View Single Post
  #255  
Vechi 08.11.2010, 21:59:46
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit

Redactat de Sorin Ilieșiu – membru al Comisiei Prezidențiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, membru de onoare al Asociației 21 Decembrie 1989

Raportul final pentru condamnarea regimului comunist
ca ilegitim și criminal a prezentat ADEVĂRUL DESPRE ADRIAN PĂUNESCU

Raportul Final al Comisiei Prezidențiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, asumat de Președintele României Traian Băsescu, arată că „nimeni nu a făcut un mai mare serviciu propagandei și regimului lui Ceaușescu”, precum Adrian Păunescu.

Prezentăm paragrafele referitoare la Adrian Păunescu preluate din Raportul Final al Comisiei Prezidențiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, comisie coordonată de prof. Vladimir Tismăneanu, membru de onoare al Asociației 21 Decembrie 1989.

«Cel ce se substituise partidului și se identificase cu țara aceea jinduită, binecuvântată, demnă de toate superlativele imaginabile, și-a găsit un instrument excepțional de fortificare a puterii în persoana lui Adrian Păunescu, poet relativ tânăr, de un talent incontestabil și care, la prima vedere, nu se număra printre cei ușor de manevrat. Pentru că și-a dorit ca poezia lui să miște sufletele și să agite mulțimile, acest poet a recurs, cu sau fără știință, la o bună parte din vicleniile stilistice ale poeziei agitatorice a primilor ani de comunism. El a apelat constant la fondul primitiv emoțional al cititorilor, la șantajul sentimental, la setul infailibil de trucuri lacrimogene, ferindu-se însă să dea poeziei sensul negator și înverșunarea anilor 1950. Adrian Păunescu a reușit – cu argumente pe care le bănuim – să obțină aprobarea clanului Ceaușescu pentru ca cenaclul revistei „Flacăra” să se transforme într-o manifestare grandioasă și, mai apoi, într-un spectacol itinerant (televizat), cu zeci de recitatori, interpreți, cântăreți, mișcându-se, toți, fără șovăire, la comandă, ca vrăjiți de bagheta lui magică. La rândul lor, tinerii spectatori cărora li se adresa – în săli, în piețe sau pe stadioane – intrau într-un soi de bizară frenezie. Li se părea că, față de atmosfera sumbră în care erau obișnuiți să trăiască, participă la un eveniment epocal, la un moment astral.

Cenaclul a început în curând să semene, prin rânduială și gestică, cu săvârșirea unui ritual: modelul religios pare a fi indispensabil propagandei totalitare când vrea să aibă succes. Poetul nu uita, însă, niciodată să amintească tuturor celor încântați de ce văd și de ce simt că datorează Conducătorului suprem – care vorbește prin gura lui – supunere și iubire, căci numai El le poate asigura, în vremurile acelea tulburi și în colțul acesta de lume, liniștea și stabilitatea. Nimeni nu a făcut un mai mare serviciu propagandei și regimului lui Ceaușescu. Acest scriitor, prin acțiunile lui, prin personalitatea lui care fascina și descumpănea, a prelungit existența comunismului naționalist-ceaușist, precizându-i, cristalizându-i și întrupându-i doctrina. În schimbul serviciului făcut conducătorului, Adrian Păunescu – un nume pe buzele tuturor – a devenit indispensabil și puternic în ierarhia propagandei, slobod să înfăptuiască, să îndrepte erori, să facă numeroase fapte bune, să acționeze peste limitele știute. A fost citit cu pasiune, versurile lui i-au fost recitate și cântate cu vehemență, cum nu știm să fi fost vreodată recitați și cântați poeții neamului. Dar nu putem uita că a atras într-o cursă propagandistică sufletele candide ale adolescenților, izbutind să deverseze energiile lor explozive în numele supraviețuirii unui regim odios. Din perspectiva dăinuirii acestuia, se poate spune că interzicerea Cenaclului Flacăra – la insistența unor membri ai clanului care au profitat de moartea unor tineri în timpul „reprezentației” – a fost cea mai mare eroare tactică a Secției de Propagandă a partidului.»

«Cultul personalității conducătorului suprem a devenit, mai ales după 1968, fundamentul ideologic al sistemului. Ceaușescu era prezentat drept călăuză vizionară, erou între eroii neamului, ființa providențială, personalitate de vârf a vieții internaționale, demiurg, arhitect, strateg de geniu și câte altele. La rândul ei, Elena Ceaușescu, o persoană cu slabe înzestrări intelectuale, însă animată de o ambiție nemăsurată, a devenit și ea subiectul unui deșănțat cult. S-au întrecut în această privință barzii oficiali ai ceaușismului, poeții de curte Adrian Păunescu și Corneliu Vadim Tudor. Un întreg aparat de propagandă a contribuit la crearea unui climat al lingușelii, ipocriziei și duplicității universalizate. În atari condiții, simpla decență devenea un act de rezistență, iar sfidarea pe față a dictatorului și a aparatului pe care se sprijinea devenea o formă de curaj etic exemplar.»

«Patronați și încurajați de conducerea PCR, o serie de scriitori, critici literari, artiști plastici, compozitori și sociologi au inventat în spirit jdanovist ideologia „protocoronismului românesc”, alibiul teoretic al omniprezentului cult al personalității lui N. Ceaușescu. Desfigurând ideile esteticianului Edgar Papu, aceștia au susținut poziții autarhice și profund antiliberale, xenofobe și antiintelectuale. Printre exponenții protocronismului s-au remarcat prin vehemență: Paul Anghel, Eugen Barbu, Corneliu Vadim Tudor, Doru Popovici, Dan Zamfirescu, Ilie Bădescu, Ion Lăncrănjan, Pompiliu Marcea, Ion Dodu Bălan, Dinu Săraru, Adrian Păunescu, Mihai Ungheanu, Nicolae Dan Fruntelată, Artur Silvestri, Ilie Purcaru etc. Publicată sub egida Comitetului pentru Cultură și Artă al capitalei, revista „Săptămâna” a fost principala tribună de manifestare a pseudonaționalismului manipulator al perioadei ceaușismului târziu. Revista a publicat adeseori documente ale Securității menite să atace și să compromită exilul literar anticomunist.»