View Single Post
  #632  
Vechi 19.03.2011, 02:33:24
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Triumful Ortodoxiei

În săptămâna aceasta, după ce am serbat Biruința Sfintelor Icoane, adică a întregii Ortodoxii nu este parcă nimic mai potrivit decât a lăuda toate Sfintele Sinoade Ecumenice care ne-au adus nouă, cu multe suferințe, acest Triumf.

Postarea de mai sus am făcut-o în stil diatribă, metodă oratorică care se bazează pe dialog; (oratorul adresa întrebări la care el însuși dădea răspuns si își sublinia ideile prin exclamații și apostrofări directe). Un exemplu de diatribă ne oferă Sf. Pavel în Epistola către Romani 3, 1-9.
Am făcut aceasta fiindcă de multe ori se vorbește despre adevăr în chip abstract, plictisitor, scolastic, ceea ce duce la omorârea dragostei. Dar Adevărul este Domnul nostru care este Persoana dumnezeiască atât de îndrăgostită de creatura Sa încât S-a făcut pe El însuși creatură adică: Om. De aceea am pus întrebările copilărește, obraznic de multe ori, ca un copil râzgîiat vrând să arăt că toți ne cam răsfățăm nepermis, zăcând în păcate și întrebând pe Dumnezeu, aproape trăgându-L la răspundere, despre adevăr, când de fapt ar trebui să-L iubim cu o smerenie adâncă și atunci am trăi adevărul fără a mai trebui să filosofăm pe lângă. Dar Dumnezeu este atât de iubitor încât ne îndelung rabdă și ne și răspunde în loc să ne certe:


I.Tim.2:4. voiește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină.



Din Sfânta Scriptură am desprins că atunci când erau mai multe păreri despre mântuire Sfânta Biserică se aduna cu toată și, fiind insuflată de Duhul Sfânt, lua hotărâri de la Dumnezeu, pe care apoi toți le urmau. Așa am trecut noi de la ritualul din legea veche (care era o umbră a veșniciei și o preînchipuire a Evangheliei) la viețuirea evanghelică (icoana zilei a 8-a adică a împărăției cerurilor). Altfel ar fi trebuit și azi să ne tăiem împrejur, să ținem sâmbăta, să aducem animale ca jertfă lui Dumnezeu etc. și noi credem în cele hotărâte atunci ca fiind rodul Sfântului Sinod Apostolic, adică al Bisericii, adică al Trupului lui Hristos cel fără de greșeală.
Atunci s-au rezolvat problemele de atunci dar în istorie au apărut noi și noi probleme și Sfânta Biserică a trebuit, iară și iară, să se adune toată, pentru a le rezolva, fără de greșeală.
Așa au apărut Sfintele Sinoade Ecumenice ale căror hotărâri infailibile au fost apărate în istorie cu sânge de mucenici.
Dar să lăsăm Pidalionul să ne învețe:
Pidalion 1844 pag. 17


„Că aceste canoane se osebesc de hotărâri, de legi, de decreturi, și de poruncitoarele trimiteri, căci canoanele sinoadelor chiar nu cuprind dogmele credinței (decât rareori), ci pe buna rânduială, pentru așezarea Bisericii. Iar hotărârile sinoadelor, cuprind chiar pe singure dogmele credinței. Măcar că unii ori cu abuz (rea întrebuințare), și canoanele le numesc hotărâri. Precum aceasta se arată din câteva canoane ale celorlalte sinoade, și mai ales din cel al 5-lea al sinodului din Cartagina și din practicalele lui, unde se zice că s-au citit acele 20 de hotărâri ale sinodului din Niceea, adică acele 20 de canoane ale lui. Se osebesc canoanele de legi, căci legi chiar se numesc cele politicești și din afară ale împăraților; iară canoanele sunt dinlăuntru și Bisericești, și mai tari decât legile, precum mai jos vom spune osebit. Se osebesc canoanele de decreturi, precum învață Gratian în împărțirea în 3 a canoanelor, ori de particularnic (local) sinod s-au rânduit, ori de ecumenic s-au hotărât, ori s-au adeverit. Iară decretul este acela ce patriarhul cu sinodul său hotărăște, spre a nimăruia (nimănuia) sfătuire sau răspuns. Se osebesc și de poruncitoarele trimiteri; căci acestea se rânduiesc, ori de vre-un papă, ori patriarh, ori și împreună cu sinodul lor spre dogmaticeasca sfătuire (Dositei foaia 600 din Dodicavivlion).[…]
Cum că, canonisirile cele mai multe ce se rânduiesc de canoane fiind de a treia persoană poruncitoare care nu este de față, negreșit au trebuință de a doua persoană ce este de față (care este Sinodul) pentru ca să se lucreze. Și vezi subînsemnarea canonului al 3-lea apostolesc.
Cum că, canoanele și legile s-au pus pentru cei îndeobște, și nu pentru cei particularnici. Și pentru cele ce se întâmplă mai de multe ori, și nu pentru cele ce urmează mai rar.
Cum că canoanele ecumenicelor sinoade, mai multă tărie au decât cele ale celor localnice, iar cele al celor localnice, mai multă tărie au decât cele ale Părinților celor din parte. Și mai ales decât cele neîntărite de vreun sinod ecumenic, și citește zicerea preasfințiului Fotie despre aceasta.
Cum că unde nu este canon, sau lege în scris, stăpânește bunul obicei, care cu drept cuvânt și în mulți ani au fost cercat, și care nu se împotrivește vreunui canon în scris sau lege, ținând rânduială de canon și de lege. Și vezi subînsemnarea canonului 1 al sinodului din Sardica.”




De aici vedem că hotarele peste care nu se trece sunt dogmele credinței, fiind spuse de Sfânta Biserică fără de greșeală. Iar canoanele, care dau armonie vieții Bisericești generale dar și a fiecăruia, se aplică de duhovnici (preoți sau arhierei) cu acrivie sau iconomie, după folosul duhovnicesc.
Pidalion pag. 27


„Trebuie să știm că certările ce le poruncesc canoanele acestea: să caterisească, să se afurisească, și să se anatematisească, acestea după meșteșugul gramaticii a treia persoană care nu este de față, la care spre a se da porunca aceasta de nevoie trebuie a fi a doua persoană, o tâlcuiesc mai bine. Canoanele poruncesc soborului episcopilor celor vii să caterisească pe preoți, ori să afurisească, ori să anatematisească pe mireni, când calcă canoanele. Însă dacă soborul nu va pune în lucrare caterisirea preoților, ori afurisirea, anatematisirea mirenilor, preoții aceștia și mirenii, nici caterisiți nu sunt cu lucrul nici afurisiți, ori anatematisiți. Învinovățiți însă sunt, aici spre caterisire, ori afurisire, ori anatematisire, iar acolo spre dumezeiasca osândă. Precum și când un împărat va porunci slugii sale să bată pe un altul care i-a greșit, dacă sluga cea poruncită nu va lucra porunca împăratului, acela ce a greșit împăratului a rămas nebătut, învinovățit însă spre bătaie. Drept aceea tare greșesc cei fără minte care zic cum că în vremurile acestea toți cei sfințiți care în afară de canoane s-au hirotonit, sunt cu lucrarea caterisiți. De cei sfinți, prihănitoare limbă este aceea ce nebunește pe acest fel de cuvinte le bârfește, neînțelegând că porunca canoanelor fără de punerea în lucrare a persoanei a doua, adică a soborului, este nesăvârșită, fără mijlocire și mai înainte de judecată, nelucrând de sineși. Însuși dumnezeieștii Apostoli arătat se tălmăcesc pe sineși cu al 46-lea canon al lor, fiindcă nu zic că îndată acum cu lucrul se află caterisit oricare episcop sau preot care va primi botezul ereticilor, ci a se caterisi poruncind, adică a sta de față la judecată, și de se va dovedi că a făcut acesta atunci să se dezbrace cu hotărârea voastră de preoție, aceasta poruncim.”



Așadar de aici să înțelegem că, pe deoparte, indiferent cine ne zice să schimbăm credința (dogma) să nu o facem, chiar de ar fi Sfântul Sinod (deși desigur că nu face el așa ceva) iar dacă este vorba de canoane să nu judecăm pe nimeni din preoți sau ierarhi dacă, pentru pricini care doar ei le știu iar noi nu le înțelegem (eu sunt încredințat că preoția este Hristos Domnul pe pământ și de aceea cred că sunt pricini binecuvântate) nu le pun în actualitate.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
Reply With Quote