Citat:
În prealabil postat de Melissa
E doar parerea ta ca ma contrazic.
Hristos ne spune sa ne iubim dusmanii. Dar daca iubirea este rationala cum spui tu, DE CE NIMENI APROAPE NU ISI IUBESTE DUSMANII? Iubirea fiind rationala, stiind ca ASA TREBUIE SA FACEM, pentru ca avem porunca, ar trebui ca TOATA lumea sa poata sa faca asta, daca tine de planul rational.Dar noi nu putem tocmai pentru ca IUBIREA NU VINE DIN RATIUNE, CI DIN INIMA, IAR INIMII NU II POTI PORUNCI!
|
Dacă iubirea (agape) nu ar fi rațională, nu ar fi trebuit să ne spună nimeni să ne iubim vrăjmașii. Am fi făcut-o firesc, exact așa cum ne iubim familia și prietenii. Dar întrucât acest gen de iubire este mai presus de latura sensibilă a ființei noastre, n-o putem face decât în modul rațional, accesând partea superioară a sufletului nostru (rațiunea). De ce nu putem, în pofida poruncii divine, să ne iubim vrăjmașii? E simplu: nu suntem desăvârșiți! Ne bălăcim în suficiență și în dulcegării.
Citat:
În prealabil postat de Melissa
Si atunci cand Iisus ne porunceste sa ne iubim dusmanii, ne indeamna la desavarsire.Repet, daca dragostea ar tine de ratiune, toata lumea si-ar iubi dusmanii.Pentru ca desi ne-au facut rau, asa TREBUIE sa procedam, PENTRU CA AVEM PORUNCA! Dar nu PUTEM FACE ASTA, PENTRU CA DRAGOSTEA, REPET DIN NOU, nu tine de rational ci de inima noastra.Deci cine vrea sa isi iubeasca aproapele si dusmanii mai ales, pentru ca asa trebuie, nu o sa reuseasca, pentru ca iubirea nu este ceva rational.Si trebuie sa ajungi o fiinta elevata, sa poti simti si darui iubire.
|
E exact pe dos! Nu pentru latura sensibilă a sufletului trebuie să lupți! Asta se manifestă de la sine! Pentru latura rațională trebuie să lucrezi! Asta trebuie adusă la desăvârșire! Doar dragostea sensibilă (eros) este nerațională, cea la care ne îndeamnă Hristos, pentru aproapele și pentru vrăjmaș (agape) este pur rațională! Cred că faci o gravă confuzie de termeni.
Citat:
În prealabil postat de Melissa
Si desigur ca dragostea rationala este INTERES, pentru ca judeci, gandesti,rationezi, ca E BINE SA-TI IUBESTI APROAPELE SI DUSMANII MAI ALES, PENTRU CA AI PORUNCA. Interesul? Mantuirea, evident!
|
Aici ai nimerit-o. Ăsta-i marele câștig din iubirea aproapelui și a vrăjmașului! Dar nu-i ăsta sensul vieții creștine? Însă pentru asta, trebuie să ajungi la desăvârșire. Și desăvârșirea nu se dobândește decât prin cunoașterea lui Dumnezeu. Iar pe Dumnezeu îl poți cunoaște doar pe cale rațională. Calea sensibilă te duce exact în sensul opus. Ceea ce, se pare, nu înțelegi tu e faptul că există doar aceste două căi: calea sensibilă - supusă simțurilor, animalicului și calea rațională, calea sufletului, cea care îl deosebește pe om de animal! Cred că (și la tine) problema provine de la necunoașterea lucrurilor elementare: definițiile, regulile "jocului".
Citat:
În prealabil postat de Melissa
De ce crezi ca sunt atatia oameni care urmeaza credinta orodoxa si traditia ad literam, dar NU-SI IUBESC APROAPELE? Pentru acelasi motiv :CA IUBIREA VINE DIN INIMA, SI NU VINE LA COMANDA, CI CA URMARE A UNUI SUFLET ELEVAT! Daca iubirea (agape) ar fi rationala, e logic ca toti am iubi conditionat.Ori noua ne cere Dumnezeu sa iubim asa tam-nesam cum spui tu.., pe TOATA LUMEA, nu selectiv.
IN FIECARE OM DE PE PLANETA ASTA, NOI TREBUIE SA IL VEDEM PE HRISTOS. SI ATUNCI, TE INTREB, CUM SA IUBIM SELECTIV,CONDITIONAT?
|
Și aici ai nimerit-o, dar, din păcate, demonstrezi contrariul a ceea ce vrei să demonstrezi.
Când sufletul devine "elevat", cum zici, în acel om începe să triumfe rațiunea. Și atunci nu se mai lasă pradă doar iubirii neraționale, ci reușește să-și iubească și aproapele și vrăjmașul, prin iubirea rațională pe care a dobândit-o urmând calea și tradiția creștin-ortodoxă!
Necondiționat, poți iubi doar pe cei apropiați - familia, prietenii, pe care oricum îi iubești firesc, cu latura sensibilă (încă o dată sensibil = supus simțurilor) a sufletului tău. Pe toți ceilalți îi poți iubi doar
condiționat de rațiune!
Iar oamenii de care vorbești nu urmează "ad-literam credința și tradiția", pentru un simplu motiv: asta nu-i credința și tradiția Ortodoxă!
Credința și Tradiția Ortodoxe sunt cele propovăduite de Scripturi și de Sfinții Părinți, pe care încerc eu (se pare, cu puțin succes) să le expun aici.
Și, că veni vorba de Sfinții Părinți, cum ți-i imaginezi tu pe aceștia? Dacă crezi cumva că erau niște bigoți pietiști și exaltați, gen oastea domnului și baba rada, te înșeli amarnic. Sfinții Părinți erau ceea ce se cheamă azi niște profesori universitari, filosofi, fizicieni, oratori, cunoscători pe deplin ai logicii și ai câtorva limbi (elina, siriaca, latina erau printre ele). Mai erau și Episcopi, pe deasupra! Oameni profund raționali!
Îți recomand călduros să-i citești. Și începe cu Dogmatica Sfântului Ioan Damaschinul, pentru a porni de la definiții!