View Single Post
  #323  
Vechi 01.01.2011, 00:58:41
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 287. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de teologii baptiști Liviu Clinciu și Octavian Baban

287. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de teologii baptiști Liviu Clinciu și Octavian Baban (I)

Ca și alți cercetători de ocazie ai “Fenomenului Noul Ierusalim” de la Pucioasa, și studentul teolog Liviu Clinciu rămâne tributar superficialității și comodității în a se raporta exclusiv la materiale oferite gratis prin mass media de alți curioși, la fel de superficiali ca și el. În consecință, studiul lui Liviu Cliniciu abundă în erori și platitudini preluate “pe nemestecate” de la antecesorii săi. Intitulat “Descrierea mișcării „Noul Ierusalim” ca și o nouă mișcare religioasă” și datat “Mai 2010”, acest studiu se recomandă singur ca fiind realizat sub coordonarea lui Octavian Baban, lector-Dr. la Universitatea din București, Facultatea de Teologie Baptistă.
Este Noul Ierusalim de la Pucioasa “o nouă mișcare religioasă”, așa cum o văd Liviu Clinciu și Octavian Baban? Nu s-ar putea spune, dacă ne raportăm la cei 55 de ani de propovăduire a acestei “ortodoxii originale”, pucioșismul, pe meleagurile dâmbovițene. Pentru ei poate fi nouă, dacă n-au mai auzit de ea până acum, dar au descoperit-o întâmplător “răsfoind” paginile Internetului. O minimă documentare la fața locului ar fi oferit șansa celor doi “cercetători” să nu mai repete ca papagalul prostiile spuse de către alții.

Vom trece în revistă acest studiu, comentând prin note personale principalele repere care individualizează acest studiu, dar și acele remarci care nu corespund realității concrete de la Noul Ierusalim.


UNIVERSITATEA BUCUREȘTI FACULTATEA DE TEOLOGIE BAPTISTĂ Descrierea miscarii „Noul Ierusalim” ca și o nouă mișcare religioasă Profesor coordonator: Lect. Dr. Octavian Baban Student: Liviu Clinciu, anul III București, Mai 2010


O nouă mișcare religioasă, nu este obligatotiu tot una cu o mișcare sectară, față de o erezie. (Notă: După cum am văzut, “noutatea” mișcării de la Noul Ierusalim este o “noutate veche”. Ea datează de cel puțin 55 de ani, timp suficient ca să îmbătrânească în rele, dintre care nu lipsesc nici erezia, nici schisma. Liviu Clinciu consideră însă a priori, fără nici un argument, că o nouă mișcare religioasă nu este nepărat și sectară, în timp ce o mișcare eretică este în mod obligatoriu și sectară. Desigur că Liviu Clinciu se referă la confesiunea creștină, chiar dacă nu o denumește explicit. Or, dacă ne referim exclusiv la creștinism, putem afirma fără echivoc că orice mișcare religioasă care se definește pe sine ca exterioară Bisericii Creștine tradiționale este o sectă, indiferent de motivele sale mai mult sau mai puțin “înnoitoare”. Sectarismul nu înseamnă neapărat o consecință a ereziei, dar în acest caz este primul pas făcut înainte de a cădea în ea, deoarece căderea în erezie – chiar dacă nu este imediată – este inevitabilă, întrucât desprinderea de adevărata Biserică este expresia desprinderii de adevăr și este de o vulnerabilitate malignă.)

O mișcare religioasă este o mișcare de înoire ce poate apărea în cadrul unei religii, într-o confesiune sau în societate. (Notă: Tocmai de aceea ea – chiar dacă se declară doar înnoitoare – este neapărat o mișcare sectară, deoarece apare fie în sânul Bisericii, de care apoi se desprinde prin înseși inovațiile pe care le proclamă, fie în sânul societății civile, contestând în acest caz drepturile Bisericii Tradiționale și atentând la legitimitatea ei, prin subminarea autorității și unicității acesteia.) Se poate spune că ea apare ca un răspuns a unor provocări care nu primesc un răspuns pe măsură în religiile sau confesiunile dominante. Ele pot fi o reactie normală, constructivă de adaptare la noi cerințe și nevoi comunitare, de credință sau sociale, de identitate și comunitate, dar pot fi de asemenea o reacție revoluționară, de contestare și de înlocuire (Notă: Termenii folosiți aici de Liviu Clinciu – reacție revoluționară, contestare, înlocuire – , ca de altfel întregul pasaj în care aceștia apar, sunt preluați din Cursul de Noi Mișcări Religioase al lui Octavian Baban și au un caracter eufemistic, pentru a masca forțat caracterul eretic al “mișcării”), sau de adoptare a unei noi direcții ce este în contrast cu mersul general al religie sau confesiunii în care poate apărea.

Vom reaminti câteva elemente caracteristice unei NMR (Notă: Această abreviere folosită de Liviu Clinciu este preluată din titulatura cursului lui Octavian Baban de la Facultatea de Teologie Baptistă, și însemnă “Noi Mișcări Religioase”) care ne vor ajuta să analizăm mișcarea de la Glodeni, Pucioasa, numită „NOUL IERUSALIM”.

O religie, pentru a exista ca atare, are nevoie de un set de simboluri și concepte sacre. Ea are funcția de a ajuta pe om să se poată apropia de divinitate, de natură. Tendința omului spre un învățător care are acces la sacru, un profet care să explice simbolurile și să dea învățătură de bază, care definesc ritualul, este întâmpinată prin religie. În religie avem de asemenea un text sacru, fie închis, fie deschis.

Noul Ierusalim, de la Glodeni, lângă Pucioasa, este o grupare cu specific apocaliptic (de unde vine și denumirea), condamnată de Sf. Sinod al B.O.R. (1993). (Notă: Aici Liviu Clinciu reproduce un pasaj din Cursul misiologie și ecumenism al lectorului David Pestroiu de la Facultatea de Teologie Ortodoxă ) Ea a început în 1955, când o femeie din zonă, numită Virginia și considerată “piatra de temelie” a comunității Noului Ierusalim, a început să vorbească despre mesajele primite de la divinitate (Notă: Exprimare defectuoasă. Virginia pretindea că prin ea se aduc în mod direct mesajele primite de către creștinii pucioși de la divinitate. Formularea lui Liviu Clinciu lasă să se înțeleagă că Virginia nu era vectorul principal, ci era doar un comentator autorizat al acestor mesaje ).

Atunci s-a stârnit un curent de opinii foarte puternic, pro și contra, însă treptat, alte persoane au dus mai departe mesajul Virginiei, iar în 1990, s-au pus și bazele unei biserici, cu o arhitectură aparte, asemănătoare unui templu ziggurat. (Notă: Un studiu serios și ancorat în actualitate ar fi menționat imediat și faptul că în prezent acest “templu zigurat” nu mai este piatra unghiulară a pucioșismului, așa cum era el în 1990. Liderii pucioși de astăzi au mutat centrul de greutate al sectei și al dialogurilor dintre ei și “Dumnezeul” lor în așa-zisa “Grădină a Întâlnirii”, acolo unde ei și-au construit un buncăr subpământean numit de cunoscători “Legănuțul Antiatomic” ).

Adepții se pretind adevărații ortodocși și provin dintre foști practicanți ai Meditației Transcendentale, (Notă: O gogomănie înghițită de Liviu Clinciu pe nemestecate; adepții pucioși nu au avut nici o tangență cu această "mișcare" ) artiști (Marian și Victoria Zidaru – artiști plastici; Ovidiu Lipan și Gh. Zamfir – simpatizanți), preoți și monahi ortodocși grupați în jurul surorilor Virginia și Mihaela. (Notă: La ora actuală, nici un preot ortodox canonic nu este în sfera de influență a Mihaelei. Puținele monahii, pe care le numeri pe degete, care au fost amăgite să-și părăsească locul de metanie, regretă amarnic gestul făcut. Unele – cum ar fi maica Gabriela B. – s-au întors la mânăstirile lor, altele – cum ar fi Teodora și Anisia – au încercat să fugă, dar s-au întors înapoi la jugul pucios pentru că se dezobișnuiseră cu ascultarea canonică și le-a fost greu să se reintegreze )

Last edited by mariamargareta; 01.01.2011 at 01:01:32.