Poate va ajuta, sfaturi vechi de 400 de ani....:
Francisc de Sales in "Introducere la viata evlavioasa."
Regretul și hotărârea de îndreptare
Întotdeauna să ai o durere sufletească sinceră pentru păcatele pe care le mărturisești oricât de mici ar fi și să iei o fermă decizie de a te corecta în privința lor. Căci mulți se spovedesc de păcatele veniale din obișnuință, aproape mecanic, fără a se reflecta câtuși de puțin cum să le elimine; astfel întreaga lor viață vor rămâne dominați de ele și vor pierde multe haruri și roade spirituale.
Dacă de exemplu, mărturisești că ai mințit fără a păgubi pe cineva, sau că ai spus un cuvânt grosolan, sau că te-ai distrat prea mult, căiește-te și ia decizia de a te corecta. A spovedi un păcat - fie de moarte fie venial - fără a avea intenția de a te îndrepta constituie un abuz, pentru că Spovedania a fost instituită tocmai în scopul îndreptării.
Citește mai departe
Acuze concrete, nu generice
Nu fă acuze prea generice, cum fac mulți în mod mecanic, rezumându-se la un: “Nu l-am iubit pe Dumnezeu cum era datoria mea”; sau “Nu am primit Sacramentele cu respectul cuvenit” sau altele acuze de acest fel. Nu fă așa și iată de ce: acuzându-te astfel, tu nu oferi confesorului nici un indiciu concret prin care să-și poată face o idee despre starea conștiinței tale. Oricine, chiar și sfinții din Paradis și de altfel toți oamenii de pe pământ s-ar putea acuza liniștiți de aceste lucruri. De aceea caută cauza specifică a acuzei și odată găsită, acuză-te cu simplitate și naturalețe de greșala săvârșită.
Dacă de exemplu te acuzi că nu l-ai iubit pe aproapele așa cum ar fi trebuit, găsește motivul care a dus la păcat. De pildă în cazul în care te acuzi că nu ai ajutat cum ai fi putut un sărac aflat cu adevărat în nevoie, poate că în concret motivația a fost neglijența sau împietririi inimii sau disprețul! Caută motivul faptei!
La fel, nu te mulțumi să te acuzi că nu te-ai rugat lui Dumnezeu cu evlavia cuvenită. Ci specifică dacă nu cumva împrăștierile voluntare ale atenției te-au copleșit din cauză că nu te-ai ocupat să-ți alegi locul, timpul și ambientul care favorizează păstrarea atenția în rugăciune.
Deci, acuză-te cu toată simplitatea pentru lucrul concret în care îți dai seama că ai greșit și nu mai recurge la acele expresii prea generice care, la spovedanie nu ajută la nimic concret.
Acuzarea de sine pentru motivul din spatele păcatului
Nu te mulțumi cu relatarea păcatelor tale veniale doar ca pe o simplă faptă ci acuză-te și pentru motivul care te-a dus la săvârșirea lor. De exemplu, când ai mințit fără urmări pentru altcineva, clarifică dacă ai făcut-o din vanitate sau ca să te lauzi sau ca să te scuzi sau în glumă sau din încăpățânare. Ori, în cazul în care ai păcătuit distrându-te fără măsură, specifică dacă ai făcut-o pentru bani, sau dus de plăcerea conversației sau din alte motive. Și așa mai departe.
Precizează durata păcatului
Mărturisește pe lângă acestea, dacă ai rămas mult timp în păcatul respectiv, pentru că în general, timpul agravează păcatul. Este o mare diferență între o vanitate de moment, care ne-a dominat sufletul pentru un sfert de oră și cazul în care inima noastră a rămas scufundată într-o anumită vanitate o zi întreagă sau două sau trei!
Utilitatea acestui mod de mărturisire a păcatelor veniale
Așadar, trebuie să expunem: faptul, motivul și durata păcatelor noastre. E adevărat că în mod obișnuit nu avem obligația să fim atât de exacți în relatarea păcatelor noastre veniale, ba mai mult nu suntem obligați deloc să le mărturisim, e totuși la fel de adevărat că cei care vor să-și curățească bine sufletul ca să ajungă mai repede la sfânta evlavie trebuie să aibă multă grijă să descrie medicului spiritual boala de care suferă oricât de mică ar fi, dacă intenționează cu adevărat să se vindece.
De aceea, nu neglija să adaugi toate aspectele care pot ajuta la înțelegerea tipului de păcat și a motivului care te-a făcut de pildă să te lași pradă mâniei sau care te-a determinat să accepți viciul cuiva. De exemplu, să presupunem că cineva, care nefiindu-mi prea simpatic, mă provoacă spunând în glumă un cuvânt neplăcut pe care eu neînțelegând să-l iau în glumă ajung să mă enervez. Dar știu că dacă același cuvânt mi l-ar fi spus altcineva care-mi e simpatic, aș fi trecut peste neplăcerea aceea chiar dacă aș fi fost pus într-o situație dificilă. În acest caz la spovedanie voi preciza cu claritate: M-am lăsat provocat la mânie de cuvintele unei persoane pentru că nu mi-a plăcut ce a spus despre mine, dar nu m-am enervat din pricina cuvintelor în sine ci pentru că mi-e antipatic cel care le-a spus. Dacă ar fi necesar să precizezi cuvintele cu pricina ca să te faci mai bine înțeles, cred că ar fi bine să o faci.
Acuzându-ne în acest mod, cu multă naturalețe, nu ne mai rezumăm numai la dezvăluirea păcatele săvârșite, ci mărturisim împreună cu ele înclinațiile rele, deprinderile și obinuințele rele și toate celelalte rădăcini ale păcatului, și în acest fel confesorul va putea cunoaște cu limpezime inima care îi este încredințată și va putea stabili care sunt leacurile cele mai potrivite bolii.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).
|