Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus
E simplu și totuși dificil să judeci o confesiune după roadele membrilor ei. Ce lot reprezentativ să alegi? Căci după majoritate nu te poți lua, ar fi net defavorabilă pentru ortodoxie o asemenea reprezentare (conform statisticilor din surse ortodoxe, procentul practicanților e descurajant de mic).
|
Nu este adevărat pentru că trebuie văzute roadele duhovnicești. Nu ne interesează roadele duhovnicești ale celor care sunt nesimțiți față de Biserica Ortodoxă, ci ale celor care sunt ortodocși angajați, "practicanți".
Citat:
Și atunci cel mai corect e să judecăm după dogmă/învățătură/crez și anume, în ce măsură aceasta reflectă învățătura hristică și apostolică. Cred că sunteți de acord cu asemenea metodologie...
|
Aici este o problemă mare. În primul rând că una spune Scriptura și altceva spun interpretările sectanților. Pe de altă parte, cei care trebuie consultați nu sunt exclusiv apostolii, ci și Sfinții Părinți, datorită faptului că promisiunea Mântuitorului Hristos că Duhul adevărului, Paracletul, îi va duce pe apostoli la tot adevărul, nu este limitată exclusiv la sfinții apostoli. Duhul Sfânt a călăuzit în continuare și pe Sfinții Părinți, neputând să fie nicicum justificată o dispariție din lucrarea de călăuzire la întregul adevăr a Bisericii timp de peste 1800 de ani. Cu alte cuvinte trebuie ascultat și glasul Sfinților Părinți în această problemă, mai ales că în Biserica lui Hristos a existat mereu și există și astăzi consensul apostolic și patristic cu privire la Sfânta Euharistie. Neascultarea glasului Sfinților Părinți, mai ales că în acest caz putem vedea un consens patristic general și universal nu doar în spațiu ci și de-a lungul timpului, este echivalentă cu negarea lucrării Duhului Sfânt de călăuzire a Bisericii la adevăr !!