Muzica , innobilare a sufletului...
Gabriel Bulancea in Revista Akademia.ro
"Muzica este menită să dea chip sensibil lumii ideilor, adresându-se nemijlocit sufletului prin cea mai puțin materială substanță: sunetul. Dacă pictura se folosește de culori, sculptura de materie-formă, poezia de cuvânt, muzica se sustrage atât reprezentării materiale, cât și oricărui concept, ea exprimându-se cu o mare forță de seducție, însă în modul cel mai abstract cu putință din punctul de vedere al posibilității de a fi interpretată. Pictura, sau sculptura, ca „arte vizuale", individualizează materia conferindu-i o formă și abia astfel, intrate sub incidența văzului, eliberează în mintea și sufletul nostru o anumită emoție estetică. Poezia, artă a semnelor și a semnificațiilor, construiește peste realitatea dată o realitate a cuvintelor, care, deși scapă „vederii" comune, trezește în conștiința receptorului, pe lângă o anumită stare afectivă, imaginea obiectului evocat. Baletul, teatrul, cinematografia: toate se comunică inclusiv vizual. Muzica singură nu se folosește nici de imagini vizuale, nici de construcții semantice, transmițându-și forța expresivă exclusiv prin mijlocirea auzului.
Ca artă a „imaginilor muzicale" sau „auditive", muzica se bucură, în ciuda mesajului său aparent abstract, de cea mai mare trecere în rândurile publicului. Ca metodă de lucru, se constată că un fond muzical, deși pare perturbator, ușurează mult concentrarea specifică muncilor cu grad ridicat de automatizare. Funcția muzicii se aseamănă în acest caz cu funcția acelor bile metalice de o mărime medie, care, „rotite" continuu câte două în podul palmei, reușesc să „traducă" o stare de agitație, sau de risipire interioară, în energie și forță controlabilă. Acasă la fel: aflat „în elementul său", orice om se destinde după o zi obositoare și stresantă, regăsindu-se prin ascultarea unei melodii potrivite structurii sale psihologice. Manifestarea stradală a muzicii o datorăm în general diverselor sărbători, iar în situațiile cele mai puțin fericite, fie teribilismului adolescentin izvorât din crizele de personalitate specifice vârstei, fi nesimțirii adulte, când casetofoanele urlă la maximum, în biserică, muzica integrată liturghiei predispune către starea de rugăciune și de comuniune cu Dumnezeu. Mintea, și inima omului se (re)unesc atunci, surprinse, chiar dacă imperfect și vremelnic, spre a gusta din binefacerile lui Dumnezeu. „Omul care se roagă cântând, se roagă de două ori", spune un proverb „musical". În sfârșit, probabil că abia la filarmonică funcția estetică a acestei arte se receptează într-o formă „pură", dar numai dacă nu poposim în acest spațiu magic doar ca urmare a unor imbolduri mondene, sau dintr-un oarecare snobism. Antiteză perfectă a filarmonicii, discoteca se oferă tânărului de azi ca refugiu ideal, în sensul că aici, departe de atmosfera opreliștilor familiale sau „școlare", aproape orice este permis. Aici își însușește tânărul modern ascuțitul său spirit critic la adresa celor din jur (în dauna celui sănătos și autocritic), aici se (supra) sensibilizează, sau, dimpotrivă, se imunizează față de orice i-ar amenda propria persoană, aici devine veșnicul revoltat împotriva oricăror „îngrădiri" educative, binecunoscutul individ fără conștiință și partizanul libertății instinctuale. Fumatul, drogurile, băutura, flirtul de ocazie, bârfa, injuriile, bătaia, toate reprezintă în acest micro-universul hipnotic vicii scuzabile și totodată temelia evoluției spirituale a tânărului nostru. Din păcate, muzica poate servi unei asemenea direcții prin mesajul pe care-l transmite. Dar vom analiza semnificațiile și influența muzicii asupra omului ceva mai târziu.
Probabil că cele spuse ridică deja obiecții, dar haideți să recunoaștem că nu atât autorul acestui articol spune aceste lucruri, cât mai ales o conștiință încă vie, care nu a fost înăbușită sub argumente de genul... e tânăr, lasă-l să-și trăiască viața, că eu n-am avut parte de așa ceva, etc., etc., etc. Viața unui tânăr devine mult mai interesantă odată dedicată lui Hristos! E drept că în acest fel bucuriile nu vor mai fi trupești, ci spirituale: o rază de nădejde într-un azil de bătrâni, iertarea celor ce-i greșesc, predispoziția către fapte bune, mai puține tabieturi, și, în cele din urmă, deși poate părea paradoxal, o viață cu adevărat lipsită de prejudecăți. Tinerețea este veriga de legătură între copilărie și maturitate, vârsta energiilor și a elanurilor nebănuite, punctul nodal în care se formează viitoarea personalitate. Din nefericire, tinerii se lasă parcă în viitoarea personalitate. Din nefericire, tinerii se lasă parcă în mod fatal contaminați de mediul discotecilor, ajungând purtătorii unei stări de plictis și dezinteres spiritual, cu sufletele vlăguite și cenușii, secătuiți prematur de orice elan spre bine. Ajung să fie mai bătrâni decât bătrânii noștri. Chiar dacă se duc la discotecă din nevoia de distracție (nu negăm această necesitate), un astfel de mediu tot poluare sufletească se cheamă. Cu alte cuvinte, scopul nu scuză întotdeauna mijloacele, de pildă pe cele ale televiziunii: în programul generației pro simbolul „vieții sănătoase" este prezervativul! Astfel, dacă răul se reduce strict la înțelesul său fizic (boală, accident), nu e oare suficient să știi cum să faci, ca să faci ce vrei?! și atunci... ce ne mai împiedică să nu ne dedăm cu totul „distracției"? Doar sunt atâtea și atâtea „clipuri muzicale" pe care ar fi păcat să nu le (re)trăim împreună, cu frenezie! Ce să mai spunem de sărbătoarea Sfântului Andrei, sau (și mai și!) a Sfântului Valentin? Cum am putea să nu le profanăm împreună, cum să nu ne „probăm" ca soți pentru 24 h (garantate!) și astfel să ratăm preludiul orgiastic al „concur-surilor de sărut"? Cât despre „paradisul" sexual spre care ne „îmbie" atâtea reviste și ziare consacrate de cel mai crud realism, sau despre filmele care ridiculizează ideea de pornografie și o relativizează pe aceea de violență... ce să mai zicem? Păcatul? S-a banalizat! L-au golit de semnificație! Războaiele, corupția, criminalii sadici, pedofilii și obsedații sexual, lipsa de credință, intoleranța..., toate au devenit firești din vina noastră, a tuturor! Societatea noastră nu mai are discernământ. Soluția? Cât mai multă muzică „manelo-prodigistă", cât mai multe ore „Acasă", în „familie", însușirea deplină a PRO TV-uIui (doar e al nostru, nu?), telenovele interminabile, eurobingo și multe-multe jocuri pe INTERNET. Caracterul ireal al
societății informaționale reprezen-tat mediatic ca „realitate virtuală", ne seduce atât pe cale auditivă, cât și vizuală. Majoritatea emisiunilor asta și urmăresc: popularitate cu orice preț, drept pentru care substituie faptelor noastre reale o virtualitate comodă, sedându-ne conștiința. Bineînțeles că nu judec oamenii, ci sistemul care promovează narcoza televizorului, a melodiilor triviale, a discotecii, a sub-culturii de orice fel, în detrimentul valorile spirituale, și, ca ,,soluție"(!) la problemele societății noastre, în fond ale fiecăruia dintre noi. Soluția? Cine știe? Poate că o revitalizare socială a funcțiilor artei... Surprinzând realitatea în „intimitatea" ei, care scapă percepției comune orientate exclusiv practic, funcția estetică a artei este de a descătușa o anumită stare afectivă, asociată în același timp unei atitudini interogative, de mirare. Ea pune individul în relație cu sine însuși și totodată cu ceilalți, cu lumea. Experimentând arta, omul se cunoaște pe sine ca rod al unor trăiri intense, nebănuite...
Adeseori, bucuria contem-plării faptului artistic creează o stare de deschidere interioară spre transcendent, spre ceea ce este intangibil simțurilor exterioare. O astfel de trăire poate urni sufletul omului spre aflarea valorii su-preme, spre Dumnezeu. Privilegiul situării umane față de adevăr riscă să fie compromis de nesfârșitele lui șovăieli. Dar puritatea gândului, sinceritatea căutării, dezinteresul, pot fi antrenate... sau, dacă nu, frumosul devine o simplă incitare vizuală, intelectuală, afectivă, o simplă realitate formală, o expresie goală, iar ernpatia unui asemenea act „contemplativ" are ca notă lipsa de autenticitate, convertind natura umană într-un surogat. Omul trebuie să evite o atitudine estetizantă în care frumosul să devină un simplu spectacol, o umbră veștejită a ideii, fără să mai fie reeditarea (mereu necesară) a conceptului de Kalokagaton, fără să mai țâșnească din faptele virtuții, așa cum credeau grecii. „Omul, care se pregătește pentru întâlnirile artei, trebuie să opereze în sine acel catharsis, acea purgare a pasiunilor, care nu este numai un efect al artei, dar și o condiție a ei". (T. Vianu) Constituindu-se ca element care problematizează, arta poate avea forța să ne (re)modeleze societatea. Adevărul de orice fel (artistic, științific, existențial) trebuie cucerit prin mobilizarea tuturor forțelor de care dispune omul. Dar indiferent câte „profiluri" ia adevărul, toate con-verg unitar spre afirmarea lui lisus Hristos, dezvăluindu-se ca stare de neascundere a persoanei christice. Dumnezeul-Om a tăcut la întrebarea lui Pilat din Pont: „Ce este Adevărul?", pentru că El însuși era, atât de evident, Adevărul, însă Pilat a preferat Persoanei un adevăr dogmatic. Arta, ca profil dogmatic al adevărului, poate ușura lucrarea dumnezeescului har, însă dogma-tizată, înstrăinată de Dumnezeu și idolatrizată, conduce spre absolutul relativismului, spre haos și dezumanizare."
|