În prealabil postat de bogdan81
Conceptia ortodoxa despre fiinta si infailibilitatea bisericii este sintetizata de Mircea Vulcanescu in urmatoarele randuri pe care le citez mai jos. Dau doar pasajul care intereseaza din punctul de vedere al subiectului de discutie.
Chestiunea merită discuție, cu atât mai mult cu cât unele manuale, inspirate de-a dreptul din cărțile catolice, cuprind, în această privință, erori incompatibile cu ființa Ortodoxiei. Într-adevăr, dacă biserica romano-catolică recunoaște, în vicarul lui Iisus Hristos, pe deținătorul infailibilității în materie de învățătură, atunci când se rostește ex cathedra, o face întemeiată pe o concepție despre biserică potrivit căreia ființa ei văzută, deși de aceeași esență, este substanțial deosebită de cea nevăzută, fiecare necesitând o unitate proprie de conducere. În vreme ce dreapta credință, cunoscând în biserică două firi (văzută și nevăzută), unite într-o singură ființă, nu cunoaște decât unul singur și același Cap nevăzut: Iisus Hristos; iar unitatea ei nu poate veni de la un organ văzut, ci numai de la legătura ei tainică în Duhul Sfânt, cu Ocârmuitorul ei, veșnic de față în viața tainică a Bisericii, cu Capul ei cel nevăzut, unitate care este însăși unitatea Duhului, [din care] izvorăște și infailibilitatea în materie de
învățătură. Biserica, în întregul ei, este „stâlp neclintit și îndreptar adevărului”. Rolul preoției,
în ceea ce privește infailibilitatea în materie de învățătură, nu poate fi, în nici un caz,
asemuit cu cel izvorând din concepția catolică. Scrisoarea patriarhilor se rostește, cum nu se
poate mai limpede, în această privință:
"...iar nestricarea dogmei și curăția rânduielii nu sunt date în paza unei ierarhii
oarecare, ci în paza întregului cler și popor bisericesc, strâns unit în dragostea unora față de
alții, care este, cu alt nume, însuși trupul Domnului Hristos, adică Biserica credincioșilor."
În lumina acestora, cum se lămurește ideea ortodoxă a ecumenicității? Ecumenicitatea nu
poate fi o unitate politico-juridică formală, ci constatarea identității de fapt, a afirmațiilor
Bisericii întregi, în timp și spațiu. Dar acesta nu este decât un alt fel de a exprima
invariabilitatea învățăturii — această invariabilitate rămânând, în ultimă analiză, singurul
criteriu de recunoaștere a ecumenicității. Spre deosebire de catolici, la care papa și sinodul
se socotesc pe ei înșiși judecătorul și măsurătorul adevărului cuprins în tradiție, în ortodoxie,
tradiția este cea care mărturisește de ecumenicitatea unui sinod; Sf. Sinod însuși nefiind
decât mărturisitorul a "ceea ce pretutindenea s-a păzit, de toți, totdeauna" (Sf. Vincent de
Lerins, Canon 84, Sind. VI ecum.; Mărturisirea ortodoxă, Petru Movilă).
|