Citat:
În prealabil postat de Scotland The Brave
Partea a doua
Tradatorii,la randul lor,mor de o moarte violenta care,astfel,nu ramine doar un privilegiu rezervat tiranilor.Se poate cita in acest sens o fascinanta legenda, a careia versiune straveche apare pe un papirus arameean,din sec V,gasit la Elefantina:aceea a lui Ahiqar, inteleptul sirian.Acesta l-a ales pe nepotul sau Nadan ca sa-i continue menirea si de aceea il invata tot ce trebuie sa stie.Cu toate acestea Nadan comploteaza impreuna cu regele ca sa-si omoare unchiul.Dupa nenumarate peripetii care sunt tot atatea prilejuri pentru Ahiqar ca sa-si demonstreze intelepciunea,Nadan este dat in vileag.Textul versiunii siriene,cel mai complet de altfel, ne infatiseaza un Ahiqar grozav de rabdator care,in plus,refuza sa-si condamne nepotul: ,,Eu nu-ti spun nimic.Dumnezeu te va rasplati dupa cum ti-au fost faptele".Pedeapsa divina nu se face mult asteptata:
,,Cand tanarul Nadan a auzit asemenea vorbe,trupul i s-a umflat deindata si s-a fcut asemenea une plosti prea pline, in vreme ce maruntaiele i-au iesit din vintre.Lucrarea sa cea rea l-a infierbantat, l-a parjolit, l-a uscat,l-a slabit l-a sortit pieirii si l-a omorat"
|
back on topic -Nadan, Iuda, Brutus si alti tradatori
Tocmai ai precizat si de Ahitofel.
Dupa detaliatele tale postari, o mica nuanta la subiectul despre moartea lui Iuda, pe care am retinut-o ca idee a unui preot catolic si care explica oarecum divergenta ireconciliabila intre cele doua versiuni distincte despre moartea lui.
Singurul evanghelist care vorbeste despre asta e Matei. Iar varianta lui e sinuciderea. In timp ce Faptele Apostolilor vorbesc ca a fost vorba de un accident: Iuda ar fi cazut si trupul sau s-a lovit de pamant.
In Vechiul Testament exista un gen literar special, numit “relatari despre morti infamante”, folosit pentru a povesti moartea pacatosilor, dusmani ai lui Dumnezeu, care in timpul vietii lor se opuneau proiectelor divine.
Se stie ca Matei si-a scris evanghelia pentru evrei. Si incearca sa-i convinga ca Iisus este Mesia cel asteptat de-a lungul secolelor. Insa evreii visau un Mesia descendent din regele David. Unul care sa aiba aceleasi trasaturi si caracteristici. Unul care sa fie un nou David.
Cel putin, asa il vestisera profetii. Si Matei, pentru a le spune ca Iisus este noul David, de fiecare data cand poate, in cartea sa, il descrie cu trasaturile tipice ale acestui rege.
Exegetii au descoperit foarte multe aluzii la David, facute de catre evanghelist, din copilaria lui Iisus pana la moarte.
Despre David, stim ca avea un prieten intim, numit Ahitofel, unul dintre colaboratorii sai cei mai apropiati, caruia ii descoperea toate secretele regatului.
Intr-o zi, dusmanii au facut o conspiratie impotriva lui David, pentru a-l ucide. Si Ahitofel, prietenul sau intim, l-a tradat si s-a alaturat dusmanilor sai. Care a fost sfarsitul lui Ahitofel? Scriptura spune ca, vazand esuate planurile sale, “a plecat si s-a dus la casa sa… si s-a spanzurat” (2Sam 17,23).
Moartea lui Iuda, conform versiunii lui Matei, este in mod straniu asemanatoare cu aceea a lui Ahitofel. De fapt, Iuda era colaborator apropiat al lui Iisus; Iisus ii incredinta lui toate secretele imparatiei cerurilor (Mt 13,11); si el l-a trădat pe prietenul sau intim; iar Iuda, caindu-se, s-a spanzurat.
Iuda si Ahitofel sunt unicele persoane, in toată Biblia, a căror sinucidere se relateaza. Amandoi mor spanzurati.
Matei relateaza despre spanzurarea lui Iuda si, folosindu-se de marturia lui Ahitofel, nu pretinde sa ofere o informatie detaliata despre sfarsitul apostolului. Ar fi avut putină importanta pentru cititorii sai evrei. Prefera sa recreeze din nou, in Iisus si Iuda, istoria lui David si Ahitofel si sa lase evreilor un mesaj mult mai profund: Iisus era noul David, Mesia salvator pe care il astepta poporul.