Citat:
În prealabil postat de catalin2
Fiecare cu ideile lui, cateodata se mai nimereste si cate una buna. Prea multa filozofie.
|
catalin2, am considerat la un moment dat că e o mare greșeală să iau în serios un om care se raportează la doctrina și teologia creștină ca la o colecție de rețete și care nu e capabil să-și gestioneze propriile contradicții și propria lipsă de cultură — chiar și mai ales teologică. Pretinzi că ești creștin. Dar faci imense deservicii creștinismului deoarece îi manipulezi adevărul și îl distorsionezi după bunul tău plac.
Și, dacă tot veni vorba de gnosticisme, cred că ți-am arătat o dată, pe alt thread, care sunt consecințele (eretice) ale „interpretării” după care „doar ortodocșii se vor mântui”. Asta, făcând economia „aventurii” tale pe domeniul „interpretării” conceptului de
har unde ai frizat iarăși erezia.
Ai mai făcut, de atunci încoace, o serie întreagă de tumbe noetice în răspăr nu doar cu teologia, dar și cu logica în condițiile în care continui să pozezi, cu o emfază declaratorie plusată fără tresăriri, în „campionul” apărării credinței creștine „corecte”; aceasta, în același timp în care literalismul biblic, reproducerea mecanică și paratactică a catehismului de pe internet, frauda paralogismului de autoritate și narcisismul corectitudinii ce-și maschează incoerențele îndreptând acuza asupra celorlalți au devenit definitorii pentru stilul tău „polemic”.
Te sfătuiesc să lași pe alții, mai vrednici, să se ocupe de interpretări teologice și ale catehismului pentru că discursul tău te poartă la limita ereziei. Theos și Logos sunt instanțe care nu se pretează unui acces simplist și marcat de jaloanele gândirii umane, așa cum este „accesul” tău. Ele se află dincolo de rațiunea umană formală care mai operează necritic cu principiile
formale ale gândirii. Iar tu o faci copios, distorsionând adevărul teologic și reducându-l la o sumă de tranzitivisme, adică de banalități și platitudini autoedificatoare.
M-ai „acuzat” de câteva ori cum că aș avea „propria mea filosofie”. Asta, în condițiile în care ai demonstrat o foarte precară cunoaștere a logicii, a filosofiei și a teologiei, deopotrivă. Ca să-ți dau un exemplu în 3 puncte:
1. Tu crezi că accesul la adevărul ortodoxiei se poate face direct, fără nici o mijlocire hermeneutică. Mai mult, ai impresia că acest „acces” e singurul legitim, restul tentativelor de a ne raporta la creștinism, prin concepte, prin interpretare și chiar prin concepte filosofice fiind doar o transformare a doctrinei creștine în „filosofia proprie” a unui particular. Deci, ar urma că orice interpretare este de un subiectivism ilegitim și trădător.
2. Dar, cu puțină atenție, oricine poate vedea că
însăși opțiunea ta în favoarea unei atari atitudini în teologie este, și ea, tot o interpretare. Prin urmare, însăși poziția ta e marcată de același relativism subiectiv pe care-l acuzi la ceilalți (în speță, la mine). În alți termeni, tu te afli pe poziția celui care spune: „afirmația ta e doar o părere”, condiții în care și afirmația sa este tot „doar o părere” (deci și cea după care afirmația preopinentului e „doar o părere”).
3. Vei începe să spui, probabil, că tu ești scutit de o asemenea poziție parțială, subiectivă, pentru că tu „te raportezi la credința creștină așa cum este ea”. Dar vei omite că tu și credința creștină nu vă aflați pe poziție de identitate totală și, prin urmare, nu ai cum să știi cu adevărat ce este această credință în mod nemijlocit, prin simpla parcurgere a textelor ei. Căci textele ei manifestă sensuri, semnificanți, iar nu informații sau date cibernetice pe care să le asimilezi prin simpla parcurgere, așa cum face un calculator și care,
tocmai de aceea, nici nu are acces la datele parcurse. Ci ai și tu nevoie, ca toată lumea, de acces înțelegător la aceste texte, adică acces conceptual.
Or, orice concept uman este prin definiție o interpretare. Dacă ai fi disprețuit filosofia mai puțin, poate ai fi avut ocazia să cunoști un adevăr filosofic atât de banal. — Niciodată omul nu are acces la Real așa cum acesta este
în sine. Altfel, ai fi una cu Dumnezeu, —
iar nu prin participare, ci prin substanță.
Deci, decât dacă nu cumva vrei să credem că ești Însuși Atotputernicul
încât să ai justificarea infinită, fără rest a oricărei afirmații în chiar afirmația făcută, va trebui să te mulțumești și tu cu statutul de muritor failibil și care face interpretări ca toată lumea,
deci care are și el un rest, ceva care îi scapă; adică un inconștient. Dacă, însă, vei nega faptul că ai o astfel de lipsă, atunci vei ajunge în postura forcluzatului traumatizat de propriul său refuz inconștient la adresa a ceea ce îl depășește, adică de propria sa forcluziune: adică nu te vei deosebi de un simplu necredincios.
În sfârșit, între noi fie spus, obiectul filosofiei și teologiei e același — o știe oricine a studiat serios cele două domenii. Majoritatea Sfinților Părinți știau filosofie foarte bine și au fost eminenți filosofi și au făcut eminente interpretări la Scriptură, nu s-au mulțumit s-o repete prostește,
tocmai pentru că și-au făcut propria reducție și și-au acceptat failibilitatea și lipsa.
Tu înțelegi greșit smerenia: ai impresia că a fi smerit înseamnă un fel de fraudă pioasă prin care îți delegi mereu responsabilitatea înțelegerii către o instanță proiectată mereu în afara ta, unei Biserici care știe mai bine decât tine și care îți asigură căldiceala lipsei tale de curaj, asumând în locul tău povara propriilor tale decizii. Îți scapă că Biserica e formată tot din oameni, nu din extratereștri, că
dacă tu nu înțelegi prin propriul tău intelect Scriptura nimeni nu o va face în locul tău, după cum nimeni nu va fi creștin în locul tău și că Duhul suflă numai asupra celor care Îi răspund. — Adică Duhul suflă numai asupra celor care au curajul de a fi responsabili și de a-și asuma înțelegerea, numai asupra celor care au curajul de a asuma că trebuie să fie creștini prin ei înșiși, iar nu prin delegație. Dumnezeu nu e interesat de cei lipsiți de curaj și responsabilitate, oameni care nu sunt capabili să trăiască decât prin delegație. Pentru că Dumnezeu ne-a creat după Chipul și asemănarea Sa, deci ca să îndrăznim să fim liberi și să avem curajul ființei noastre. Iar nu pentru a ne ascunde după fuste, fie ele și arhierești.
Vei întreba, poate, care este, atunci, adevărul, dacă suntem cu toții marcați de relativismul subiectiv. Îți pot răspunde că, în momentul în care observi marcajul subiectiv asupra tuturor, tu deja ai ieșit din relativitate. Prin urmare, da, Adevărul este universal, nu particular și, la limită, absolut, nu relativ. Însă, dacă e absolut, atunci fă bine și acordă-I acest statut și acceptă paradoxul infinității fațetelor Sale în același timp cu unicitatea Lui. Și acceptă că Adevărul nu este ceea ce ești tu dispus să-I recunoști că ar fi să fie. Iar asupra dialecticii speculative privitoare la problema Adevărului absolut, ai fi putut să ocolești o bună parte din propriile tale rătăciri dacă n-ai fi disprețuit atât filosofia, care, înainte de toate, te învață să gândești lucrurile pe care nu le poți atinge cu mâna. (Opțiunea ta antifilosofică te poartă, fără să știi, către un materialism inconștient, alt simptom al idiosincraziilor anti-hermeneutice pe care le ai.)
Paradoxul este că tocmai cei care cred că sunt creștini „corecți”, deci că ei urmează la literă (litera ucide!) „adevărul” creștinismului, vor deveni cei mai arbitrari și mai subiectivi „gardiani” ai unei pseudo-discipline ai cărei actori și sufleuri vor fi mereu ei înșiși. Cu cât mai stăpân pe „litera” creștinismului te vei crede, cu atât mai tare litera te va trăda și vei transforma creștinismul în apanajul unor „adevăruri” de talie personală...
Dacă ăsta e țelul tău și te mulțumește, dă-i înainte. Dar te rog să-mi lași postările în pace pe viitor. Altfel riscăm să intrăm în discursuri paralele: adică schimburi la fel de seci și lipsite de miză pe cât sunt cele cu ateii de pe forum sau de aiurea.