View Single Post
  #14  
Vechi 10.11.2010, 23:39:14
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit

Ministerul Sănătății a făcut publică nota de fundamentare prin care intenționează să modifice, prin Ordonanță de Urgență, legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Scopul modificării este introducerea cardului de sănătate ce va înlocui documentele justificative de până acum ce atestau calitatea de asigurat al sistemului. Deși apreciem ideea unei reforme a sistemului de sănătate din România, considerăm că măsurile luate trebuie să fie eficiente și adresate acolo unde sunt problemele majore (plata corespunzătoare a cadrelor medicale, asigurarea aprovizionării cu medicamente a spitalelor, buna și continua funcționare a sistemului de medicamente compensate) și nu într-o zonă unde nu există nici o dovadă că ar fi utile, ridicând, în schimb, probleme majore în domeniul respectării libertăților fundamentale așa cum sunt prevăzute de Constituția României.

Lectura acestei note de fundamentare scoate în evidență următoarele puncte controversate:

1. Scopul generic al introducerii cardului de sănătate pare a fi un mai bun control al furnizării de servicii medicale asiguraților. Controversă: nu există nici un studiu, dovadă, sau evidență statistică prin care Ministerul să arate în ce măsură acest scop nu era îndeplinit de actualele metode de atestare a calității de asigurat. Nu există nici o dovadă că de aceste servicii ar fi beneficiat în mod abuziv persoane care nu își achitau obligațiile de asigurat. Este aceasta problema principală a sistemului românesc de asigurări ?

2. Despre costurile acestui sistem de carduri de sănătate aflăm, din nota de fundamentare, următoarele: „Fondul național unic de asigurări de sănătate nu ar putea susține nici lansarea și nici întreținerea unui sistem de carduri”, soluția oficialilor fiind introducerea coplății. Controversă: de ce nu există nici o estimare transparentă a costurilor implicate de introducerea acestui sistem? Cum justifică Ministerul introducerea unei măsuri contestabile pe care nu este în stare să o finanțeze singur, în condițiile unei crize dramatice care zguduie sistemul sanitar, făcând ca serviciile să fie din ce în ce mai precare?

3. Tot în nota de fundamentare se regăsesc și contradicții flagrante referitoare la aspectele ce țin de datele personale conținute pe card. Astfel, citim la p. 2 a notei: „nu sunt introduse elemente de identificare a persoanei în relația cu medicul de familie sau cu familia”. În paragraful imediat următor, însă, citim: „informațiile adiacente vor face referire la situația asiguratului în relația cu medicul de familie sau cu familia”. La p. 9 găsim aceste informații adiacente: numele, prenumele și datele de contact ale medicului de familie și situația co-asiguraților (relația cu familia). Controversă: deși informațiile adiacente sunt presupuse a nu fi expuse accesării, ele sunt totuși inserate în card. Care este justificarea pentru introducerea acestor date personale? Care este garanția că ele nu pot fi citite, copiate (clonate), însușite fraudulos și/sau folosite împotriva persoanei ce deține cardul? În ce măsură a evaluat Ministerul dacă acest proiect respectă drepturile la intimitate și protecția datelor personale (menționăm că datele incluse pe card par a include două categorii de date ce au un statut special în legea 677/2001 – date cu funcție de identificare (CNP) și date privind starea de sănătate) ?

4. Refuzul consultării cu organizațiile non-guvernamentale: În nota de fundamentare Ministerul afirmă că „nu este cazul” consultării cu organizațiile non-guvernamentale și cu institute de cercetare sau alte organisme (un astfel de organism ar fi, in opinia noastră, Biserica Ortodoxă Romană). Informăm pe această cale Ministerul că organizațiile de protecție a drepturilor civile cu care FOR a intrat deja în contact consideră extrem de necesar un astfel de proces de consultare și vor lua, de altfel, atitudine față de acest proiect legislativ. Este absolut regretabil că Ministerul a ales calea politicii faptului împlinit, abuzivă în sine și complet nedemocratică.

5. Menționarea, printre informațiile adiacente disponibile pe card, a statutului de donor de organe în vederea transplanturilor. Controversă: Ministerul Sănătății era obligat să ceară un aviz etic de la BOR măcar pe această temă. Transplantul de organe este o temă bioetică asupra căreia Biserica și-a exprimat punctul de vedere, subliniind faptul că „se impune solicitarea si obținerea consimțământului în scris prealabil, expres și liber al donatorului sau al persoanei terțe căreia legea îi permite acest fapt; de asemenea, se va solicita și acordul scris al primitorului”. Așadar, transplantul de organe nu poate face obiectul unor instrumentări generale de către stat, impersonale, lărgite la o întreagă populație, ci este o practică medicală între persoane concrete, punctuală și circumscrisă în cadre specifice, negeneralizabile.

Pe lângă aceste puncte controversate, enumerate foarte sintetic, neepuizând probleme puse de OUG a MS, FOR consideră că Ministerul trebuie să renunțe la ideea implementării cardurilor de sănătate prin ordonanță de urgență pentru următoarele trei motive principale:

1. Problema securității cardurilor: Este inadmisibil ca Ministerul să introducă astfel de carduri electronice fără cea mai mică grijă manifestată pentru securitatea datelor personale expuse în aceste dispozitive. Prezentul proiect nu conține nici o referire la aspecte cheie legate de securitatea datelor personale stocate (cum ar fi existența sau nu a unei baze de date unice cu toate aceste informații, drepturi de scriere sau modificare a datelor, cine are dreptul de acces la date etc.), așa cum prevede legea 677/2001. Organizațiile civice care au contestat maniera de introducere a cărților de identitate electronice au arătat că e necesar un audit de securitate public, extern și independent care să ateste cât de fiabile sunt dispozitivele electronice în cauză. Acesta este cu atât mai necesar cu cât cardurile de sănatate pot conține și date personale extrem de sensibile.

2. Problema protecției datelor cu caracter personal, a dreptului la intimitate și a libertății de conștiință: Fiind vorba despre datele personale, este vădit necesară o profundă analiză a modului în care aceste măsuri respectă drepturile civice enumerate mai sus. Este inadmisibil să se meargă înainte cu acest proiect care va interzice accesul la serviciile medicale celor care nu dețin carduri de sănătate sau care nu le au asupra lor în momentul ajungerii la spital, în condițiile în care probabil vor exista cetățeni ce nu le vor dori datorită implicațiilor asupra siguranței datelor personale, intimității și libertății de conștiință. Care este avantajul înscrierii datelor pe un cip și de ce, în condițiile în care s-ar stabili că ar fi date utile, nu s-ar proceda mai degrabă la inscripționarea lor direct pe cardul de sănătate ?

3. Problemele etice: din punct de vedere creștin, FOR nu poate accepta instrumentalizarea persoanei umane prin metode sofisticate de control și evidență a populației și expunerea electronică a intimității sale. În mod evident, introducerea cardului de sănătate depășește o limită etică dincolo de care funcțiile de supraveghere și identificare a persoanelor ce beneficiază de politici publice devine nelegitimă.

Pe baza acestor observații, FOR cere Ministerului să asigure organizarea unei dezbateri publice pe marginea acestei legi, pe care normele unei bune guvernări și ale respectului față de statul de drept îl cer a fi suspendată.

9 noiembrie 2010

Forul Ortodox Român
Reply With Quote