Partea a 5-a (ultima)
Arãtīndu-le care este dreapta credintã, patriarhul Ieremia i-a sfãtuit sã revinã asupra ideilor lor gresite: "nu existã decīt un singur mod de a corecta greseala: urmīnd Sfintelor Sinoade si Canoanelor Apostolice, īntr-un cuvīnt, urmīndu-l pe Hristos īn toate."
Nemultumiti de rãspunsul patriarhului, care le cerea renuntarea la erezii, luteranii īi scriu din nou, aducīndu-i numeroase acuze. Ieremia le rãspunde: "noi nu ne apãrãm cu īntelepciunea omeneascã, ci folosim ca dovadã Scriptura, cãci adevãrata filozofie nu contrazice niciodatã teologia (Col. 2, 8). Deci, fratilor, sã stãm neclintiti pe stīnca credintei si pe traditia Bisericii si sã nu īnlãturãm hotarele puse de Sfintii Pãrinti."
Primind a treia scrisoare, patriarhul Ieremia al II-lea īsi dã seama cã dialogul nu rodeste si le scrie urmãtoarele: "Vã cerem ca de acum īnainte sã nu ne produceti o durere si mai mare, nici sã ne mai scrieti pe acelasi subiect pe care vreti sã īl privim diferit de cum au fãcut-o teologii Bisericii. Voi īi cinstiti pe ei īn cuvinte, dar īi respingeti prin faptele voastre. Pentru cã voi īncercati sã dovediti cã cuvintele lor dumnezeiesti, armele noastre, nu sunt potrivite. Īn ceea ce ne priveste, eliberati-ne de povara dialogului. Mergīnd pe cãile voastre, nu ne mai scrieti despre dogmã".
Dacã cineva acceptã ca o erezie sã fie oficial numitã Bisericã, indirect īi primeste si validitatea dogmaticã, īi recunoaste sfintenia tainelor, puterea si harul ca celei Una, Sfinte, Sobornicesti si Apostolesti Biserici. Ar trebui asadar sã accepte ca fiind Bisericã si cultele adventiste, baptiste, reformate, luterane, calvine. Ar trebui sã nu mai fie oprelisti īn īmpãrtãsirea īn comun a tainelor, a dogmelor, a credintei. Dar dacã toate sunt "biserici" ai lui Hristos, cu ce scop se duce toatã lupta īmpotriva Bisericii Ortodoxe? Atunci toti Sfintii Pãrinti, Mucenici si Mãrturisitori au fost cei mai nenorociti oameni! Toti sfintii care au īnfundat temnitele austro-ungare si comuniste, care nu au tãcut ci au luptat si au fãcut minuni pīnã la a-si vãrsa sīngele pentru a nu se uni cu catolicii si a nu se vinde protestantilor, acesti martiri ai credintei sunt īntr-adevãr, pentru "euro-teologii ortodocsi" moderni, niste oameni obscuri care trãiesc īn bezna credintei lor, niste fanatici rãzvrãtiti, iesiti din minti si fiinte retardate care nu au deloc dragoste pentru "fratii" eretici.
Noi crestinii am fost dintotdeauna "pentru evrei poticnire iar pentru lume nebunie". Pīnã la sfīrsitul veacurilor vom rãmīne pentru lume pricinã de smintealã si batjocurã. Dar ce e lumea? Nimic altceva decīt o scenã mare cīt pãmīntul, pe care fiecare-si joacã rolul cu o mascã pe fatã. Multi imitã pe adevãratii crestini, altii pe preoti, arhierei, iar altii se prefac naivi si muti. Si toatã lumea īi priveste, dar īi primeste numai pe acei care joacã mai bine rolul mãstii. Durere va fi asupra celui ce va īndrãzni a-si descoperi fata, suferintã va fi aceluia care nu se va mai juca de-a ortodoxia, dar marea pãtimire i se va da celui ce va īndrãzni sã-i numeascã pe toti dupã adevãratul lor nume...
Sursa:
http://teologie.info/ro/stiri-cresti...e-la-1583.html