Subiect: sfinti catolici
View Single Post
  #11  
Vechi 18.12.2010, 13:14:49
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Confundați două noțiuni: validitatea și liceitatea. Validitatea Sf Taine este independentă de preotul care le săvârșește. Chiar dacă el este căzut din har prin schismă, erezie, sau alte feluri de păcate grave pe care le-ar fi făcut, Tainele sunt purtătoare de har care nu de la nevrednicul preot vine, ci de la Dumnezeu. Prin urmare, ceea ce un preot nevrednic ține în mână după momentul consacrării este Trupul și Sângele lui Cristos. De aceea, nici nu există caterisire în Biserica catolică. Un preot este "preot în veac". Pentru abateri foarte grave, el poate fi redus la starea laicală, fiind asemenea laicilor cum spune Sf Vasile cel Mare. El nu mai are puterea de a săvârși Sf Taine în sensul că Biserica îi retrage un mandat. Dacă, totuși, acel preot redus la starea laicală ar săvârși vreo liturghie, rezultatul ar fi Sf Prefacere. Pe scurt, ceea ce Biserica poate retrage unui preot este liceitatea și nu validitatea Sf Taine. Asupra validității, Biserica nu are putere de a retrage, așa după cum nu are putere de a anula o căsătorie, acestea fiind lucruri pe care Biserica Ortodoxă le uită prea adesea. Noi, catolicii, nu avem "deshirotonie" sau "desbotez", din aceleași motive pentru care nu avem divorț.
Dvs. va referiti aici la donatism, dar acesta e valabil doar pentru preotii din cadrul Bisericii si se referea la moralitatea preotului, nu la schisma sau erezie. Chiar si in cazul donatistilor, au cerut ambele parti arbitrajul Sfantului Constantin, acesta convoaca un sinod care ii considera eretici pe donatisti si imparatul le inchide bisericile. Despre cei ce s-au rupt de Biserica scrie destul de clar in acele citate din sfinti. Chiar si cei ce nu sunt eretici, ci doar schismatici, cum erau unii din cei enumerati de Sfantul Vasile, care ii socotea la fel pe ambii.
Iar ca si exemple, nu doar citate din sfinti, sunt multe exemple in Limonariu si probabil si in Pateric sau Vietile Sfintilor (pe care nu le-am citit in intregime).
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dacă nu ar exista Taine valide, atunci ce sens ar avea aceste teribile cuvinte ale Sf Teodor Studitul ? Cum te poți otrăvi mâncând pâine și vin ? Dar acolo este Trupul și Sângele Domnului, care arde ca otrava pe cei care se apropie cu nevrednicie, grupați în adunare ereticească. Acum înțelegeți, poate, mai bine de ce nouă, catolicilor, ne este strict interzis să ne împărtășim cu ortodocșii. Dacă am ști că ei mănâncă pâine și vin, nici o grijă nu am avea. Dar noi știm că acolo este Cristos, adus pe masă în mod ilicit.
Sf. Teodor Studitul spune ca acea Impartasanie nu e doar paine si vin, fara a fi Trupul si Sangele, ci e ca si jertfa adusa de pagani. Din ce stim martirii se duceau jertfeau pentru ca nu vroiau sa aduca jertfa zeilor, stiind ca de fapt aduca jertfa vrajmasului, neexistand acei zei. La fel, erezie se considera hula, blasfemie, de aici conceptia aceasta. Pe care o aveau toti sfintii, nu doar cei inclusi aici. Dar doar din acestia am gasit citatele pe net.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Vă repetați. V-am spus în ce sens cei rupți nu mai au puterea de a hirotoni. Și anume, nu în sensul că hirotonia ar fi invalidă, adică în sensul că un om asupra căruia și-a pus mâinile un episcop schismatic sau eretic nu ar fi preot din pricina caracterului schismatico-eretic al episcopului consacrator.
Cum spun si sfintii, in momentul despartirii nu mai au harul lucrator in acea parte despartita. Duhul sufla unde vrea, nu e o posesiune, odata intrat in posesia cuiva nu il mai pierde orice ar face. Asadar acei preoti devin ca si laicii si nu mai pot face nimic din cele preotesti. Dimpotriva, se spune ca autorul schismei, ereziei este vrajmasul.
Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Că ortodocșii înșiși gândesc astfel, ne arată faptul că nici unul din preoții hirotoniți de episcopi greco-catolici (adică schismatici din punct de vedere ortodox) nu a fost re-hirotonit după ce a ales să se rupă de Biserica Catolică, îmbrățișând ortodoxismul. Să nu fi fost la curent PF Iustinian Marina și toți cei din Sinodul BOR de atunci (care numai de filocatolicism nu pot fi bănuiți) asupra acestui punct de vedere al Sf Vasile ?
Am mai dat citate, este o alta traditie la cei ce revin sau vin in Biserica. Deci cei care vor face apoi parte din Biserica. Exista un istoric, mai e larg este in hotararea Sinodului Georgiei, despre botezul celor veniti in Biserica. Cum spunea si Sf. Vasile, unora li se face tot Botezul, altora doar Mirungerea, iar altora doar pocainta. Din ce stiu ceva asemanator e si cu cei ce devin preoti. Iar in 1948 a fost si o situatie mai speciala, comunistii desfiintand rapid BRU.
Repet, aceasta e valabil pentru cei ce se convertesc, nu insemna ca se recunosc Tainele din afara Bisericii. Asa e la ortodocsi, la catolici stiu ca e altfel.
Iar Patriarhul Serghie (e acelasi pe care il tot blameaza stilistii?) intelegea nedumerirea daca citea ceea ce scria Sf. Vasile despre primirea eterodocsilor in Biserica.
De exemplu, cand cineva e pe moarte si nu se poate face Botezul un laic il poate boteza in numele Sfintei Treimi. Apoi un preot va completa Taina Botezului. La fel cu cel ce vine la ortodoxie, se poate considera ca un laic l-a botezat in numele Sfintei Treimi si se completeaza Botezul cu primirea harului.
Reply With Quote