View Single Post
  #666  
Vechi 27.04.2011, 01:11:11
ALEXANDRU ANASTASIU's Avatar
ALEXANDRU ANASTASIU ALEXANDRU ANASTASIU is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.03.2010
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit Medicina contemporană și vindecările ei 66

HRISTOS A ÎNVIAT!

Citatele de mai jos sunt date din cartea lui Patrick Barnes
„NON-ORTODOCȘII”.

Patrick Barnes, convertit la Ortodoxie de la Anglicanism în 1995, este hirotesit citeț, slujind la biserica Adormirii Maicii Domnului (www.DormitionOrthodoxChurch.org). El conduce un popular web site „Orthodox Christian Information Center" la www.Orthodoxlnfo.com. îi puteți scrie pe adresa patrick@orthodoxinfo.com
Acesta expune în cartea de mai sus niște citate foarte folositoare pentru lămurirea problemei mântuirea la Ortodocși și faptele bune și facerea de minuni la eretici (dar fără posibilitatea de a se mântui). El personal însă, cu vederea minții slăbită în acest punct datorită durerii pentru rudele sale anglicane, este atins în discursul său de forma cea mai subtilă de ecumenism care se centrează pe ideea că „Ortodocșii sigur se mântuie, ereticii nu știm ce se întâmplă cu ei”. Sunt convins că este sincer în afirmația că el nu știe și nu face doar un joc de cuvinte, dar Sfânta Biserică știe foarte precis: se pot mântui doar ortodocșii, ereticii nu se pot mântui decât dacă vin la Ortodoxie iar cel mai groaznic chin din iad, mai cumplit decât al tuturor ereticilor este tot al ortodocșilor deoarece ei au avut darul Ortodoxiei și și-au bătut joc de el prin nelucrare după cuvântul Domnului:


Luca 12:47. Iar sluga aceea care a știut voia stăpânului și nu s-a pregătit, nici n-a făcut după voia lui, va fi bătută mult.

Luca 12:48. Și cea care n-a știut, dar a făcut lucruri vrednice de bătaie, va fi bătută puțin. Și oricui i s-a dat mult, mult i se va cere, și cui i s-a încredințat mult, mai mult i se va cere.


„Non ortodocșii”:


Harul extern - chemător
Iconomia generală Sfântului Duh


Vestita convorbire a Sfântului Serafim din Sarov cu Nicolae Motovilov ne oferă o înțelegere mai profundă a învățăturii ortodoxe despre har:
Totuși aceasta [adică faptul că Duhul lui Dumnezeu nu era încă în lume, cf. In. 7: 39] nu înseamnă că Duhul lui Dumnezeu lipsea cu desăvârșire din lume, ci doar că prezența Sa nu era atât de vădită. Se manifesta doar exterior, și doar semnele prezenței Sale în lume au fost cunoscute de oameni. Astfel, de pildă, multe taine legate de mântuirea ce va veni a neamului omenesc le-au fost descoperite atât lui Adam cât și Evei, după căderea lor. (...) Harul Duhului Sfânt lucrând exterior se reflecta și în toți Proorocii Vechiului Testament și în Sfinții Israilului. După aceea, iudeii au întemeiat școli proorocești anume, în care fiii proorocilor erau învățați să deosebească semnele manifestării lui Dumnezeu sau a îngerilor, și să distingă lucrările Duhului Sfânt de fenomenele naturale obișnuite ale vieții pământești lipsite de har. Simeon, care L-a ținut pe Dumnezeu în brațele sale, bunicii lui Hristos, Ioachim și Ana, și nenumărați alți slujitori ai lui Dumnezeu au avut parte mereu de diferite apariții Dumnezeiești, descoperiri, și au auzit voci care au fost însoțite de întâmplări minunate vădite. Cu toate că nu cu aceeași tărie ca la poporul lui Dumnezeu, prezența Duhului lui Dumnezeu a lucrat totuși și în păgânii care nu-L cunoșteau pe adevăratul Dumnezeu, pentru că, chiar și printre aceștia, Dumnezeu a găsit oameni aleși. (...) Cu toate că filosofii păgâni au rătăcit și în întunericul necunoașterii lui Dumnezeu, totuși ei au căutat adevărul, care este iubit de Dumnezeu. Din pricina acestei căutări plăcute lui Dumnezeu, ei s-au putut bucura de Duhul Domnului. Se spune că neamurile care nu-L cunosc pe Dumnezeu împlinesc din fire cerințele legii și fac ceea ce este plăcut Lui (cf. Romani 2: 14).22
Vedem aici o gamă variată a iconomiei Duhului în creație. Legat de aceasta, Sfântul Atanasie cel Mare, în Despre întruparea Cuvântului, afirmă:
Slăvite lucruri lucrează Mântuitorul printre oameni; în fiecare zi El convinge în mod nevăzut mulțimi mari de oameni, atât dintre elini cât și din afară, făcându-i să creadă în El și să-I primească învățătura.20
Sfântul Ioan Cassian face afirmații asemănătoare în Convorbirea a ΧΙΙ-a - „Despre ocrotirea lui Dumnezeu":
Întotdeauna harul lui Dumnezeu lucrează în bună parte în tovărășie cu libertatea voinței noastre, pe care o ajută în toate, o ocrotește și o apără, uneori cerând și așteptând și de la ea unele încercări de bunăvoință, ca să nu pară că oferă darurile Sale unui trândav care doarme în adâncă nepăsare. Harul lui Dumnezeu dorește ca toți oamenii să se mântuiască și la cunoștința adevărului să vină (I Tim. 2: 4), chemându-i pe toți, până la unul, și zicând: Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați, și eu Vă voi odihni pe voi (Mt. 11: 28).21
Legat de versetul din Evanghelia Sfântului Ioan
Ioan 1:9. Cuvântul era Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul, care vine în lume.
Sfântul Ioan Gură de Aur comentează:
Dacă El luminează pe tot omul ce vine în lume, cum dar sunt atâția oameni care nu sunt luminați? Căci nu toți I-au cunoscut slava și s-au închinat Lui. Cum deci luminează pe tot omul? El îi luminează pe atâția câți sunt în El. Dar dacă unii, cu rea-voință își închid ochii minții și nu primesc razele acelei Lumini, întunericul lor nu se ridică din natura acelei Lumini, ci din răutatea lor, care în mod voit se lipsesc de dar. Căci harul este vărsat peste toți, nu se dă înapoi nici de la iudeu, nici de la elin, nici de la barbar, nici de la scit, nici de la cel liber, nici de la sclav, nici de la femeie, nici de la bărbat, nici de la tânăr, nici de la bătrân, ci îi cheamă pe toți cu aceeași chemare, fără părtinire. Iar cei care nu se învrednicesc să se bucure de acest har, se cuvine ca numai loruși să-și impute orbirea; căci atunci când poarta este deschisă tuturor, neînchizându-i nimănui intrarea, cei ce vor să stăruie în rău rămân afară, pierind numai prin păcatele lor.23
Pe scurt, oricine se naște în această lume este totodată și un primitor al iconomiei generale a lui Dumnezeu în iconomia Sa mântuitoare. Se poate limpede vedea lucrarea lui Dumnezeu, atât în începutul mântuirii omului - luminarea generală a omului (care este, așa cum se va arăta, deosebită de luminarea dată numai la Sfântul Botez), care face ca sufletul rațional al omului să fie făcut răspunzător în fața lui Dumnezeu (cf. Rom. 1: 19-20) - cât și plinătatea mântuirii acestuia: unirea cu Dumnezeu în lumina neapropiată (theosis). (Mai jos)

Harul intern – mântuitor
Iconomia specială a Sfântului Duh pentru ortodocși


Expresia „harul de la Botez", numit și „harul eclesial" (bisericesc), ne ajută să înțelegem o distincție importantă în modul în care Dumnezeu Se împărtășește celor din interiorul Bisericii. Astfel, Sfântul Botez este Taina prin care o persoană este încorporată în Hristos, Care este cap al Bisericii (cf. Ef. 1: 22-23)28. Prin această Taină noi îl primim pe Duhul Sfânt, începând să ne împărtășim, ca o nouă creație și „biserică umană" (cf. I Cor. 6: 19), de energiile dumnezeiești sau harul lui Dumnezeu. Această împărtășire specială de Duhul Sfânt nu poate fi oferită decât de Biserica Ortodoxă.
Dincolo de iconomia Sa generală în creație, există și o iconomie a Duhului Sfânt în cei din Biserică. Pentru o descriere a acesteia, ne îndreptăm din nou către diferiți sfinți, începând cu convorbirea Sfântului Serafim de Sarov cu Motovilov:
Dar când Domnul nostru Iisus Hristos a împlinit întreaga lucrare a mântuirii, după învierea Sa, a suflat asupra Apostolilor, a restaurat suflarea de viață pe care o pierduse Adam, și le-a dat lor același har al Preasfântului Duh al lui Dumnezeu de care s-a bucurat Adam. Dar asta nu a fost tot. Le-a mai spus că este mai bine pentru ei ca El să meargă la Tatăl, pentru că dacă nu S-ar duce, Duhul n-ar mai veni în lume. Dar dacă El, Hristosul, se duce la Tatăl, îl va trimite pe Acesta în lume, și El, Mângâietorul, îi va îndruma pe ei și pe toți ceilalți ce le vor urma învățăturile întru plinătatea adevărului, și le va aminti tot ce le-a spus El pe când era încă în lume. Ce a fost apoi făgăduit a fost har peste har (Ioan 1:16)
Apoi, în ziua Rusaliilor, El le-a trimis în mod solemn, într-un vânt puternic, Sfântul Duh, în chipul unor limbi de foc, care i-au luminat pe fiecare dintre ei, au intrat întru ei și i-au umplut de puterea arzătoare a harului dumnezeiesc, care adia ca și cu niște aripi de rugăciune, lucrând cu bucurie în sufletele care se împărtășesc de puterea și lucrările Sale (cf. Fapte 2: 1-4). Iar acest har arzător al Sfântului Duh, care ne este dat nouă tuturor celor credincioși în Hristos prin Taina Sfanțului Botez, este pecetluit prin Taina Mirungerii pe părțile osebite ale trupului nostru, după cum este rânduit de către Sfânta Biserică, veșnica iconomă a acestui har.24
Vladimir Lossky
scrie:
Pogorând peste ucenici [la Cincizecime] sub forma limbilor de foc, Sfântul Duh coboară în chip nevăzut asupra noilor botezați prin Taina Sfântului Mir. (...) Sfântul Duh lucrează în amândouă Tainele. El creează din nou firea, curățind-o, unind-o cu Trupul lui Hristos. El împărtășește, de asemenea, persoanei umane dumnezeirea, energia comună a Sfintei Treimi, adică harul. Legătura strânsă a acestor două Taine - Botezul și Mirungerea - este cauza pentru care darul cel necreat și îndumnezeitor pe care îl dă pogorârea Sfântului Duh membrilor Bisericii este adesea numit „harul de la Botez". (...)
Harul de la Botez, prezența
Sfântului Duh în noi, inalienabilă și personală pentru fiecare, este temelia întregii vieții creștine.27În clasicul tom duhovnicesc Războiul nevăzut al Sfântului Nicodim Aghioritul se găsește o afirmație asemănătoare:
Astfel învață Sfinții Părinți. Sfântul Diadoh este [în această privință] cel mai limpede dintre ei atunci când zice că înainte de Sfântul Botez dumnezeiescul har îl îndeamnă pe om din afară spre cele bune, iar Satana foiește în adâncurile lui, încercând să stăvilească toate ieșirile dinspre dreapta ale minții. Dar din ceasul în care ne renaștem [prin Botez], diavolul e scos afară, iar harul intră înlăuntru (Filocalia 4: 76).26
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.


SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"

Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)

Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.

Last edited by ALEXANDRU ANASTASIU; 27.04.2011 at 01:13:14.
Reply With Quote