Citat:
În prealabil postat de catalin2
Si fara har cum ar putea sa existe Sfinte Taine? In primul rand preotii fiind cazuti din har, cum spuneati in primul pasaj, nu mai au nicio putere, sunt ca si laicii.
|
Confundați două noțiuni: validitatea și liceitatea. Validitatea Sf Taine este independentă de preotul care le săvârșește. Chiar dacă el este căzut din har prin schismă, erezie, sau alte feluri de păcate grave pe care le-ar fi făcut, Tainele sunt purtătoare de har care nu de la nevrednicul preot vine, ci de la Dumnezeu. Prin urmare, ceea ce un preot nevrednic ține în mână după momentul consacrării este Trupul și Sângele lui Cristos. De aceea, nici nu există caterisire în Biserica catolică. Un preot este "preot în veac". Pentru abateri foarte grave, el poate fi redus la starea laicală, fiind asemenea laicilor cum spune Sf Vasile cel Mare. El nu mai are puterea de a săvârși Sf Taine în sensul că Biserica îi retrage un mandat. Dacă, totuși, acel preot redus la starea laicală ar săvârși vreo liturghie, rezultatul ar fi Sf Prefacere. Pe scurt, ceea ce Biserica poate retrage unui preot este liceitatea și nu validitatea Sf Taine. Asupra validității, Biserica nu are putere de a retrage, așa după cum nu are putere de a anula o căsătorie, acestea fiind lucruri pe care Biserica Ortodoxă le uită prea adesea. Noi, catolicii, nu avem "deshirotonie" sau "desbotez", din aceleași motive pentru care nu avem divorț.
Citat:
Așa*dar, du*pă cum dumnezeiasca pâine cu care se împărtășesc ortodocșii îi face pe toți cei ce se îm*păr*tă**șesc de ea un singur trup, tot așa și pâinea ere*ticească îi face părtași unii cu alții pe cei ce se împărtășesc de ea și îi înfățișează un sin*gur trup po*trivnic lui Hristos.
Oare nu tot cel ce are părtășie, adică se îm*părtășește de pâinea otră*vitoare se lea*pădă de Hris*tos, fiind de*parte [de El] și necuvios, afară numai dacă și‑a revenit cum*va prin pocăință?
|
Dacă nu ar exista Taine valide, atunci ce sens ar avea aceste teribile cuvinte ale Sf Teodor Studitul ? Cum te poți otrăvi mâncând pâine și vin ? Dar acolo este Trupul și Sângele Domnului, care arde ca otrava pe cei care se apropie cu nevrednicie, grupați în adunare ereticească. Acum înțelegeți, poate, mai bine de ce nouă, catolicilor, ne este strict interzis să ne împărtășim cu ortodocșii. Dacă am ști că ei mănâncă pâine și vin, nici o grijă nu am avea. Dar noi știm că acolo este Cristos, adus pe masă în mod ilicit.
Citat:
Iar Sfantul Vasile cel Mare nu spune clar ca cei ce s-au rupt nu mai au puterea de a boteza si de a hirotoni?
|
Vă repetați. V-am spus în ce sens cei rupți nu mai au puterea de a hirotoni. Și anume, nu în sensul că hirotonia ar fi invalidă, adică în sensul că un om asupra căruia și-a pus mâinile un episcop schismatic sau eretic nu ar fi preot din pricina caracterului schismatico-eretic al episcopului consacrator. Că ortodocșii înșiși gândesc astfel, ne arată faptul că nici unul din preoții hirotoniți de episcopi greco-catolici (adică schismatici din punct de vedere ortodox) nu a fost re-hirotonit după ce a ales să se rupă de Biserica Catolică, îmbrățișând ortodoxismul. Să nu fi fost la curent PF Iustinian Marina și toți cei din Sinodul BOR de atunci (care numai de filocatolicism nu pot fi bănuiți) asupra acestui punct de vedere al Sf Vasile ? Eu cred că au fost la curent și i-au dat interpretarea pe care i-o dau și eu. Acest lucru a fost observat înaintea mea de patriarhul Serghie al Moscovei (alt luptător vajnic contra Bisericii Catolice), care e silit să recunoască un adevăr ortodox astfel:
"Daca noi im*preuna cu teologii duri si incapatanati (so stroghimi tercovnicami) vom spune ca afara de Biserica nu exista nici-o Taina, atunci... iconomia va fi cu totul de ne*inteles: cum poate un om practic nebotezat sa fie socotit ca membru al Bisericii si admis la Tainele ei, chiar pana la Sfanta impartasanie inclusiv. Dezvoltand mai departe aceasta tema, Patriarhul Serghie ajunge la urmatoarea concluzie: "Primind de la Biserica Ortodoxa ceea ce ii lipseste, cel convertit isi pastreaza toate acele Taine valide pe care putea sa-i dea comunitatea lui eterodoxa, adica insasi Biserica prin mijlocul acelei comunitati inca nu cu totul departate de ea... ".
Citat:
Sfantul Ciprian al Cartaginei spune (...) Oricine ar fi el, el nu este crestin intrucat nu este in Biserica lui Hristos."
|
Exact din acest motiv, până la Conciliul Vatican II, Biserica catolică a ezitat în a-i numi creștini pe cei din afara Bisericii, așa cum ar fi ortodocșii, protestanții etc. Chiar și după Conciuliul Vatican II, exprimările din actele oficiale ale Bisericii sunt foarte diplomatice. De exemplu, decretul "Unitatis Redintegratio" spune undeva (reproduc din memorie) "cei care se consideră creștini". Adică, acatolicii nu sunt neapărat creștini. Le spunem astfel, fiindcă ei înșiși se consideră astfel. De aceea și ortodocșilor le spunem acum "ortodocși" și nu "cerularieni" ca în documentele din trecut. Cu sensul: dacă ei se consideră dreptcredincioși, le spunem și noi astfel. Chestie de diplomație: nu costă prea mult să-i spui omului cum îi place. Exact din același motiv le spunem protestanților "creștini", ba chiar și "evanghelici" dacă vedem că preferă acest termen. Noi nu credem cu adevărat că ei, în credința lor, urmează ce scrie în Evanghelie, nici nu credem că actuala credință a ortodocșilor este aceea a Sfinților Părinți, că dacă am crede asta, ne-am "converti" a doua zi.