Medicina contemporană și vindecările ei 61
Întorcându-ne la vedenia Sfântului Serafim, se poate vedea că a avut următoarele trăsături:
1. SIMPLITATE;
2. POCĂINȚĂ;
3. SMERENIE;
4. O VEDENIE NEOBIȘNUITĂ, DINCOLO DE CELE SIMȚITE ȘI RAȚIONALE;
5. ÎNĂLȚARE SAU CUTREMURARE DUHOVNICEASCĂ.
Accentuând acest din urmă aspect, Sf. Isaac, pomenit mai sus, explică: “…ivirea unei vedenii mai presus de conștiință, dăruită de Puterea de Sus, este primită de suflet – în el netrupește, dintr-odată și pe neașteptate; este descoperită și arătată dinlăuntru pentru că, după cuvintele lui Hristos, “împărăția cerurilor înlăuntrul vostru este ” – Această vedere înlăuntrul icoanei, întipărită în mintea ascunsă (mintea cea de sus) se arată pe sine fără nici un gând despre ea.” [18]
Din cele de mai sus, dacă e să facem o comparație între cele două vedenii și între ce au trăit Francisc și Sf. Serafim prin acestea, găsim o mare deosebire între mistica celor doi. Mistica Sfântului Serafim apare ca o înălțare cu totul duhovnicească, ceva dăruit nevoitorului, asemenea unui dar al unei vedenii duhovnicești, ca o luminare de sus a minții sale, [19] în timp ce trăirea spirituală a lui Francisc este o mistică născută din voia sa și întunecată evident de propria închipuire și propriile simțiri.
O altă deosebire între cei doi este relația diferită pe care și-o exprimă față de Hristos. Spre deosebire de Sf. Serafim, care trăiește puterea duhovnicească a lui Hristos în inima sa și îl primește pe Hristos în inimă, Francisc primește în închipuirea sa simțiri îndeosebi din viața pământească a lui Hristos. Francisc intră în aspectul exterior al patimilor lui Hristos. Această trăire a venit la el la Monte La Verna ca din afară.
În același timp cu dorința lui foarte puternică de a trăi patimile lui Hristos, există și hotărârea sa de a imita și alte aspecte pământești ale vieții lui Iisus. Nu numai ca și-a trimis proprii “apostoli” în diferite părți ale pământului ca să propovăduiască, dându-le aceleași porunci pe care le-a dat Mântuitorul apostolilor Săi, [20] dar chiar a închipuit înaintea ucenicilor săi, nu cu mult înainte de moartea sa, însăși Cina cea de Taină. “A refăcut”, scrie biograful său, “acea masă sfântă pe care Domnul a servit-o cu ucenicii Săi pentru ultima oară.” [21] Această faptă nu poate fi îndreptățită de viața sa spirituală, oricât de de aspră a fost nevoința lui sau oricâte virtuți ar fi lucrat. Este cel mai limpede semn, din punct de vedere ortodox, al severității căderii sale în înșelare duhovnicească.
Înainte de a merge mai departe, trebuie să arătăm pe scurt ce înseamnă această stare numită PLANI. În termeni generali, potrivit Mitropolitului Antonie Hrapovitki, PLANI (PRELEST, în limba rusă) [înselarea sau rătăcirea, în limbajul ascetic românesc, n.tr.] apare de obicei atunci când diavolul îl amăgește pe un om, făcându-l să creadă că a primit vedenii dumnezeiești (sau alte daruri ale Harului). Apoi cel viclean îi întunecă mereu mintea, încredințându-l de închipuita sa sfințenie, și îi făgăduiește puterea de a lucra minuni. Cel viclean îl poartă pe un astfel de nevoitor în vârf de munte sau pe acoperișul unei biserici, și îi arată un car de foc sau un alt lucru minunat care să-l ducă în ceruri. Cel înșelat pășește înainte (primind închipuirea) și se prăvălește în hău, fiind sortit pierii fără de pocăință. [22]
Ceea ce reiese din această scurtă prezentare a ÎNȘELĂRII este faptul că omul care trăiește astfel de lucruri cade de regulă într-o formă de mândrie, de obicei slavă deșartă, de unde și închipuirea că a ajuns la o așa înălțime încât crede că nu mai trebuie să vegheze asupra primejdiei păcatului sau a hulei împotriva lui Dumnezeu. Cu adevărat, acesta este un păcat drăcesc și, prin definiție, cel mai greu de dat în vileag – de unde și importanța și stăruinței neîncetate a scrierilor duhovnicești pe ascultarea și smerenia în nevoință până în cea din urmă clipă a vieții pământești.
Am arătat deja mai sus că vedenia lui Francisc cuprinde semne vădite ale înșelării duhovnicești. Ceea ce rămâne este, așadar, o descriere a lucrării și faptelor lui Francisc, care arată măsura misticii sale. Prezentând câteva aspecte ale vieții lui Francisc și comparându-le cu aspecte din viața Sfântului Serafim din Sarov, vom putea trage o concluzie finală privind mistica acestor doi nevoitori. Trebuie arătat aici că evenimentele descrise reprezintă caracteristici generale ale celor doi.
Scrie în FIORETTI că odată Francisc nu a reușit să țină un post așa cum se cuvenea, din pricina unei boli. Acest lucru l-a frământat într-atâta, încât s-a hotărât să se pocăiască și să se pedepsească singur. Cronicarul scrie:
…A PORUNCIT OAMENILOR SĂ SE STRÂNGĂ PE O ULITĂ DIN ASSISI, PENTRU O PREDICĂ. CÂND A ÎNCHEIAT PREDICA, LE-A SPUS ACESTORA SĂ NU PLECE NICI UNUL, PÂNĂ CE NU SE VA ÎNTOARCE; S-A DUS ÎN CATEDRALĂ CU MULTI FRAȚI ȘI CU PETRU DIN CATANI, ȘI I-A SPUS LUI PETRU SĂ FACĂ CE-I VA ZICE, POTRIVIT VOTULUI ASCULTĂRII ȘI FĂRĂ ÎMPOTRIVIRE. ACESTA DIN URMĂ I-A RĂSPUNS CĂ NU POATE ȘI CĂ NU TREBUIE SĂ DOREASCĂ SAU SĂ FACĂ NIMIC ÎMPOTRIVA VOII LUI [A LUI FRANCISC]. ATUNCI FRANCISC ȘI-A DAT JOS HAINA ȘI I-A PORUNCIT LUI PETRU SĂ-I PUNĂ O FRÂNGHIE LA GÂT ȘI SĂ-L TRAGĂ AFARĂ, PE JUMĂTATE GOL, ÎNAINTEA MULȚIMII CĂREIA ÎI PREDICASE. FRANCISC I-A PORUNCIT UNUI ALT FRATE SĂ UMPLE O CUPĂ CU ȚĂRÂNĂ ȘI, URCÂNDU-SE ÎN LOCUL UNDE PREDICASE, SĂ-I VERSE ȚĂRÂNA PE CAP. ACESTA ÎNSĂ NU L-A ASCULTAT, FIINDCĂ ERA FOARTE TULBURAT DE AȘA PORUNCĂ. ÎNSĂ FRATELE PETRU A APUCAT FRÂNGHIA ȘI A ÎNCEPUT SĂ-L TRAGĂ PE FRANCISC DUPĂ EL, AȘA CUM ÎI PORUNCISE ACESTA. EL ÎNSUȘI PLÂNGEA CU AMAR ÎN TIMPUL ACESTA, IAR CEILALȚI FRAȚI ERAU SCĂLDAȚI ÎN LACRIMI DE MILĂ ȘI DURERE. CÂND FRANCISC A AJUNS ASTFEL, PE JUMĂTATE GOL, ÎNAINTEA MULȚIMII DIN LOCUL UNDE PREDICASE, LE-A SPUS: ‘VOI ȘI TOȚI CEI CE AȚI PĂRĂSIT LUMEA DUPĂ PILDA MEA ȘI URMAȚI CALEA VIEȚII FRAȚILOR, SPUNEȚI DESPRE MINE CĂ SUNT SFÂNT, DAR MĂ CĂIESC ÎNAINTEA DOMNULUI ȘI A VOASTRĂ PENTRU CĂ ÎN VREMEA BOLII MELE AM MÂNCAT CARNE ȘI MÂNCARE CU CARNE’. [23]
Desigur, păcatul lui Francisc nu era atât de mare încât să merite asemenea formă extremă de căință, dar aceasta era o trăsătură constantă a evlaviei lui Francisc. Se străduia să idealizeze orice lucru pe care era silit să-l facă; se străduia să idealizeze chiar și lucrarea de nevoință a pocăinței.
Idealizarea de către Francisc a faptelor creștine de nevointă se poate vedea și din atitudinea lui atunci când făcea milostenie. Semnificativ este felul în care se purta Francisc cu cerșetorii. În ochii lui, aceștia erau niște făpturi de o foarte înaltă ținută, față de ceilalți oameni. Potrivit învățăturii mistice romano-catolice, un cerșetor este purtătorul unei misiuni sfinte, fiind icoana lui Hristos cel sărman și pribeag. De aceea, prin învățăturile sale, Francisc își silea ucenicii să cersească. [24]
În fine, înflăcărarea idealistă a lui Francisc se poate vedea și din retrăirile de către el a patimilor pământesti ale lui Hristos. În biografia lui Francisc stă scris că ” îmbătat fiind de dragoste și milă pentru Hristos, fericitul Francisc a luat odată de jos o bucată de lemn. Tinând-o cu mâna stângă, își freca dreapta de ea, asemenea unui arcuș pe o vioară, în timp ce murmura un cântec franțuzesc despre Domnul Iisus Hristos. Cântecul îl făcu să plângă de milă față de patimile lui Hristos și, cu cele mai adânci suspine, căzu în meditație, privind în tăria cerului…” [25]
Nu este nici o îndoială, după cum și biografii lui Francisc dovedesc în mod eufemistic, că acest important întemeietor al Ordinului Franciscanilor era foarte teatral în actele sale de pocăință, arătând destul de vădit că îi lipsește și cea mai elementară trezvie, necesară unei vieți de nevoință ce caută dobândirea adevăratei smerenii. De fapt, ori de câte ori sunt prezentate în FIORETTImomentele de smerenie ale lui Francisc, acestora nu le lipsește niciodată presupunerea că îi vorbește Dumnezeu, de pildă prin gura fratelui Leon, [26] sau faptul că se crede ales de Dumnezeu “să vadă în tot locul binele și răul”, atunci când este cercetat de fratele Masseo pentru smerenia sa. [27] Este adevărat că Francisc își înfățișează răutatea și păcătoșenia, dar aceste mărturisiri sunt lipsite de păreri de rău sau de vreun alt semn că s-ar socoti nevrednic înaintea lui Dumnezeu. Deși vorbea adesea despre smerenie și le dădea franciscanilor învățături în această privință, el însuși s-a smerit în foarte putine momente din viața sa, desi aceste momente singulare au fost deosebite; însă, chiar și așa, a existat întotdeauna un element de exagerare și de melodramă. Nimic nu poate fi mai lămuritor în această privintă decât propriile cuvinte către fratii de mănăstire. La un moment dat, le-a spus ucenicilor: “Nu văd la mine nici un păcat pentru care să nu fi făcut mărturisire și pocăință. Căci Domnul, în mila Sa, mi-a dat darul de a vedea deslușit în rugăciune cu ce i-am greșit sau plăcut.” [28] Evident, aceste cuvinte sunt foarte departe de adevărata smerenie. Ele seamănă mai degrabă cu vorbirea omului mulțumit de sine (fariseul) care, în pildă, stătea în templu, în timp ce vameșul stătea umil într-un colț, rugându-l pe Dumnezeu cu smerenie adevărată: “Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului”.
Va urma cu:
Atunci când punem alături faptele de “smerenie” ale lui Francisc cu lupta de o mie de zile a Sfântului Serafim de pe stâncă, vedem o mare deosebire.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|