View Single Post
  #40  
Vechi 19.06.2011, 01:49:52
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de penticostalul Vezi mesajul
Pana va scrie Faniela, permiteti-mi sa va impartasesc si opinia mea.
Neoprotestantii nu cred in „Extra Ecclesia Nula Salus” dar nici nu cred ca Ecclesia nu are nici o valoare. Crestinul are, desigur, nevoie de Biserica vazuta, de frati si de surori. Impreuna cu ei se inchina Domnului, Se intaresc si se zidesc sufleteste unii pe altii prin darurile pe care Duhul Sfant le da Bisericii, se indeamna unii pe altii la dragoste si la fapte bune...
Biblia insasi ne indeamna: Și să luăm seama unul altuia, ca să ne îndemnăm la dragoste și la fapte bune, fără să părăsim Biserica noastră, precum le este obiceiul unora, ci îndemnători făcându-ne, cu atât mai mult, cu cât vedeți că se apropie ziua aceea. Evrei 10:24, 25


In ce ma priveste, daca as avea motive serioase, nu m-ar afecta cu nimic sa trec la baptisti sau adventisti sau ortodocsi.
La Martorii lui Iehova nu m-as duce pentru ca ei nu cred ca Hristos este Dumnezeu.


Multumesc de raspuns.
Daca imi dai voie, o sa-ti zic ce inseamna in ortodoxie „Extra Ecclesia Nulla salus”.
Ecclesia (Biserica) nu e altceva decat un organism viu, transcendent si imanent simultan, adica Trupul Mistic care il are drept cap pe Hristos si ale carui celule, organe, madulare sunt fiintele umane care il alcatuiesc: „Că după cum trupul este unul și are multe mădulare, dar toate mădularele trupului, deși multe, sunt un trup, așa-i și cu Hristos. Iar voi sunteți trupul lui Hristos, și mădulare fiecare în parte” (vezi 1 Corinteni 12)

Sau ca sa intelegi si mai usor, Hristos a zis: „Eu sunt vita, voi sunteti mladitele”.
La cine se refera cand zice „voi”? Cine sunt mladitele? Esti de acord ca se refera la toti aceia care isi trag seva de la tulpina vitei - Hristos. „Cel ce ramane intru Mine si Eu intru el, acela aduce roada multa”.
Hristos e tulpina vitei de la care curge seva fara de care mladitele n-ar avea viata.

Pana in sec XX, cand ne-am nascut noi si ne-a venit randul sa ne „altoim” fiecare ca vlastare pe aceasta vita, nu putem nega ca vita era deja de 20 de secole plina de mladite, prin care curge seva lui Hristos. Cea mai plina de aceasta seva, cea mai rodnica mladita, cea mai apropiata de trunchiul-Hristos e chiar mama Lui, cea de la care Dumnezeu si-a luat trup material de om.

Maica Domnului e deci prima faptura umana legata ontologic si organic de Hristos, prima mladita a vitei. Urmeaza apoi toti sfintii apostoli, martirii, dreptii, mucenicii si simplii credinciosi care de 20 de secole s-au tot nascut si s-au tot adaugat vitei ca mladite, asa incat, cand ne-am nascut noi in sec. XX, vita era in mare parte constituita dintr-o gramada de mladite.

Desigur, de-a lungul timpului, unele mladite au inceput sa fie deranjate de diverse aspecte, ba chiar de mladita cea mai rodnica (Maica Domnului si de sfinti) si au preferat sa-si taie singure craca de sub picioare pt. a-si alcatui o vita proprie cu mladite proprii, doar fratii si surorile de la mica lor adunare, fara fratii si surorile si strabunii din primele secole si din nefericire fara Maica Domnului si fara sfinti.

E foarte bine ca exista comunitati stranse bazate pe credinta, dar nu inteleg cum poate cineva pretinde ca e in legatura stransa de iubire cu Iisus de vreme ce n-o primesc pe Maica Lui Iisus in mica lor comunitate, nu vorbesc de Ea sau daca vorbesc, spun lucruri jignitoare, nu considera ca rugaciunea Ei pentru noi e mai puternica decat a oricui din univers, nu o cinstesc cum se cuvine. Unii vor o legatura doar cu Iisus dar uita ca Iisus e nedespartit de Maica Lui si de toti prietenii lui de pana acum: martirii si sfintii.

Ortodocsii vor sa faca parte din vita al carei cap e Hristos, de aceea (pe langa celelalte criterii de ramanere in vita), nu avem cum sa sfidam celelalte mladite, in special pe Maica Domnului.
Ortodoxia intelege ca oricine vrea o relatie de apropiere cu Hristos –trunchiul vitei, imposibil sa nu observe ca in preajma lui Hristos e vesnic mladita-Maica Domnului si apoi mladitele sfintilor.

Dupa cum in viticultura, mladitele vitei comunica unele cu altele, prin aceea ca seva care vine de la Hristos trece neaparat si prin celelalte pana ajunge la cea mai indepartata, tot asa si in metafora cu Biserica ortodoxa ca vita, mladitele din primele secole sunt strans legate de urmatoarele si tot asa pana la cei de azi. E o extensie si pe orizontala istoriei si pe verticala vesniciei.

O mladita mai noua, din sec. XX care nu e strans legata si de celelalte mladite existente deja in vita, care la randul lor sunt legate de primele (Maica Domnului ), cum poate fi strans legata numai cu trunchiul?
Fiecare mladita e in stransa legatura una cu alta si toate la un loc cu trunchiul de la care isi trag seva.

Asa se face ca ortodoxia nu-si permite deloc s-o treaca cu vederea pe Maica Domnului si s-o ignore, asa se face ca o consideram nu doar impreuna-rugatoare pentru noi, ci Ea are cea mai puternica rugaciune din Univers (mai ceva decat toti ingerii si sfintii la un loc), asa se face ca Ea nu-si doreste decat sa fim si noi in vesnicie cu Fiul Ei, de aceea se roaga neincetat pentru toti care o cinstesc, o respecta dar se intristeaza pt. cei ce o sfideaza si ignora.
Nu inseamna ca ortodocsii si-ar declina raspunderea de a se ruga personal lui Hristos, ci doar ca nadajduim in rugaciunea Ei catre El, mai mult decat in anemicele si slabele noastre rugaciuni de creaturi imperfecte.

Daca pt. dvs. "Extra ecclesia nula salus” e un adevar relativ si din cate ziceti, facultativ, pt. ortodocsi, nu inseamna altceva decat ce a zis Hristos:” Dacă cineva nu rămâne în Mine, se aruncă afară ca mlădița și se usucă; și se adună și se aruncă în foc și ard”.

Desigur, fiecare are dreptul sa interpreteze cuvintele lui Hristos dupa propria hermeneutica, eu am vrut doar sa precizez un aspect asa cum se intelege in Biserica Ortodoxa.
Aspectul cel mai important e legat de faptul ca mantuirea e o problema de ontologie in principal si abia in secundar tine de moralitate.
Asa incat, nu moralitatea e singurul criteriu de mantuire, ci repararea fiintei umane prin har.
Dumnezeu stie cum lucreaza mantuirea fiecaruia, dar BO are dovada a mii si milioane de oameni care au ajuns sfinti si prin ale caror ramasite trupesti impregnate de har, Dumnezeu face minuni.

Daca dvs. nu va inspira nimic suspect ca in confesiunea din care faceti parte lipsesc mladita Maicii Domnului si mladitele sfintilor, ca nu li se acorda nici o minima cinstire cu ocazia evenimentelor legate de ei (Bunavestire, Adormirea si toate celelalte), in ortodoxie, asa ceva e de neconceput. Unde e Hristos, e pe aproape si Maica Domnulu si unde e Maica Domnului e obligatoriu si Hristos.


In ce ne priveste pe noi, mladitele care putem fi oricand taiate si aruncate in foc daca rodim agurida mandriei si a altor pacate, deocamdata, toti cei botezati ortodox sunt altoiti pe vita, insa nu tuturor le place seva uneori amara ( posturi, infranare, rabdarea necazurilor etc), ci prefera mierea otravitoare a pacatelor. E inca timp sa renunte la savoarea inselatoare, inainte de a se usca din pricina ca adevarata seva (sfintele taine) nu ii mai hraneste.
Daca ne va prinde moartea ca mladite lipsite de seva lui Hristos, vom fi taiate si aruncate in foc. Dar noi, nadajduim sa se roage Maica Domnului si sfintii sa nu ajungem in situatia asta.

Doamne miluieste!
Reply With Quote