View Single Post
  #207  
Vechi 30.01.2011, 14:03:15
Daniel777 Daniel777 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.721
Implicit

“Cu cuviință și cu bună socoteală au rînduit Sfinții bărbați ce au așezat citirile în Biserică ca în fiecare Praznic Împărătesc să se citească Sfințitele Evanghelii ce povestesc despre praznic. Așadar pentru ce astăzi, în locul citirii Evangheliilor ce povestesc Învierea lui Hristos, Biserica citește începutul Evangheliei de la Ioan, care nu spune nimic despre acest praznic purtător de lumină? Pricina aceasta – o iubiților! – are socoteală foarte înaltă și dumnezeiască și vrednică de auzit. Ziua de astăzi, ca ceea ce este zi întîi și început al numărului zilelor, s-a numit de Sfintele Scripturi “una”, iar de Creștini “Duminică”, adică “Domnească”, de la numele Domnului, Cel ce întru aceasta a înviat din morți. Fiindcă întru această zi a început Dumnezeu zidirea lumii, prin aducerea ei dintru neființă:

“Și a fost seară, și a fost dimineață: zi una”. [Facere 1:5]

Întru aceasta, și Fiul Lui cel Unul-Născut a săvîrșit înnoirea firii omenești, prin învierea Lui din morți.

“Întru una din sîmbete” [Luca 24:1][1] – sau, după cum zice Evanghelistul Marcu: “învind dimineața în ziua cea dintîi a săptămînii, S-a arătat întîi Mariei Magdalena.” [Marcu 16:9]

Cu adevărat minunate sînt iconomiile înțelepciunii celei nemărginite ale atotputernicului Dumnezeu! În ziua cea dintîi, adică Duminica, s-a făcut și zidirea a toată făptura, și înnoirea a toată omenirea. Zidirea, lucru al Cuvîntului celui fără de trup:

“Dreapta Domnului a făcut putere” [Psalmi 117:15]; înnoirea, lucru al Cuvîntului ce S-a întrupat: “Dreapta Domnului m-a înălțat pe mine.” [Psalmi 117:15]

Deci - de vreme ce astăzi s-a făcut de Fiul și Cuvîntul lui Dumnezeu și zidirea, și înnoirea – pentru aceasta s-a rînduit astăzi citirea glasului Fiului Tunetului, care teologhisește zicînd: “Întru început era Cuvîntul” [Ioan 1:1], adică pentru ființa cea veșnică a Cuvîntului, de la Care este zidirea; și: “Cuvîntul S-a făcut trup” [Ioan 1:14], adică pentru întruparea cea în vreme, de la care este înnoirea. Întru această zi, s-a zidit cerul și pămîntul și s-a auzit cel dintîi glas ziditor al lui Dumnezeu:

“Și a zis Dumnezeu: Facă-se lumină! Și s-a făcut lumină“. [Facere 1:3]

Întru această zi, Fiul lui Dumnezeu cel Unul-Născut a vestit mironosițelor cea dintîi vestire pricinuitoare de bucurie a înnoirii:

“Și iată Iisus le-a întîmpinat pe ele, zicînd: Bucurați-vă!” [Mattei 28:9]

Deci întru această zi se cuvenea și citirea dogmelor celor dintîi ale mîntuirii. Aceasta este “ziua pe care a făcut-o Domnul” [Psalmi 117:24] întîia după rînduială, întîia după vrednicie, întîia după daruri, ziua cea dintîi a învierii omului și a așezării lui iarăși întru slava cea veșnică și întru împărăție. Deci întru aceasta se citesc și graiurile evanghelice cele mai dintîi, și mai înalte și mai temeinice ale credinței ortodoxe. Și, cu adevărat, părticica de evanghelie ce s-a citit astăzi cuprinde toată taina cea mare a nașterii celei fără de ani din Tatăl a Fiului și Cuvîntului lui Dumnezeu și rînduiala cea dumnezeiască și negrăită a întrupării Lui celei în vreme, ce s-a făcut din maică fecioară. Cu urmare așadar, tîlcuitorul acestora are trebuință de minte înaltă și sfîntă, iar ascultătorii de auz curat și cu luare aminte. Deci noi, deși sîntem proști și păcătoși, Îl vom ruga pe dătătorul de lumină Dumnezeu cel fără de început, Tatăl Domnului nostru Iisus Hristos, să ne trimită nouă de sus luminarea Lui spre tîlcuirea cuvintelor evanghelice ce ne stau înainte. Iar voi, curățindu-vă de toată împătimirea pămîntească și înălțîndu-vă mintea prin luare aminte și evlavie, pironiți-o pe ea la ascultarea învățăturii credinței celei înalte și mîntuitoare de suflet”.

[1] “Una” este ziua cea dintîi, iar “sîmbete” sau “sîmbătă” numesc Evreii săptămîna, după ceea ce zice: “Postesc de două ori în sîmbătă” [Luca 18:12], adică de două ori în săptămînă. Deci “una a sîmbetelor” este ziua cea dintîi a săptămînii, adică Duminica.
Reply With Quote