Înapoi la subiect.
Citat:
În prealabil postat de Mirela0110
ei fac tot felul de intalniri pe la casele lor, in care ba citesc din Biblie si apoi comenteaza pe seama la ce au citt, ba disctutii despre familie, despre cum sa se poarte in anumite situatii, despre situatii, intamplari din viata de zi cu zi. si ma cheama tot timpul si pe mine. eu sunt ortodoxa convinsa, si nu ma atrag intalnirile astea, dar ma cheama de foarte multe ori si de fiecare data am refuzat-o ... samb asta este o intalnire la care daca accepta sotul o sa ne ducem, ca e si ziua verisoarei mele, si oricum am inteles ca nu se citeste din Biblie, eventual se discuta despre educatia copiilor... si asta m-ar interesa ...
dar asa in general este pacat daca un ortodox convins se duce la intalniri ale protestantilor ? bineinteles, fara clatinari de credinta, sau Doamne fereste treceri la religia lor.
|
Un lucru este clar și absolut cert: a te întâlni cu cei de altă religie nu este materie păcătoasă. Altfel formulat, nu este păcat în sine.
Ceea ce urmează sunt păreri personale, deci mai puțin sigure. Asemenea întâlniri au avantaje și dezavantaje pentru noi, adică putem câștiga și putem și pierde.
Mai întâi, despre ceea ce putem câștiga din întâlnirile noastre cu protestanții. Putem câștiga:
-
instrucțiune: ne place sau nu să recunoaștem, în ceea ce privește studiul biblic protestanții sunt, ca regulă generală, mai aveansați decât noi (adică noi, laicii). Perfect explicabil: pentru ei Biblia are un rol central în viața lor, așa cum are pentru noi Sf Liturghie. Cu alte cuvinte, din punctul meu de vedere poți fi un foarte bun ortodox (sau catolic) și dacă nu ai citit, comentat ori chiar auzit nici o iotă din Biblie în toată viața ta. Dar, s-ar putea ca, din punct de vedere al unui protestant, să nu poți fi un bun protestant dacă mereu te-ai ținut departe de Sf Scriptură.
-
noi moduri de argumentație și noi moduri de praxis. Este o realitate observată de mult de istorici aceea că cele mai avansate culturi au fost acelea care aveau schimburi intense cu cei din jur și cu cei de la distanță. Leagănul civilizației a fost Mesopotamia, un "melting pot" al popoarelor. Leagănul civilizației europene a fost Creta, apoi Grecia. A urmat Roma, apoi Constantinopolul. Statele negustorilor italieni au urmat apoi (Genova, Veneția, etc). Spania și fiica ei, Olanda, au preluat ștafeta. Imperiul britanic a înflorit pe urmă. Văzând cum fac ceilalți, nu avem niciodată de pierdut și adesea de câștigat.
-
un ecumenism al faptelor. Ceea ce avem în mică parte comun cu protestanții este credința; ceea ce avem în mare parte comun cu protestanții este morala. Deci, ceea ce este valoare morală pentru noi, este același lucru pentru ei. Discutând împreună, apoi acționând împreună, lumea ar fi mai câștigată pentru Cristos.
Acuma, despre ce am putea să pierdem, dacă nu suntem atenți:
-
prietenia. Credința este opțiune fundamentală. Așa cum avem un tată, pe Dumnezeu, avem o mamă: Biserica Sa. Ei înseamnă mai mult chiar, pentru noi, decât părinții noștri naturali. Suntem mereu înclinați să ne apărăm mama noastră naturală, cu atât mai mult suntem înclinați să ne apărăm mama noastră în duh. De aceea, prietenia cu protestanții poate fi mereu pusă în primejdie când discutăm despre chestiuni fundamentale.
-
credința. Ne amintim ce s-a întâmplat cu Regatul Unificat după moartea lui Solomon. Neînțelegerile au dus la formarea a două grupuri, care inițial aveau aceeași credință: cei din jurul Ierusalimului și cei din jurul Samariei. Pe rând, locuitorii lor au oscilat în credința în Dumnezeu, dar cei din Samaria, fiind mai expuși influențelor popoarelor politeiste din jurul lor, au ajuns mai des să facă lucruri neplăcute lui Dumnezeu, împrumutând practici păgâne. Tot așa se poate întâmpla și cu noi, dacă nu veghem asupra sufletului nostru. Trebuie să fim mereu atenți: unii (neo)protestanți își fac idol din ziua sâmbetei, alții din Biblie, alții se cred misionați să lupte cu cinstirea adusă sfinților. Ei ne pot induce erorile lor, ca aceea că după moarte sufletul devine extinct sau ca aceea că Dumnezeu nu a lăsat o Biserică vizibilă, ori ca aceea că Botezul și Sfintele Sacramente nu sunt mijloace de mântuire și atâtea altele.
În rezumat: întâlnirile cu protestanții nu sunt păcat, dar în anumite circumstanțe pot fi ispită.