- Părinte Nicodim, cum v-ați hotărât spre monahism?
 - Dorința părintelui Gala Galaction a fost să mă călugăresc.  El îmi era duhovnic. Parcă îl văd cum spovedea în cimitirul de la Radu  Vodă. Era și singurul profesor universitar care predica  desăvârșirea prin voturile monahale: sărăcia, fecioria și ascultarea.  Când ținea conferințe în sala Mihai Viteazu a Facultății de Teologie, nu  mergeam niciodată singur, ci împreună cu d-l Teodor Dan, inspector la  Culte, cu doamna Evloghia Țârlea, cu familiile Fișta și Zega, care  ajutau zilnic cantina săracilor. 
Această cantină a patriarhiei a  funcționat 40 de ani în strada Sfinții Apostoli și aici erau primiți  zilnic să ia masa 150 de oameni săraci. Ca student, ajutam și eu. Marțea  și miercurea alegeam grâul, joia și vinerea îl fierbeam, iar noaptea  frământam pentru sâmbătă 20 de colive de sufletul voievozilor și eroilor  neamului.
 
 – Și totuși cum ați intrat în mânăstire?
 -  Era o zi luminoasă de septembrie, în anul 1942, când părintele Gala  Galaction, care slujea la Radu Vodă, m-a adus de mână și m-a prezentat  părintelui Melchisedec Dumitriu, secretarul Patriarhului Nicodim  Munteanu. Când m-a văzut așa slăbuț, acela a zis: 
Ce va face el în mânăstire? însă [COLOR=#FF0000]părintele Gala Galaction îmi amintesc că a replicat:
 Găina asta mică, să vedeți ce ouătoare are să fie![/COLOR]
 (…)
 
 – Ce ascultare vi s-a rânduit?
 - Eu aveam ascultarea să predic și să hrănesc săracii. Chilie mi s-a dat la arhondaric cu vedere spre cimitir.  Arhondar era părintele Gherman Jardan din Basarabia, fost stareț la  Balaciu. În tinerețe, ca diacon, acesta slujise în prezența Țarului  Nicolae. [COLOR=#FF0000]El m-a întrebat: 
Câte limbi știi? I-am răspuns:[/COLOR]
[COLOR=#FF0000] franceză, germană, greacă, latină și ebraică[/COLOR].[COLOR=#FF0000] Acum ai să înveți o limbă nouă: sapă, hârleț, târnăcop –[/COLOR] mi-a răspuns cu drag părintele.
 Împreună cu părintele Roman Stanciu, viitorul episcop vicar, trebuia  să trecem pe la ferestrele chiliilor, anunțând slujba: Vremea cântării,  ceasul rugăciunii!, și să nu plecăm până nu auzeam răspunsul: Amin!,  semn că acela se trezise. Slujba de noapte începea la 11 și se termina  pe la 3 dimineața. Urma o pauză după care se făcea Sfânta Liturghie. 
Tot timpul am dormit îmbrăcat în rasă, ca un soldat.
 - Nu era greu?
 [COLOR=#FF0000]
- Nu mă simțeam în trup.  Am trăit zile și nopți ca într-o nuntă divină. Vedeam toată atmosfera  Mânăstirii Cernica într-o lumină mare[/COLOR].
 
- Știați ceva despre Sfântul Calinic înainte de a intra în Mânăstirea Cernica?
 - Pe Sfântul Calinic l-am știut înainte de canonizare. Citisem o  broșură reeditată de protoiereul Lungulescu, după scrierile părinților  Protasie și Casian Cernicanul, ultimii cronicari ai Țării Românești, cum  i-a numit Nicolae Iorga.
 
După ce am intrat în mânăstire, spălând într-o zi pe jos în  biserică, am găsit sub scaunul arhieresc un sul de hârtie scris cu  literă chirilică, vechi de peste 100 de ani, pe care l-am transliterat.  Era un model de spovedanie întocmit de Sfântul Dimitrie al Rostovului,  de pe vremea Sfântului Calinic, model pe care îl folosesc și astăzi ca  îndrumar.
 - Ce ne puteți spune despre pregătirile pentru canonizarea Sfântului Calinic din 1955? Cum s-au așezat sfintele moaște în raclă?
 - Totul s-a petrecut în pridvorul bisericii. Mitropolitul Efrem al  Basarabiei ungea fiecare os cu mir. Eu le ștergeam cu procovețe, iar  părintele Augustin Mateescu, eclesiarhul, le așeza în raclă. Peste  noapte a venit autopsierul pentru a le așeza în poziție anatomică.  Sfintele moaște au fost legate cu fir de aur, însă eu nu am fost de față  personal.
 Îmi amintesc totuși că în mormânt nu s-a găsit un omoplat al Sfântului. 
Mai  târziu, starețul Mânăstrii Frăsinei, părintele Simeon Combie, a  mărturisit că este la ei, la Frăsinei, și că părinții îl luaseră la  parastasul de 7 ani al Sfântului.
 - Cum a fost canonizarea Sfântului Calinic?
 - La început canonizarea s-a dorit în București, la Biserica Sfântul  Spiridon Nou, dar exista temerea că, de mulțimea lumii, s-ar fi blocat  circulația, așa că slujba s-a făcut la Cernica. Într-adevăr,[COLOR=#FF0000]
  au fost mii de pelerini. Cele 60 de autobuze care au plecat dimineața  din București către Cernica n-au mai putut întoarce de mulțimea  oamenilor. Nu mai încăpeau în curtea mânăstirii și stăteau și pe câmp în  genunchi.[/COLOR] 
Securitatea, ordonată de duhul rău, ne înspăimânta mereu: Să vedeți ce o să pățiți! N-am ținut cont de prezența securiștilor. Era prima canonizare! Eram când într-o insulă, când în alta. 
O parte din securiști se urcaseră pe acoperiș, alții în copaci. Erau și soldați îmbrăcați civil.
 Au venit părinții de la Frăsinei. 
Au venit și maicile de la  Țigănești și de la Ciorogârla. Maicile de la Pasărea au mers noaptea, 8  kilometri prin pădure, ca să ajungă la timp. Au venit părintele Dumitru Stăniloae, exarhul Vasile Vasilache și credincioși din toată țara.
 
Nu mai era nici un loc de cazare. Noi, părinții dormeam pe  dușumele. S-a pus fân în podul mânăstirii și oamenii au dormit pe fân.
  – Cum a fost slujba propriu-zisă?
 - Au fost patru coruri. Altarul, strănile (din stânga și din dreapta)  și cafasul. Ierarhii erau așezați în sfântul altar în două cercuri. La  străni cântau maicile. Diaconii dădeau răspunsurile din biserică. Unul  era la cafas, altul într-o strană, altul la cealaltă, precum păsările.  Diaconul Niculescu era bas, un diacon din Oltenia era bariton. Evghenie,  care absolvise și Conservatorul, era sopran și urca foarte sus, până la  si, do. De la Chișinău a venit un arhidiacon, Ursache. Când a rostit  din altar 
Slavă Ție, Celui Ce ne-ai arătat nouă Lumina…, au tremurat geamurile bisericii.
 A participat Patriarhul Chiril al Bulgariei, care era doctor în  teologie la Cernăuți, bătrânul Patriarh Iacob al Antiohiei și Hrisostom  al Atenei, care a stat pe un scaun în fața catapetesmei. A fost prezent  și Mitropolitul Grigore de Leningrad, care, fiind bolnav cu inima, la  întoarcere a răposat în avion.
 Îmi amintesc că s-a slujit cu Sfânta Evanghelie care se păstrează în muzeu dăruită mânăstirii de Elisabeta (Safta) Brâncoveanu.
 Era atâta lume încât curgea apa pe pereți. Tavanele, turla erau ude.
 
- Care a fost momentul din slujbă care v-a emoționat cel mai mult?
 - Racla cu moaștele Sfântului Calinic a stat în mijlocul  bisericii până la vohodul mic. Apoi a fost dusă în sfântul altar și  așezată în picioare la scaunul arhieresc.[COLOR=#FF0000] La slujbă Patriarhul Iustinian a vitat și pe ierarhii din garda veche, ținuți pe atunci la distanță de regimul comunist.  Când a venit vremea să se citească Apostolul, de bucuria revederii,  ierarhii vorbeau în altar unul cu altul și au uitat să răspundă la: Să luăm aminte! Eu slujeam și atunci l-am văzut pe Sfântul Calinic în picioare lângă tronul arhieresc dând binecuvântarea: Pace tuturor! Nu știu câți și-au dat seama de lucrul acesta în forfota aceea, dar n-am să uit niciodată această minune![/COLOR]
 - Ați mai trăit personal minuni ale Sfântului Calinic?
 Odată eram la masă cu niște părinți și bârfeam. Pe masă erau niște pești mici și îi întrebam: 
Măi, unde sunt părinții voștri? și tot noi răspundeam, ca în locul peștilor:
 La stăreție, la econom, la eclesiarh. [COLOR=#FF0000]
Atunci Sfântul Calinic a apărut rezemat de tocul ușii și a zis: – Voi credeți că sunteți de capul vostru? Nimic nu mișcă în mânăstirea asta fără știrea mea.[/COLOR] 
Mai târziu, auzind ucenicul de la stăreție de glumele noastre, s-a mâhnit și a hotărât că nu va mai mânca niciodată pește.
 Chiar după canonizare, un grup de credincioși de la Brașov m-au chemat la casa Sfântului Calinic și acolo, la fântână
, mi-au istorisit cum au văzut ei canonizarea în ceruri făcută de îngeri. [COLOR=#FF0000]Mare răzvrătire făcuseră duhurile rele pentru această canonizare![/COLOR]
 Mai sunt și altele, dar sunt cumva personale și pentru mine istoria nu s-a încheiat…
 
- Când și cum ați început să scrieți Acatistul Sfântului Calinic?
 De acatist m-am apucat înainte de canonizare, după ce am  primit vestea că Sfântul Calinic urmează să fie canonizat. Am lucrat la  el cam un an de zile, însă l-am scris pentru necesitatea sufletului meu,  nu ca să îl public. După canonizare, cum eram adunați la  stăreție, am venit cu proiectul de acatist și, spre bucuria tuturor,  părintele stareț, arhimandritul Atanasie Gladcovski, a zis: 
Să-l ascultăm! Și așa acatistul s-a citit în biserică.
  Acatistul trebuie mult completat. După cuvântul Sfântului Ioan  Evanghelistul, nu ar încăpea cărțile în lumea aceasta, așa de mare este  Sfântul Calinic.
 Autor: Silviu-Andrei VLĂDĂREANU