Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
V-am mai spus că acest lucru se vede și din felul în care e înveșmântat. Lui îi spuneți, de Florii: "Osana, Fiule al lui David", iar el vă binecuvântează, ca un adevărat locotenent al lui Cristos. Iarăși se vede acest lucru și din felul în care e înveșmântat preotul la slujbă: ca dovadă, femeile mai evlavioase de la dv de la biserică obișnuiesc să îi atingă felonul, ori chiar să își șteargă fața cu poala sa, întocmai cum a făcut femeia care avea scurgeri de care citim în Biblie. Cum se explică faptul că aceste femei, despre a căror cultură teologică poate că nu aveți impresie bună, văd totuși ceea ce dv nu puteți vedea ?
|
Poate înțelegerea mea șchioapătă, însă eu socotesc că episcopul și preotul Îl reprezintă pe Hristos, în timpul slujirii. Cultul este o expresie simbolică a adevărurilor revelate. Preotul nu ține locul lui Hristos (ceea ce ar presupune absența Lui), ci Îl simbolizează. Iar când credincioșii îl ating, ating un slujitor sfințit și niște veșminte sfințite, un om cu har. Da, Hristos este Arhiereul cel Mare, iar episcopii duc lucrarea Lui în lume.
Dar în cazul Papei, locțiitor înseamnă a administra meritele lui Hristos, indulgențele (nu știu dacă se mai practică), ș.a. Dacă ar fi vorba doar de un primat administrativ, ar fi mai puțin grav.
Mai multe nu mai am de spus și nu aș vrea ca discuția să se prelungească la infinit. Oricum, ceea ce facem noi aici nu e decât să repetăm la o scară mai mică ceea ce fac mai-marii noștri în discuțiile ecumenice. Ei o fac de mulți ani, având o pregătire mai bună decât a noastră (decât a mea cu siguranță), și tot nu par a ajunge la un acord.