Citat:
În prealabil postat de dobrin7m
Eu nu stau de vorba fata in fata cu Dumnezeu dar incerc sa invat de la Sfintii Parinti. iar ei ne spun: fiti simpli si lucrati poruncile Domnului.
Dar de unde stii ce inseamna a fi simplu la Dumnezeu? Ti-a spus chiar Bunul Dumnezeu ca simplitatea este identitatea absoluta dintre opusi, dintre termenii contradictorii?
Am incercat si eu vreo 20 ani sa filozofez si sa resping multe ca de, eram mare filozoaza, dar acum nu imi doresc decat iertarea Domnului pentru pacatele mele.
Iata acum o intamplare simpla despre cum judeca Dumnezeu in toate nu doar in simplitate.
``unui bătrân cu viață sfântă ce a stat mult timp în pustie și se ruga lui Dumnezeu să-i descopere judecățile Sale, i se arată un înger care îl întreabă: "Ce dorești?" "Vreau să știu judecățile lui Dumnezeu", zice sfântul. Îngerul îi răspunde: "Nu este om care să știe aceasta, dar pentru că m-ai rugat îți voi da niște exemple". Și îngerul l-a luat pe pustnic și după o zi de mers au ajuns la o gazdă. Au dormit noaptea, iar gazda i-a servit cu ce avea mai frumos, cu o tavă de argint. Au servit cele de pe tavă, iar la sfârșit, îngerul ia tava și o aruncă într-o prăpastie. Și au pornit mai departe. Au ajuns la o grădină foarte frumoasă. Au poposit lângă un izvor și stând la un loc mai ferit, văd un om bătrân care se așază și el. Apoi apare un călăreț care începe să-i ceară banii. Bătrânul nu întelege despre ce bani era vorba. Călărețul se înfurie și îl bate până îl omoară. Sfântul și îngerul au plecat mai departe. Au ajuns în cele din urmă la o casă părăsită, din care mai rămăsese un singur perete în picioare. S-au asezat să doarmă, iar îngerul, în loc să doarmă, a dărâmat complet zidul și l-a refăcut. Dimineată, părintele foarte neliniștit îl întreabă: "Ești înger sau ești demon? Ce înseamnă toate cele ce le-am văzut?" Îngerul răspunde: "Creștinii la care am înnoptat sunt evlavioși și au făcut multe fapte bune. Tava de argint era însă câștigată prin nedreptate. Și pentru ca să nu-și piardă plata faptelor bune și mântuirea, am luat tava de la ei. Bătrânul mort, în tinerețe a omorât pe cineva. Călărețul era stăpânul locului unde am poposit și urmărea hoțul care tocmai îi furase banii. Astfel, bătrânul a plătit cu viața sa uciderea făcută de el mai demult, ca să i se ierte din păcate. Iar în locul zidului părăsit a fost o casă foarte mare. Și ultimul din casa aceea a îngropat o comoară în zid, care era cât pe-aci să se surpe. Stăpânul de acum ar fi găsit comoara și ar fi trăit în nedreptate și răutate. Zidul făcut acum va dura până se va naște cineva care, găsind banii, îi va folosi într-un scop bun. Deci", i-a zis îngerul, văzând mirarea sfântului, "nu mai cerceta judecățile lui Dumnezeu, ci îngrijește-te de păcatele tale".
Parintele Ieroschimonah Stefan, Schitul Lacu Muntele Athos
|
1. Prin postarea de mai sus nu ai făcut decât să confirmi afirmația mea, deși ai început prin a o combate: Simplitatea divină diferă radical de cea umană.
2. Ce este Esența divină e prezentat nemijlocit în toate tratatele teologice serioase, în Sfânta Tradiție, în Crez și în Scriptură. Ca și în operele pe jumătate de teologie speculativă, pe jumătate de filosofie speculativă, precum "De docta ignorantia" a lui Cusanus.
Pe lângă ele mai sunt operele unor filosofi care au fost, fără îndoială, vizitați de Spirit și au intuit acest Adevăr. Unii neputând să-L formuleze, alții dezvoltându-și doctrina pe temeiul său. Mă gândesc la Platon (dialogul "Parmenides"), la neoplatonicul Damascius ("Despre primele principii") sau la Hegel ("Știința Logicii").
Mai apar semne ale acestei Unități chiar și în fundamentele științei - mă gândesc la paradoxurile logico-matematice, cum e, de pildă, cel al lui Cantor cu mulțimea tuturor mulțimilor.
Deci se poate să întrevezi, precum în ghicitură, Ideea divină prin "simpla" gândire naturală, atunci când e asistată de lecturile care trebuie și nu cade în erori logice. Pentru a cunoaște judecățile propriu-zise sau iertarea păcatelor, în schimb, e adevărat, e nevoie de practică ascetică, liturgică și mistică. Dar nici unele, nici altele nu duc la simplități naive. Pentru că simplitatea e de două feluri: superficialitatea și abisul.