoarea Olympe de Gouges a formulat "Declarația drepturilor femeii și ale cetățencei". Documentul este inspirat puternic din "Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului", proclamat în anul 1789. Ceea ce este revoluționar în conținuturile acestei Declarații este implicarea consecventă a femeii în formulările și articolele legii:
"Femeia are dreptul să urce pe eșafod. La fel, ea trebuie să aibă dreptul să se urce la tribună pentru a se adresa mulțimii."
[Textul integral se află în colecția de documente]
Ea a clarificat toate elementele din acest text pentru a dovedi că și femeile cad sub incidența acestuia. Astfel, ea a înlocuit cuvântul "om" sau "bărbat" cu "femeia și bărbatul", adăugând lângă cuvântul "cetățean" și pe cel de gen feminin, "cetățeancă".
Ea a trimis această declarație Adunării Generale spre ratificare. Declarația a trezit interes atât în Franța cât și în străinătate. În plus, ea a mai elaborat și un "Contract social între bărbat și femeie" (analog textului lui Rousseau, "Contrat Social"). De Gouges dorea să înlocuiască căsătoria cu un contract bazat pe drepturi egale. În ceea ce o privea, femeia era deosebit de importantă prin simplul fapt că acesteia îi revenea sarcina de a naște copii. De aceea, ea a atribuit femeii ca mamă drepturi speciale. Cu aceste idei revoluționare ea a contestat concepțiile lui Rousseau și ale adepților lui, precum și ale conducătorilor Revoluției. Pentru că aceștia consideraseră că rolul biologic al femeii o excludea pe aceasta în mod automat de la orice activitate politică publică.
Olympe de Gouges a fost executată de regimul revoluționar al terorii în anul 1793. Pe cât se consolida mai mult societatea burgheză, pe atât păreau femeile să-și piardă din drepturi. În același an, Adunarea Generală a scos în afara legii cluburile femeilor apărute după Revoluție, emițând și o lege care le acestora să se întrunească. Și pentru că afinitățile femeilor erau împărțite între diferite partide și grupuri de interese, ele nu au putut să se impună în mod unitar pentru drepturile lor. Așa au eșuat toate speranțele lor de a fi considerate egalele bărbaților. "Declarația drepturilor femeii și ale cetățencei" a zăcut multă vreme neobservată prin arhive, nefiind inclusă pe lista oficială a documentelor vremii. De abia odată cu apariția mișcării feministe ea a fost redescoperită și confirmată în statutul ei de document istoric unic și valoros.
SUA: "Declaration of Sentiment"
În 1848, în localitatea Seneca Falls din statul New York, Elizabeth Cady Stanton și Lucretia Mott au organizat o conferință pe a cărei ordine de zi s-a aflat pentru prima dată discriminarea femeilor. Majoritatea femeilor de la acea întrunire se implicaseră deja mai înainte în mișcarea pentru drepturile negrilor. Mișcarea anti-sclavagistă a ascuțit conștiința femeilor care și-au dat seama acum că și ele erau discriminate. Adeptele mișcării pentru drepturile femeii cereau, printre altele:
dreptul de a dispune de proprietatea și veniturile proprii,
dreptul de a primi custodia copiilor în cazul unui divorț,
posibilități mai extinse de a li se aproba divorțul,
drepturi legale și economice mai bune pentru femeile divorțate,
acces sporit la educație și la activități profesionale precum și
dreptul de vot.
"Declaration of Sentiment" se sprijinea — la fel ca "Declarația drepturilor femeii și ale cetățencei" a lui De Gouges — pe Declarația de Independență de la 1776. Această declarație era îndreptată împotriva dominației bărbaților din toate domeniile vieții. Acest text se baza pe premisa că toți bărbații și femeia se nasc cu aceleași drepturi asupra vieții, libertății și fericirii și că garantarea acestor drepturi inalienabile ar trebui să constituie singurul scop legitim al statului. Toate legile care obligau femeile să adopte o poziție subordonată au fost declarate ilegitime. În plus, au mai fost elaborate doisprezece rezoluții în care se cereau drepturi egale pentru femei în context privat, religios, economic și politic.
[Acest text se află în colecția de documente]
Cu toate că atât declarația cât și autoarele ei au avut de îndurat în cele ce au urmat remarci sarcastice și interpretări nedrepte, acest moment constituie începutul mișcării feministe din SUA, care a intrat în lupta pentru impunerea drepturilor femeii mult mai devreme decât cele de pe continentul european și care a deținut cu siguranță o funcție exemplară.
http://www.dadalos.org/rom/Menschenrechte/grundkurs_3/frauenrechte/woher/frauenbewegung2.htm
Noua" mișcare feministă (din 1969):
"Femeii, o jumătate din lume — bărbatului, o jumătate din casă"
Sfârșitul anilor șaizeci a fost perioada de glorie a mișcărilor studențești pentru pace. Studenții scriau manifeste și de rezoluții, discutau și demonstrau împotriva "mucegaiului vechi de o mie de ani" din universități, împotriva filistinilor și pentru autodeterminare. Studentele active în aceste organizații își aduceau contribuția la acțiunile acestei noi mișcări gătind pentru colegii lor, bătând la mașină manuscrisele acestora și având grijă de copii. Când studentele au încercat să atragă atenția asupra aceastei distribuții nedreapte a sarcinilor, ele au fost desființate de către colegii lor de sex masculin care susțineau că revendicările lor nu au nimic de-a face cu politica și că problemele dintre sexe nu ar fi decât niște "probleme de ordin secundar", care se vor rezolva cu timpul de la sine, odată ce "problema principală", societatea constituită în clase, se va fi prăbușit. Așa a început scandalul. Studentele au început să se organizeze în mod autonom în "comitete ale femeilor", ocupându-se intensiv de problema rolului femeii în societate și excluzând de la aceste activități participarea membrilor de sex bărbătesc.
Germania: nașterea noii mișcări feministe a avut loc odată cu primul congres al femeilor de la Frankfurt am Main, la care au participat 450 de femei din 40 de asociații de profil. În cuvântul de deschidere s-a spus că "Cei privilegiați nu au renunțat niciodată în mod voluntar la drepturile lor. De aceea, cerem ca femeile să fie puternice în luptele ce vor veni! Femeile trebuie să se organizeze singure, pentru că ele își cunosc problemele și pentru că trebuie să învețe să își susțină interesele!"
Femeile erau organizate în grupuri mici, refuzând să intre în asociații mai mari sau în partide, pentru că nu-și doreau să construiască structuri de putere stabile. Feministele de pretutindeni aveau aceleași idei, obiective și metode de acțiune, fiind prezente în toate domeniile societății (în domeniul social, cultural, politic, științific, al medicinei etc.). Chiar dacă nucleul mișcării feministe a rămas independent, feministele s-au îngrijit mai târziu să-și impună multe revendicări și idei la nivelul instituțiilor statului sau al partidelor. În cele ce urmează vă vom prezenta unele schimbări aduse de mișcarea feministă:
în viața de zi cu zi: femeile din cadrul mișcărilor studențești s-au mutat la început în apartamente pe care le împărțeau cu colegii lor de sex masculin. Odată ce mișcarea feministă a luat amploare, ele au înființat din ce în ce mai multe comunități locative exclusiv feminine. Ele se săturaseră de discuțiile interminabile cu privire la starea haotică a bucătăriilor, a frigiderelor goale și al colacelor murdare de closet, dar și de "obligativitatea" întreținerii de raporturi sexuale. În aceste noi comunități ele au încercat să probeze noi forme "mai feminine" de conviețuire. Femeile își doreau acum să locuiască împreună cu alte femei, să călătorească, să discute și să învețe cu ele.
Dar nu doar studentele încercau să găsească noi mijloace de conviețuire. Și alte femei au resimțit nevoia de a discuta despre propria poziție în cadrul familiei, profesiei și societății. Au apărut astfel nenumărate grupuri de acțiune în care s-a dat glas — deseori pentru întâia oară — propriilor probleme și strategiilor de adopat în vederea câștigării "luptei" politice, dar și domestice. Descoperirea faptului că aceste probleme private și individuale erau atât de asemănătoare, a constituit baza formării unei solidarități în cadrul acestor grupuri, dar și cu femeile de pretutindeni, fapt care le-a făcut pe femei să analizeze motivele care contribuiseră la nașterea acestei situații. Propoziția "sfera privată este politică" a devenit un slogan important în cadrul mișcării feministe.
Multe femei se inspirau din lectură. "Celălalt sex" al lui Simone de Beauvoir, "Nebunia feminității" a lui Betty Friedan , "Sexul și puterea" a lui Kate Millet, "Mica diferență și marile consecințe ale acesteia" a lui Alice Schwarzer precum și produsele cercetării unor subiecte precum rolul femeilor în istorie sau matriarhatul au fost citice de multe femei, fapt care a făcut ca rapoartele dintre sexe de până la acea vreme să fie puse sub semnul întrebării.
Educația copiilor: Printre primele feministe s-au numărat și multe mame. Ele au înființat grădinițe pentru copii și au început să discute pe teme fundamentale cu privire la educație: atribuirea de roluri specifice fiecărui sex încă din copilărie, metode educaționale lipsite de orice formă de opresiune — așa s-a născut conceptul de "educație anti-autoritară". Grădinițele și școlile "libere" s-au dezvoltat în paralel cu mișcarea feministă și s-au aflat în strânsă legătură cu discuții feministe precum cele despre rolul mamelor. Problema copiilor a fost abordată mai târziu în cadrul mișcării feministe.
Dreptul la autodeterminare: În centrul acțiunilor publice s-a aflat dreptul femeii la autodeterminare și asupra propriului corp. Lupta pentru legalizarea avorturilor a fost preluată de multe țări și purtată de femei din toate straturile sociale. Ea a început în Franța, unde 344 de femei au formulat un apel politic public pentru legalizarea întreruperilor de sarcină. Această acțiune a fost repetată și în Germania de o protagonistă importantă a feminismului, Alice Schwarzer, care lucra ca corespondentă în Franța. Acest apel public a fost semnat de 374 de femei germane de cele mai diferite condiții sociale, cu vârste cuprinse între 21 și 77 de ani. El a fost publicat în revista "Stern" și a avut efecte incendiare.
O altă tematică importantă a fost violența sexuală. Violul și abuzurile sexuale precum și cele familiale, din "sfera privată", care până la acea vreme fuseseră tabuizate, au fost scoase acum la lumina zilei și arătate în adevărata lor măsură. În Olanda, Anglia și Italia au avut loc acțiuni de proporții sub motoul "Ne vom recuceri nopțile". Așa s-au născut azilurile pentru femei, grupurile de întrajutorare și liniile telefonice de urgență. Femeile protestau împotriva pornografiei și a reprezentării umilitoare a femeilor în mass-media.
Protestul femeilor s-a îndreptat și împotriva sistemului sanitar. Centre medicale autonome special înființate pentru uzul femeilor au început să încurajeze autopalparea, rupând astfel monopolul diagnosticului și terapiei strict medicale. Societatea a fost condamnată ca fiind una din sursele multora dintre așa numitele "suferințe femeiești". Au avut loc procese intentate unor mijloace și metode dăunătoare sănătății aduse pe piață de industria farmaceutică, dar și medicilor misogini. Femeile au început să se opună cu înverșunare organizării concursurilor de frumusețe și au demonstrat împotriva impunerii unor idealuri feminine.
Artă și cultură: Pretutindeni au început să apară proiecte ale femeilor: centre, edituri, ziare, librării, ateliere, formații, formații teatrale, cafenele, baruri și case de vacanță pentru femei. Proiectele și organizațiile de femei au intrat în rețele, pentru că femeile doreau să dovedească că nu le leagă doar motivele politice, ci că își pot petrece împreună timpul liber și se pot distra.
Sex și dragoste: Mișcarea studențească a fost prima care a probematizat și politicizat morala sexuală contemporană. Educația micii burghezii care tabuiza sexualitatea a fost considerată vinovată de apariția "caracterului autoritar". Prin urmare, morala sexuală i-ar face pe unii oameni să fie mai deschiși fascismului sau altor ideologii autoritare. Eliberarea sexuală a fost celebrată ca un mijloc de emancipare, un mijloc prin care puterea, dependența și opresiunea urmau a fi desființate ca principii, Introducerea pe piață a pilulei anticoncepționale a eliberat mai întâi femeile de amenințarea gravidității și a fost salutată cu euforie. Vechile tabuuri funcționaseră totuși uneori și ca un factor de protecție pentru femei, iar acestea fuseseră acum înlăturare.
Așa că femeile s-au înfuriat și mai tare atunci când și-au dat seama de realitățile mișcării studențești - disponibilitate sexuală și adaptare la dorințele bărbaților. Ele au revendicat prin urmare "libertatea sexualității femeilor". Rezultatele cercetărilor întreprinse la acea vreme evidențiau însă superioritatea orgasmului vaginal (care nu putea fi obținut decât prin penetrare) și "invidia penisiului" resimțită de femei. În același timp a început să se vorbească despre realitățile sexualității trăite, despre obligativitatea sexului și lipsa de imaginație la întreținerea de raporturi sexuale. Penisul ca organ unic de satisfacere a dorinței sexuale a femeilor se afla la dispoziția tuturor, astfel încât au fost discutate și încercate și alte căi de împlinire a sexualității feminine. Unele femei și-au descoperit în acești ani dragostea față de alte femei și astfel au apărut și primele grupuri de lesbiene care încercau să se facă remarcate de opinia publică.
Muncă: Situația economică a femeii — îndeosebi activitățile domestice înțelese ca muncă neplătită în folosul familiei și societății, munca prestată "din dragoste" și faptul că munca prestată de femei era mult mai prost plătită decât cea prestată de bărbați — a constituit centrul de interes al analizelor feministe. Plata diferențiată din domeniile de activitate specifice sexelor a fost adusă la stâlpul infamiei. În 1978, o muncitoare a intentat pentru prima oară proces firmei angajatoare, motivul invocat de aceasta fiind că este retribuită cu un salariu mai mic decât colegii ei de sex masculin care prestau aceeași cantitate de muncă. Femeia a câștigat procesul, astfel încât multe altele au urmat. În ceea ce privea munca în gospodărie s-au cristalizat două direcții distincte în cadrul mișcării internaționale a femeilor:
"Unitaristele" plecau de la principiul egalității principiale dintre bărbat și femeie. Astfel, bărbații și femeile trebuiau să beneficieze de aceleași condiți, adică femeile trebuiau să se bucure de aceleași șanse în viața profesională, jumătate din activitățile din gospodărie trebuiau să fie preluate de soț, atât statul cât și soțul trebuiau să se implice în educația copiilor. Unitaristele respingeau "mitul mamei". În Germania, această direcție este puternic reprezentată. Punctele slabe ale acestei perspective constau în faptul că multe femei refuză maternitatea pentru că nu dispun de mijloace pentru a împăca profesia cu calitatea de mamă. În plus, vocile critice mai susțin și că prin adoptarea acestui punct de vedere, femeia s-ar ralia în exclusivitate la principiile și modul de gândire al bărbaților.
"Diferențialistele" porneau de la premisa că femeia și bărbatul sunt ființe diferite. Această direcție a cerut în mod vehement în anii 70 ca femeile să fie răsplătite pentru munca casnică. Ele încurajau maternitatea și recunoșteau în relațiile dintre mamă și copil un potențial de critică socială. Sarcina, nașterea și creșterea copiilor era considerată o activitate alternativă la viața profesională, "logica maternă" fiind declarată o putere a femeilor care trebuie protejată și sprijinită. Bastionul ideilor diferențialiste a fost Italia. Punctele slabe ale acestei direcții au fost considerate a fi mistificarea rolurilor tradiționale. S-a spus că remunerarea activităților casnice nu ar face altceva decât să le lege pe femei și mai mult de casă și de familie. Diferențialistelor li s-a mai reproșat și că nu s-au ocupat mai îndeaproape de responsabilitățile ce le revin taților și societății în educația copiilor și de valoarea pe care o au aceștia în ceea ce privește procesul de socializare al copiilor.
Știință: Odată cu critica feministă adusă mediului științific s-a purces îm mod sporit la implicarea femeilor în cercetare. Astfel au apărut din ce în ce mai multe publicații științifice și para-științifice care aveau ca subiect femeile. Ele au început să caute dovezi cu privire la contribuțiile femeilor și au dat publicității această porțiune până atunci necunoscută din istorie. Nu doar conținuturile, ci și felul în care au fost conduse aceste cercetări au fost puse sub semnul întrebării. Astfel, s-a încercat găsirea unor noi metode. SUA a fost una dintre țările care s-au preocupat cel mai extensiv cu acest lucru: în cadrul universităților au fost alocate bugete și personal special pentru "Women’s Studies". Astăzi, "Gender Studies" sunt parte esențială a procesului de cercetare, chiar dacă nu s-a reușit revoluționarea întregului spațiu științific.
Rezultate:
Dreptul familiei și al căsătoriei a fost supus reformelor în multe țări. Discriminarea și tratamentul inegal al soțiilor au fost înlăturate parțial din spațiul tradițional burghez sau creștin și adaptate realităților curente. În Germania de exemplu, acest lucru a vizat alegerea numelui de familie (numele de familie în cazul unei căsătorii poate fi atât cel al bărbatului, cât și cel al femeii), legea căsătoriei (bărbatul și femeia au drepturi egale în ceea ce privește exercitarea unei profesii, prototiopul căsniciei în care femeia era casnică a fost desființat), legea divorțului (a fost desființat principiul părții vinovate) și dreptul la custodie (binele copilului primează).
Introducerea de "limite" în cazul avorturilor (avort permis de lege în limita a doisprezece luni de sarcină) - în majoritatea țărilor: SUA, Italia, Franța. Acolo unde această limitare exista înainte ca mișcările feministe să o ceară, ea a fost apărată cu succes în fața atacurilor forțelor conservatoare (de ex. în Anglia). Germania constituie o excepție. Aici, această limitare a fost declarată în două rânduri ca fiind neconstituțională ("apărarea vieții" este înscrisă în Constituție) — în 1975 și 1995. Astăzi, în această țară există așa numita "soluție indicată", ceea ce înseamnă că întreruperea sarcinii este în anumite condiții permisă de lege până în a doisprezecea săptămână de sarcină, dar femeia însărcinată este obligată să apeleze la servicii de consultanță.
Reprezentarea egală a femeilor în pozițiile cu autoritate sporită .
Au fost emise legi care protejează angajatele însărcinate (păstrarea locului de muncă).
Mișcarea feministă a avut influențe remarcabile în toate domeniile societății — atât la nivel instituțional cât și în viața privată, în ceea ce privea conviețuirea sexelor. Multe revendicări ale acestei mișcări continuă să fie de actualitate, unele dintre ele fiind aplicate de abia în zilele noastre (vezi "Asylgrund Frau", recunoașterea perechilor homosexuale, pedepsirea violurilor comise sub pavăza căsniciei etc.). Chiar și după amuțirea acțiunilor publice și în ciuda apariției multor mișcări anti-feministe, femeile au avut multe de câștigat, mai ales în ceea ce privește încrederea în sine, fapt care nu mai poate fi trecut cu vederea.