View Single Post
  #15  
Vechi 23.05.2011, 08:45:14
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Evanghelia de la Matei începe cu o genealogie a Mântuitorului. O altă genealogie ne dă Sfântul Luca (3, 23-38). Dacă genealogia mateiană este descendentă, coborând de la Avraam până la Iisus, genealogia lucanică este ascendentă, mergând de la Iisus spre strămoșii Săi după trup.

Auzind această înșirare de nume, poate că ne-am întrebat: De ce a socotit necesar evanghelistul să-și înceapă astfel Evanghelia? Ce ne poate revela această genealogie despre Hristos și despre mântuirea noastră prin El? Privind însă mai îndeaproape textul mateian, ne dăm seama cât de bogat este răspunsul la aceste întrebări. Căci, într-adevăr, prin această genealogie, evanghelistul găsește mijlocul să ne transmită adevăruri fundamentale cu privire la Cel despre Care va fi vorba în întreaga sa Evanghelie.

Chiar din primul verset ni se spun câteva lucruri de mare importanță despre Mântuitorul. Evanghelistul nu numai că-i dă numele, Iisus – care înseamnă, etimologic, Domnul (Iahve) Mântuitorul (cf. Mt 1, 21b) –, ci la acest nume adaugă imediat titlul „Hristos“. „Iisus Hristos“ – iată deja o mărturisire de credință. Scriind o Evanghelie adresată în primul rând iudeilor, Sfântul Matei ține să le spună cititorilor săi, de la bun început, că Iisus este Hristosul, adică Mesia. Iudeii știau foarte bine despre cine este vorba. Ei aveau Sfânta Scriptură a Vechiului Testament, care este plină de profeții mesianice, adică de preziceri insuflate despre trimiterea în lume a lui Mesia-Mântuitorul. Iată precizată din capul locului identitatea Personajului prin excelență al Evangheliei! Dar Evanghelistul merge și mai departe. El adaugă că Iisus Hristos este „fiul lui David, fiul lui Avraam“. În predica din Duminica trecută arătam că adeseori în Vechiul TestamentMesia este desemnat ca „fiul lui David“, ca Unul care avea să fie Urmașul prin excelență al marelui rege israelit, Cel în care, de fapt, se vor împlini proorociile despre binecuvântarea familiei davidice. Relația lui Mesia cu David, strămoșul Său după trup, este atât de mult accentuată în cărțile profetice, încât uneori Mesia este numit, pur și simplu, „David“ (așa în
Ier 30, 9; Iez 34, 24; 37, 24). Numindu-L pe Iisus „fiul lui David“, evanghelistul afirmă, de fapt, că în El se împlinesc toate aceste profeții. De adăugat că genealogia urmează linia urmașilor lui David prin Solomon, care au fost regi, până la desființarea regatului prin cucerirea babiloneană (în anul 586).

Aceeași idee o relevă evanghelistul și într-un alt mod. Genealogia mateiană este împărțită în trei perioade, corespunzătoare, de altfel, unor etape destul de clar delimitate ale istoriei poporului ales. Numai că Sfântul Matei ține să prezinte o simetrie perfectă a celor trei perioade: „Așadar, toate neamurile de la Avraam până la David sunt paisprezece; și de la David până la strămutarea în Babilon sunt paisprezece; și de la strămutarea în Babilon până la Hristos sunt paisprezece neamuri“ (v. 17). Privind însă mai îndeaproape, ne dăm seama că Sfântul Matei și-a dat silința să facă să-i iasă această simetrie. Într-adevăr, din lista sa lipsesc destule nume, căci adeseori se sare de la strămoș la strănepot. Astfel, de pildă, între Fares și Naason sunt date numai patru nume intermediare (v. 3-4); or, este vorba de întreaga perioadă dintre epoca patriarhilor (Fares este fiul lui Iuda) și Exod, adică de nu mai puțin de 430 de ani (Ieș 12, 40; Gal 3, 17). Între Salmon și Iesei se dau numai două nume intermediare (v. 5), când este vorba, de fapt, de o perioadă de cel puțin 300 de ani. Din cartea a IV-a a Regilor, știm că între Ioram și Ozia (v. 8) au mai fost trei generații, reprezentate prin Ohozia, Ioas și Amasia, dar care nu apar în genealogia mateiană. Apoi, Iehonia este socotit de două ori, o dată la sfârșitul listei a doua (v. 11) și încă o dată la începutul listei a treia (v. 12). În sfârșit, între Zorobabel și Iacov, tatăl dreptului Iosif, Matei dă numai 8 nume intermediare, în timp ce Luca dă, pentru aceeași perioadă, 17 nume. Este limpede că Sfântul Matei n-a fost deloc preocupat de a ne da o listă completă a ascendenților Mântuitorului. Genealogia mateiană prezintă numeroase lacune, care se explică prin cadrul mnemonic și simbolic pe care caută să-l evidențieze această Evanghelie. „Cadrul mnemonic“: Evanghelia, care avea să fie folosită în Biserica primară ca un fel de manual de cateheză, folosește tehnici care să faciliteze memorarea. Astfel de tehnici apar în mod curent la rabinii iudei, pe vremea aceea învățătura făcându-se mai ales prin metoda memorării, cei mai buni învățăcei fiind aceia care puteau reține cât mai multe texte și cât mai exact cu putință. „Cadrul simbolic“: în intenția Sfântului Matei, de trei ori câte paisprezece neamuri nu implică nicidecum o exactitate matematică, ci un simbolism destul de ușor de descifrat. Într-adevăr, numărul paisprezece este numărul lui David. Se știe că literele ebraice (ca, de altfel, și cele grecești și, în parte, și cele latine) sunt folosite și pentru notarea cifrelor: alef este 1; beth este 2; ghimel este 3; dalet este 4; he este 5; vav este 6 etc. Bazați pe această dublă folosire a caracterelor alfabetului, cei vechi practicau gematria, care constă în calcularea valorii numerice a unui cuvânt sau nume și căutarea unei semnificații simbolice a numărului astfel obținut. Ori, prin gematrie, numele David este egal cu cifra 14. Într-adevăr, deoarece ebraica folosește o scriere consonantică, adică nu se scriu și vocalele, ci numai consoanele și semivocalele, David se scrie cu trei litere: dalet d + vav v + dalet d, iar dând acestor trei litere valoarea lor numerică obținem: 4 + 6 +
4 = 14. Astfel, 14 înseamnă, simbolic, David. Vorbind de trei serii de câte 14 neamuri (v.17), Sfântul Matei subliniază, de fapt, o dată mai mult (cf. v. 1), că Iisus este „Fiul lui David“, adică Mesia.

A doua identificare prin strămoși din v. 1 este nu mai puțin grăitoare. Numindu-L pe Iisus „fiul lui Avraam“, Sfântul Matei afirmă că El este nu numai unul din fiii lui Avraam, adică un israelit oarecare, ci că El este Urmașul făgăduit lui Avraam, Cel întru Care se vor binecuvânta toate neamurile, în sensul interpretării dată textului vechitestamentar (din Fac 12, 7; cf. 22, 18) de către Sfântul Apostol Pavel, interpretare care se bazează pe faptul că în acest text pentru „seminția“ („sămânța“) lui Avraam este folosit singularul: „Făgăduințele au fost rostite lui Avraam și Urmașului său. Nu zice: «și urmașilor», ca de mai mulți, ci ca de unul singur: «și Urmașului tău», Care este Hristos“ (Gal 3, 16).

O comparație chiar superficială cu multele liste genealogice din cărțile Vechiului Testament evidențiază o importantă trăsătură specifică genealogiei mateiene: anume faptul că în ea apar și femei. Iar aceste femei nu sunt menționate deloc la întâmplare. Tamar (v. 3) a ținut să aibă un moștenitor de la Iuda; l-a obținut prin înșelăciune (Fac 38). Rahav (v. 5a) nu numai că era de neam canaanit, ci era și o femeie desfrânată (Ios 2,1; 6, 22-23). Rut (v. 5b) nu era nici ea de neam israelit; era o moabiteancă, pe care însă Biblia o laudă pentru fidelitatea ei față de soacra sa, după moartea soțului ei, ceea ce înseamnă, implicit, fidelitate față de poporul lui Dumnezeu (Rut 1, 15-17). Iar „femeia lui Urie“ (v. 6), adică Batșeba, care se pare că n-a fost cu totul nevinovată pentru păcatul pe care David l-a săvârșit din cauza ei, era, probabil, de neam hitit (heteu), ca și primul ei soț, Urie (II Regi 11, 3). Menționându-le pe aceste patru femei în linia genealogică a lui Iisus, Sfântul Matei relevă adevărul că Fiul lui Dumnezeu a venit pentru toți oamenii, nu numai pentru evrei și că, de asemenea, El a venit nu numai pentru cei drepți, ci și pentru cei păcătoși.

Last edited by Eugen7; 23.05.2011 at 08:47:49.
Reply With Quote