Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus
Limitarea aceasta de 120 de ani nu trebuie s-o vedem neapărat ca o vârstă maximă pe care o va atinge omul (drept dovadă, au fost oameni ce au trăit și chiar depășit vârsta aceasta și înainte și după potop), ci timpul cât va mai îngădui Dumnezeu pe omul păcătos până la Potop.
|
Nici nu mai contează cât trăiește omul, dacă tot va muri. Omul a ales moartea ca să-și satisfacă maladiva curiozitate de a cunoaște binele și răul, iar răul suprem pe care-l putea el gusta era moartea. Dumnezeu nu poate fi învinuit de moartea omului, căci omul și-a ales-o singur, știind bine că dacă va încălca porunca lui Dumnezeu va muri. Dumnezeu, respectându-i alegerea lui Adam, n-a mai putut face nimic pentru el și pentru Eva, decât să le relativizeze clipa morții: plecând de la realitatea transcendentală că "la Dumnezeu o zi este ca o mie de ani" (v. 2 Petru 3,8), El a interpretat verdictul Său "în ziua în care vei mânca din el, vei muri" în sensul că "ziua" pe care Adam o mai avea de trăit este echivalentă cu 1000 de ani; și așa a ajuns Adam să trăiască aproape 1000 de ani, dar fără a putea depăși măcar cu o zi acest prag. Nici urmașii lui nu au depășit cu vârsta lor "ziua" aceasta de 1000 de ani, Matusalem fiind singurul care s-a apropiat semnificativ de această limită.
Nelegiuirile oamenilor fiind în creștere exponențială, Dumnezeu a stabilit un prag relativ (120 de ani) pentru viața omului la generațiile din vremea potopului, ca să le limiteze la maxim fărădelegile. Acest prag n-a fost suficient, oamenii continuând să se comporte nesăbuit, și de aceea a fost reconsiderat în vremea lui Moise, fiind coborât la limita de 70 de ani. O rugăciune a lui Moise arată starea de fapt a acestei rectificări, care durează de atunci până în zilele noastre:
"Anii noștri s-au socotit ca pânza unui păianjen; zilele anilor noștri sunt șaptezeci de ani;
Iar de vor fi în putere optzeci de ani și ce este mai mult decât aceștia osteneală și durere" (Ps.89, 10-11)