View Single Post
  #16  
Vechi 23.05.2011, 08:48:13
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Continuare...

A cincea femeie menționată în genealogia de la Matei este Sfânta Fecioară Maria. O mențiune care nu e făcută oricum. Redând genealogia dreptului Iosif, când ajunge la menționarea acestuia, evanghelistul îl prezintă ca „logodnicul Mariei“ (v. 16a). Și încă de aici ține să precizeze că din ea s-a născut Iisus. Într-adevăr, în originalul grecesc al Evangheliei, este utilizat pronumele relativ „care“ la genul feminin, deci cu referire la Maria, care tocmai a fost menționată, iar nu la Iosif: „... logodnicul Mariei, din care (evx h-j, la feminin, iar nu evx ou-, la masculin) s-a născut Iisus, Care Se cheamă Hristos“ (v. 16b).

Același lucru îl va spune evanghelistul în mod explicit puțin mai jos, când va preciza că Iosif n-a avut nici un rol la zămislirea Mântuitorului, ci că Fecioara Maria „s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt“ (v. 18). Iosif nu este decât tatăl adoptiv al Mântuitorului. Dumnezeu îi poruncește lui Iosif s-o ia pe Maria și să-i dea Pruncului numele Iisus (v. 20-21). În acest fel, Iosif asigură legitimitate nașterii Pruncului. Dar adevăratul Tată al lui Iisus este Dumnezeu; El S-a zămislit în pântecele Fecioarei prin „umbrirea“ puterii Celui Preaînalt (Lc 1, 35). Dacă Iisus nu este fiul lui Iosif, ce rost mai are genealogia? Pentru a înțelege rostul ei, trebuie să știm că la evrei filiația legală are aceeași valoare în ce privește consecințele pentru moștenitor ca și filiația naturală. Chiar dacă nu este fiul natural al dreptului Iosif, o dată ce poartă numele lui, Iisus moștenește prerogativele familiei davidice, din care se trage Iosif.

De altfel, după o veche tradiție – despre care mărturisesc încă Sfântul Ignatie Teoforul (Epistola către Efeseni, XVIII, în vol.: Scrierile Părinților apostolici, trad. de Pr. D. Fecioru, PSB, 1, București 1989, p. 163) și Sfântul Iustin Martirul (Dialogul cu iudeul Trifon, C, trad. de Pr. prof. Olimp N. Căciulă, în vol.: Apologeți de limbă greacă, PSB, 2, București, 1980, p. 210) – Sfânta Fecioară Maria era și ea din neamul lui David. Căci se știe că, în conformitate cu prescripția din Num 36, 6-12, o fiică unică la părinți trebuia să-și ia soț dintre rude. La logodirea Fecioarei Maria cu dreptul Iosif s-a ținut seama, desigur, și de această prescripție.Deși, cum am spus, genealogia lui Iosif nu este, de fapt, genealogia naturală a lui Iisus, totuși în fruntea acestei genealogii evanghelistul pune ca titlu cuvintele „Cartea neamului
lui Iisus Hristos“. De fapt, dacă traducem ad litteram expresia originală, este „Cartea nașterii (Bi,bloj gene,sewj) lui Iisus Hristos“. Titlul este preluat din Fac 5, 1, unde apare în fruntea genealogiei lui Adam: „Iată acum cartea neamului (în Septuaginta: „cartea nașterii“, bi,bloj gene,sewj, ca și în Mt 1, 1)...“. Am putea spune că, preluând acest titlu din
Fac 1, 5, Sfântul Matei Îl prezintă pe Mântuitorul ca pe noul Adam (sau ca pe „Adam Cel de pe urmă“, pentru a folosi exprimarea Sfântului Apostol Pavel, în I Cor 15, 45); ca și Adam, Hristos stă în fruntea unei genealogii. Și totuși, Hristos nu are urmași după trup; El este feciorelnic. Punându-L însă în fruntea unei genealogii, într-un text în care e vorba de inaugurarea prin El a unui alt fel de naștere, a nașterii de la Duhul Sfânt (Mt 1, 18), evanghelistul sugerează că precum Adam stă la începutul vechii umanități, tot astfel Mântuitorul stă la începutul unei noi umanități, dar că descendența Sa nu mai ține de ordinea firii, ci ține de ordinea supranaturală a nașterii de la Duhul Sfânt; că, spre
deosebire de urmașii primului Adam, urmașii noului Adam sunt născuți din Dumnezeu (cf. In 1, 13).

Credem, așadar, că genealogia de la Matei ne spune mai mult decât că Iisus, făcându-Se Om, S-a înscris pe linia descendenței avraamice și davidice. Da, El S-a făcut Om adevărat! Da, El a luat firea noastră, așa căzută cum era ea (căci în genealogia lui Iisus au intrat și păcătoși, bărbați și femei)! Da, El S-a făcut fiul lui Avraam și, de fapt, fratele
tuturor oamenilor (căci, așa cum am văzut, între înaintașii Săi sunt nu numai israeliți)! Dar Sfântul Matei ne spune mai mult decât atât: anume că Iisus, identificat de contemporani ca „fiul lui Iosif“ (Lc 4, 22 și loc. par.), este Fiul lui Dumnezeu întrupat din Fecioară și că, prin nașterea de la Duhul Sfânt, El inaugurează „neamul“ creștinilor.
Genealogia lucanică afirmă în mod explicit divinitatea Mântuitorului. În primul rând, ca și Matei, Sfântul Luca arată că numai „se socotea“ că Iisus este fiul lui Iosif (Lc 3, 23).

Cititorii săi știu deja – evanghelistul a spus-o încă în primul capitol – că Iisus S-a născut în chip supranatural și că Tatăl Său este, de fapt, Dumnezeu (Lc 1, 35). Pe de altă parte, în genealogia sa ascendentă, Sfântul Luca nu se oprește la Avraam. Căci Evanghelia de la Luca nu a fost adresată în primul rând iudeilor, ci păgânilor. Pentru cititorii păgâni ai Evangheliei era mai puțin relevant faptul că Iisus este fiul lui Avraam. Sfântul Luca arată că Iisus este fiul lui Adam. Că, adică, El este, prin Adam, frate cu toți oamenii. Și că, deci, El a venit pentru mântuirea tuturor fraților Săi, adică a tuturor urmașilor lui Adam. Dar lui Luca nici această afirmație nu i se pare suficientă. El trece chiar și de Adam, căci zice: „... fiul lui Adam, fiul lui Dumnezeu“ (v. 38). Iisus este, în ultimă instanță, Fiul lui Dumnezeu.

Și poate nu e lipsit de semnificație faptul că lista de nume din genealogia Evangheliei a treia cuprinde, de la Iisus la Dumnezeu, exact 77 nume. O cifră cu o evidentă valoare simbolică. Ordonând aceste nume pe perioade ca cele din Evanghelia de la Matei, avem 21 (adică 3x7) nume de la Iisus la Zorobabel; 21 (3x7) nume de la Salatiel la Natan; 14 (2x7) nume de la David la Avraam; și iarăși 21 (3x7) nume de la Tara (Terah) la Dumnezeu. Dincolo de această prezență a multiplilor lui 7, paralelismul cu genealogia de la Matei se dovedește foarte precar: dacă seria a treia, de la David la Avraam, este identică cu cea de la Matei (numai ordinea este inversă), seriile I și II au comune cu Matei numai numele lui Salatiel și Zorobabel; în plus, pentru aceeași perioadă Luca are de două ori 3x7 nume, în timp ce Matei are de două ori 2x7 nume.

Doamne ajuta. Har si pace.

P.S. Ultimele 3 postari sunt extrase din cursul de la facultatea de teologie ortodoxa.

Last edited by Eugen7; 23.05.2011 at 08:51:42.
Reply With Quote