View Single Post
  #68  
Vechi 24.04.2011, 22:31:59
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit Pentru Sophia

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Hristos a înviat!

Sophia, spuneai odată că ai avut șansa să-l cunoști pe Părintele Galeriu. Te invit să citești teza lui de doctorat, unde la pagina 167 scrie așa:

De asemenea, faptul că «Fiul Omului» pregustă învierea încă înainte de evenimentele care L-au dus pe Golgota, însemnă că taina și puterea învierii nu sînt strict dependente de nici o ambianță seculară, sînt independente chiar și de Golgota; e un fapt divin absolut liber, dincolo de orice accident sau determinism dinafară. Nu se poate pune deci întrebare simplistă: cum am fi avut revelația învierii, faptul capital al Evangheliei, dacă nu ar fi avut loc trădarea lui Iuda, procesul intentat de Ana și Caiafa și osînda confirmată de Pilat? Nu aceștia sînt factorii determinanți. «Fiul Omului merge precum este scris și vai aceluia prin care se vinde» (Matei XXVI, 24). De aceea nu se poate spune: «dacă Iuda e un instrument al învierii, atunci de ce e osîndit?» El este osîndit în păcatul și nepocăința lui. Învierea se putea descoperi în istoria Bisericii eventual într-un alt context, nu însă fără jertfirea vechiului eon. Nu se poate vorbi în sensul strict al cuvîntului nici de «felix culpa Adami», nici de alte cauze exterioare. Nu păcatul lui Adam ne-a adus darul întrupării și al învierii, ci taina iconomiei divine, al cărei obiectiv este creștinul. Păcatul a schimbat doar fața divină a jertfei; a făcut-o hulită, disprețuită și extrem de dureroasă. «Omul a determinat forma întrupării ca iubire crucificată». Dar în acest abis al umilirii, Domnul a descoperit o și mai mare strălucire, o și mai infinită putere a iubirii, în cruce; «unde s-a înmulțit păcatul, a prea prisosit harul» (Rom. V, 20).

Cine nu a citit cartea asta ar trebui să o facă, dacă vrea să afle răspunsuri la multe dileme complicate care ne macină rațiunea.
Jertfa Lui Hristos nu a fost condiționată de trădarea lui Iuda, nici de procesul intentata de Ana și Caiafa, nici de sentința lui Pilat. Dacă aceste evenimente nu s-ar fi întîmplat, Dumnezeu ar fi găsit altă metodă de a oferi lumii mîntuirea fără să forțeze libertatea nimănui.

Mai mult, nici măcar apariția accidentală a păcatului în creație nu a cauzat ideea de Jertfă, pentru că aceasta a fost scopul existențelor mai înainte de întemeierea lumii. Cum spune Părintele, păcatul a adus această formă de sacrificiu prin Crucea care anulează păcatul, durere, moarte și înviere. Completîndu-l, putem să ne imaginăm că, în cazul ideal în care păcatul nu ar fi intervenit în lume, Dumnezeu ne-ar fi arătat o altă formă a învierii, a Paștelui gîndit ca trecere de la o modalitate a existenței într-o stare de bine la o existență într-o stare de și mai bine.

Vorbind acum de cazul lumii noastre căzute, după Judecata de Apoi cei mîntuiți vor trece într-un nou Eon (trecerea este un nou Paște), în Ziua a opta care va fi un mod de comuniune cu Dumnezeu. Dar această existență nu va rămîne așa, relativ monotonă, ci va continua cu o nouă Zi, cu un nou Veac și tot așa la infinit, din Paște în Paște, către asemenarea cu Creatorul nostru. De unde și expresia "în vecii vecilor" care ne descoperă "în ghicitură" că ne așteaptă un lung șir de deveniri întru ființă care nu se va termina niciodată. Există o denumire a acestui proces de înalțare mereu în sus, Fani71 a spus-o undeva aici pe forum citînd unul din Sfinții noștri Părinți. Eu l-am auzit de la Părintele Galeriu.

Nu știu însă ce se va întîmpla cu cei [con]damnați la chinul veșnic al depărtării de Dumnezeu, dacă vor avea posibilitatea de a mai spera vreodată la o îndreptare cît de cît acolo în Iad. Probabil că limitarea pe care și-o autoimpun nu le mai dă posibilitatea de întoarcere către asemănarea cu Creatorul lor.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote