287. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de teologii baptiști Liviu Clinciu și Octavian Baban
287. “Fenomenul PUCIOASA” văzut de teologii baptiști Liviu Clinciu și Octavian Baban (II)
Marian Zidaru, fost profesor universitar și artist plastic recunoscut pe plan mondial, este unul dintre membrii acestei comunități atât de controversate. Membrii grupării se socotesc creștin-ortodocși, pe stil vechi și chiar merg în bisericile de parohie. (Notă: Aici Liviu Clinciu a reprodus masiv pasaje din Bihoreanul, ediția online, fără a se documenta la fața locului unde ar fi putut vedea măcar atâta lucru: că niciun pucios nu merge vreodată la bisericile de parohie )
Virginia, moartă în 1992 (Notă: Greșit. A murit în 1980 ), a fost declarată „sfântă” și i s-au alcătuit slujbe, acatiste, icoane etc. La început, Virginia și adepții ei au avut binecuvântarea arhiereului Irineu Pop Bistrițeanul, care a sfințit complexul la inaugurare, iar apoi a retractat, rămânând arhiereu-vicar.
Însă stilul lor de viață este unul cu totul special – bărbații au bărbi și plete și poartă numai haine de in și cânepă (Notă: Greșit. Cuvântul “numai” este nejustificat. Nu lipsesc dintre materiile prime nici pielea, nici bumbacul, nici chiar lemnul, din care se fac nasturi ), iar femeile îmbracă veșminte lungi și au capetele acoperite de broboade. Alimentația este una exclusiv vegetariană și preparată din ingrediente cât mai naturale. “Căsătoria albă” nu este un concept străin de membrii acestei comunități. Cei mai mulți dintre aceștia trăiesc și muncesc în așezămînt, însă un număr restrâns viețuiesc în mănăstire. Restul comunității nu are voie să pătrundă acolo și nici măcar nu știu ce se petrece în spatele zidurilor considerate sacre. (Notă: Aici Liviu Clinciu a reprodus formulări ale lui Cristi Tabără, fără a se mai obosi să citeze sursa )
Pentru oamenii din afară cel mai greu de acceptat sunt însă mentalitățile adepților Noului Ierusalim. “Mesajele divine” primate (Notă: Nu primate, ci primite ) sunt cuprinse în ziarul lor, care apare lunar, dar și în volumul numit “Cuvântul lui Dumnezeu”, despre care membrii comunității susțin că n-ar contrazice Evanghelia – mesaje divine transmise sub formă de „revelație deschisă” – atât Virginiei, cât și urmașilor ei. Textele provin de la Dumnezeu Tatăl, Hristos, Maica Domnului sau „sfânta” Virginia (Notă: Aici Liviu Clinciu realizează o construcție profund nefericită, ca și când ar susține că ceea ce spune chiar așa și este. Este o greșeală pardonabilă pentru lipsa de experiență a unui student, dar inadmisibilă pentru “profesorul coordonator” Octavian Baban, care se presupune că a citit cu atenție lucrarea studentului său. Dacă ar fi așa, dacă aceste texte ar proveni de la Dumnezeu, lectorul teolog ar trebui să fie printre primii care să reclame vocal necesitatea urgentă a includerii lor în Sfânta Scriptură ) și se adresează adepților într-un stil predicatorial naiv, cu greșeli de ortoepie supărătoare.
Inspirația este evidentă după mesaje similare din lumea catolică (Medjugorje). Mesajul lor este, categoric, apocaliptic.
Mișcarea Noul Ierusalim crede că România = Noul Ierusalim (țară aleasă a fi izbăvită de urgia Apocalipsei, dar nu pentru ierarhie, care e acuzată de corupție, ci pentru credincioșii ei. Au un post continuu, inclusiv duminica și-n sărbători.
Mișcarea Noul Ierusalim din Pucioasa, ea îndeplinește caracteristicile specifice unei religii, fiind oarecum desprinsă din orodocsie (Notă: Chiar dacă sunt baptiști, studentul Liviu Clinciu și “profesorul lui coordonator” Octavian Baban nu pot invoca nici o scuză pentru o asemenea greșeală de “ortografie”, care le basculează blazonul, incert, între superficialitate și ignoranță. Oricum, dacă Noul Ierusalim de la Pucioasa este desprins de Ortodoxie, fie și “oarecum”, aceasta este o dovadă certă că avem de a face nu cu o mișcare înnoitoare, așa cum sugerează autorul studiului, ci cu o banală, dar periculoasă sectă ), având în vedere faptul că membrii comunități se considere și participa la servicii divine ale bisericii orotdoxe (Notă: Fals. Chiar dacă se consideră ortodocși, ei nu participă la serviciile Bisericii Ortodoxe, ci și-au construit propria ierarhie necanonică formată din diaconi, preoți și preoți-arhierei, pentru a avea prin ei și cu ei servicii proprii, desfășurate în afara Bisericii), ea funcționează ca și o religie răspunzând nevoilor de concepte sacre, având un învățător (actual 14 persoane care locuiesc în templu ridicat sub indicațiile primite de la Dumnezeu (Notă: Fals. Mitul cu cele “14 persoane” care sunt “învățătorii” adepților pucioși este o minciună sfruntată. Singurul “învățător” este autodesemnat în persoana Mihaelei Tărcuță), iar aceia care sunt acolo, primesc Cuvântul lui Dumnezeu direct de la El) (Notă: Fals. Mitul cu cele “14 persoane” care locuiesc în așa zisa “mănăstire” și “aud cuvântul lui Dumnezeu” este o minciună sfruntată, întreținută din interes chiar de către liderii pucioși, care doresc să se legitimeze mai bine “lucrarea” prin această minciună. Singura care pretinde față de adepții ei că aude “Cuvântul de la Dumnezeu” este Mihaela Tărcuță) și un text sacru deschis, în care Cuvântul lui Dumnezeu este adăugat după cum el este transmis celor 14 care au acces la locul preasfânt.
|