Medicina contemporană și vindecările ei 67
Ceea ce s-a spus până acum - mai ales în privința deosebirii dintre harul din afară și harul dinlăuntru –
ne ajută la oferirea unei explicații teologice privind existența creștinilor heterodocși care manifestă în mod evident lucrările harului dumnezeiesc în viața lor. Avem nenumărate exemple de credincioși care par în mod limpede să fi avut relații profunde cu Hristos, după cum o mărturisesc cuvintele și faptele lor.29 Unii dintre cei mai faimoși și-au venit cu ușurință în sine: C.S. Lewis - un apologet creștin a cărui gândire se apropia în multe direcții de Ortodoxie - este, pentru mulțimea de creștini de tot felul, un adevărat „erou”. Scrierile lui i-au condus pe mulți la credința în Hristos. Apoi o avem pe Maica Tereza, care este cinstită de mii de oameni ca pildă de filantropie creștină.30 Să ne amintim și de William Law, care a scris clasica și provocatoarea lucrare despre viața spirituală, A Serious Call to a Devout and Holy Life [O serioasă chemare la o viață evlavioasă și sfântă]. Și nu-l putem uita nici pe cardinalul John Henry Newman, a cărui dragoste pentru Dumnezeu, ce reiese din biografia sa intelectuală, Apologia pro vita sua, este limpede dovedită. Desigur, creștinii ortodocși nu vor întârzia să-și exprime dezacordul față de multe lucruri pe care acești oameni le-au scris și le-au făcut. Cu toate acestea - recunoscând în ele o evlavie, o simțire adevărată și o dragoste de Dumnezeu - pe bună dreptate îi putem mulțumi lui Dumnezeu pentru viețile și faptele lor, Dumnezeu. Este evident că în astfel de oameni Dumnezeu a aflat inimi deschise către El.
[Nota lui Alexandru Faptul că n-au ajuns la Ortodoxie însă arată că au avut o suficiență de sine care nu l-a lăsat pe Dumnezeu până la capăt să lucreze în ei și că dacă ar fi ajuns la Ortodoxie ar fi căzut din această suficiență într-o mândrie mai mare care le-ar fi adus osândă și mai mare... veșnică.]
Dar creștinii ortodocși pot de asemenea să spună că această deschidere este în realitate primirea influenței externe a harului lui Dumnezeu (energiile dumnezeiești) asupra vieții lor, ceea ce nu este același lucru cu lucrarea lăuntrică a harului eclesial ce se dă numai prin Botez. Cu alte cuvinte, se poate spune că creștinii heterodocși, precum cei pe care i-pomenit – fiind profund motivați de o dragoste de Dumnezeu stârnită din lucrarea exterioară a harului dumnezeiesc - „fac din fire cele ale [cerințele] legii, lucrând ceea ce este plăcut lui Dumnezeu".
Totuși, „nici unul dintre ei nu se află pe sine sub lucrarea harului prezent numai în Biserică, mai ales harul care se dă prin tainele Bisericii. N-au fost hrăniți la masa cea de taină care conduce pe calea desăvârșirii morale”32. Desigur că, în afara Bisericii, este posibil să se ajungă la o admirabilă sporire spirituală și morală. Dar, cu toate acestea, nu e același lucru cu participarea la viața plină de har a Bisericii - o viețuire negrăit mai diferită decât se găsește în creștinismul din afară sau de aiurea33 - și nici nu poate fi vorba, în această viață, de atingerea scopului ultim al credinței creștine: îndumnezeirea (theosis).34"
[Nota lui Alexandru: dar nici măcar mântuirea după cum vom vedea mai jos]
până aici „Non Ortodocșii”
Va urma cu
FĂRĂ SFÂNTUL BOTEZ ORTODOX NU NE MÂNTUIM
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|