View Single Post
  #3  
Vechi 23.01.2011, 22:51:55
Scotsman
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit ,,The Sons Of God":o abrodare din mai multe perspective

,,Fiii lui Dumnezeu:o alta lectiune este Ingerii lui Dumnezeu.Philon si Origen comenteaza ,,Ingerii lui Dumnezeu".Fiii sau ingerii,sunt pentru Philon simboluri ale intelectului sau ale sufletului care se incarneaza in trupuri.Literatura apocaliptica intertestamentara (Enoh 6-7) descrie revolta ingerilor si amestecul lor cu ficele oamenilor(ingerii ii invata pe barbati razboiul si fieraria,iar pe femei arta impodobirii;tot ei se afla la originea idolatriei).

Pentru o alta serie de exegeti (Ioan Gura de Aur,Ioan Casian,Theodoret) ingerii sau fiii lui Dumnezeu sunt urmasii lui Set,corupti de ficele oamenilor,care sunt urmasii lui Cain(cele doua categorii ale omenirii:buna si rea).Cartea Jubileelor 4 afirma dimpotriva ca ingerii au venit sa aduca dreptatea pe pamint dar au fost amagiti de femei si renegati de Dumnezeu.Textul biblic nu vorbeste despre nici o greseala comisa de vreuna dintre cele doua parti:ingeri sau fiice.Condamnarea unirii nefiresti apare odata cu interpretii tarzii(Septuaginta).Daca textul biblic nu arata in mod explicit greseala savirsita,ea este totusi subinteleasa.

In ,,fiii lui Dumnezeu" s-au vazut fie fiinte ceresti,fie ingeri cazuti.Credem ca mai potrivit este sa-i intelegem pe urmasii lui Set,cei care au inceput sa cheme numele Domnului,iar prin ,,fiicele oamenilor"descendente ale lui Cain,care au ratat posibilitatea de a-si transcede conditia de creatura cazuta.

Chiril al Alexandriei mentioneza (Glafire la Facere) ca: ,,Desigur,n-ar putea proveni omul din impreunarea duhurilor cu totul straine de trup cu femeia"ci ,,este vorba de oameni care se intorc la patimile iubirii trupesti si se aprind de pofta ei urata prin ingerii cazuti.Pana ce neamul sfintit vietuia de sine,neamestecat cu cel rau,stralucea in ei frumusetea dumnezeiasca neatinsa si-i facea minunati.Dar cand au alunecat in iubirea trupeasca,fermecati de chipurile femeilor,s-au facut apostati".

Sfantul Grigore Palama, in ,,Capete despre cunostiinta naturala"precizeaza faptul ca: ,,Impartirea acesta,a neamurilor,s-a facut dupa Cain si Set,cei din Cain numindu-se oameni iar cei din Set chemandu-se fii ai lui Dumnezeu".

Trebuie sa admitem ca scopul si sensul acestei povesti ramine neclar,dupa un lung sir istoric al incercarilor de a-l interpreta.Fiecare verset prezinta dificultati.In v.1 se vorbeste de o crestere a populatiei umane,din punct de vedere numeric,motiv ce se regaseste si in abordarile mesopotamiene, unde acest aspect constituie o amenintare la adresa zeilor, insa acesta tema nu are acelasi rol central in povestea biblica.La fel de problematica este interpretarea sintagmei ,,Fiii lui Dumnezeu" (b'ney ha-Elohim ) care sunt mentionati si in Iov 1:6 (b'ney ha-Elohim) si 2:1 (b'ney elim) insa intr-o alta forma,usor diferita (b'ney elim) dar si in Psalmii 28:1 (b'ney elim) si 88:6.In aceste pasaje, ei sunt fiinte din Rai,subordonate lui YHWH si memberii in ,,adunarea" Sa.

Acest gen de abordare,cu privire la ,,adunare"apare (dar cu o nuanta diferita) si in textele din Ras Shamra (Ugarit) unde fii zeilor sunt ei insisi zei si membrii ai panteonului in care marele zeu EL este conducatorul suprem.Scharbert a afirmat ca acesta parte a textului (Geneza 6) apartine redactarii tarzii in timp ce Westermann a sustinut influenta ugaritica.In Peshitta (Syriac Bible) ei apar ca ,,fiii lui Dumnezeu".

Viziunea traditionala (in cadrul literaturii apocaliptice intertestamentare) cu privire la ,,fiii lui Dumnezeu" din versetul 2 a fost ceea a explicarii lor prin ,,ingeri" dar ca activitatile lor,luate ca ansamblu (v.1-4) nu primesc aprobarea lui YHWH ci dimpotriva.Exista si alte teme ce se regasesc si in alte mituri stravechi,precum tema legaturilor dintre zei si femei,sau tema revoltei in ceruri.Au fost cercetatori care au afirmat ca aceste teme au suferit o influenta canaanita dar,ca si in cazul ipotezei influentei mesopotamiene asupra temei potopului, evidentele par sa indice nu o influenta ci un un fond comun de evidente/documente.

Acest post are la baza texte din ,,Vechiul Testament in talcuirea Sfintilor Parinti" (Usca); The Oxford Bible Commentary (Barton,Muddiman) si ,,The Archaeology of the Bible" (Hoffmeier).

Last edited by Scotsman; 23.01.2011 at 23:01:12.
Reply With Quote