Să fie lumina!
„Cel dintâi cuvânt al lui Dumnezeu a creat lumina, a risipit întunericul, a pus capăt tristeții, a veselit lumea, a adus dintr-odată, peste toți și peste toate, priveliște veselă și plăcută...După ce a fost făcută lumina, a fost și eterul mai plăcut, iar apele au ajuns mai luminoase; nu primeau numai strălucirea luminii, ci tri¬miteau și ele în schimb reflexul luminii, sărind din apă, din toate păr¬țile, strălucirile ei.” (Sf. VASILE, Hexaemeron, p. 93)
Pentru ce a folosit Moise aceste cuvinte?
Acest fericit prooroc le-a folosit pogorându-se la chipul în care oamenii vorbesc și gândesc de obicei. După cum oamenii, după ce fac un lucru oarecare cu multă luare aminte, când ajung la capătul muncii lor și pun la probă lucrul făcut, laudă ce au săvârșit, tot așa și dumnezeiasca Scriptură pogorându-se la slăbiciunea înțelegerii noastre a spus întâi: Și a văzut Dumnezeu că lumina este frumoasă, apoi a adăugat: Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte. A împărțit fiecăruia locul său propriu, fixându-le de la început unele hotare, pe oare să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întune¬ricul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și turburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîm-piedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci-și cunosc propria lor natură.” (Sf. IOAN, p. 49-50)
Ziua și noaptea
„Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte, când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea potrivit măsurii rânduite de Dumnezeu... Seara este hotarul comun dintre zi și noapte, iar dimineața este ve¬cinătatea nopții cu ziua. Așadar, ca să dea zilei onoarea de a fi fost făcută înainte, Scriptura a vorbit mai întâi de sfârșitul zilei, apoi de sfârșitul nopții, pentru că zilei îi urmează noaptea. Starea în lume, înainte de facerea luminii, nu era noaptea, ci întunericul; noapte s-a numit atunci când Dumnezeu a despărțit întunericul de zi și întunericul a pri¬mit numire nouă, ca să se deosebească de zi.” (Sf. VASILE, Hexaemeron, p. 94-95)
Luminătorii cerești
„Dumnezeu a creat soarele în ziua a patra, ca să nu socotești că datorită lui aveam ziua. Ce am spus despre semințe, aceea voi spune și despre zi, că fuseseră trei zile înainte de crearea soa-relui.. Dar a voit Stăpânul să facă cu ajutorul acestei stihii și mai strălucitoare lumina zilei. Același lucru putem să-l spunem și de luminătorul cel mai mic, de lună; fuseseră trei nopți înainte de facerea ei. Dar și luna, adusă la ființă, ne dă folosul ei, că împrăștie întunericul nopții; și aproape că putem spune că, împreună cu soarele, împlinește același rost față de toate celelalte făpturi.
Soarele a luat în stăpânire ziua, iar luna, noaptea, pentru ca unul, cu razele sale, să facă ziua mai strălucitoare, iar cealaltă, cu lumina ei, să risipească întunericul și să dea oamenilor putința de a se îndeletnici cu ușurință cu treburile lor. Atunci călătorul îndrăznește să plece în călătorie, corăbierul să dea drumul corăbiei ca să străbată mările. Fiecare din cei ce au o îndeletnicire își îndeplinește atunci în toată tihna lucrul său.” (Sf. IOAN, p. 82-83)
„Cuvintele acestea nu sunt contrare celor ce s-au spus despre lumină. Atunci, la început, s-a adus la existență natura luminii acum, corpul acesta ceresc a fost făcut ca să fie vehicul al acelei lumina prim-născute. După cum altceva este focul și altceva lampa – focul are puterea să lumineze, iar lampa este făcută să lumineze pe cei care au nevoie de lumină – tot așa și acum au fost creați lumină¬torii, ca să fie vehicule ale acelei lumini prea curate, adevărate și nema¬teriale. După cum apostolul spune că unii sunt luminători în lume, dar alta este Lumina cea adevărată a lumii, la care participând sfinții au ajuns luminători ai sufletelor, pe care le-au instruit, izbăvindu-le de întunericul neștiinței, tot așa și acum, Creatorul universului, încărcând soarele acesta cu lumina cea tare strălucitoare, l-a aprins în jurul lumii. Nimănui să nu i se pară de necrezut spusele acestea. Altceva este strălucirea luminii și altceva corpul încărcat de lumină.” (Sf. VASILE, Hexaemeron, p. 133-134)
„După cum Dumnezeu poruncește să se facă lumi¬nători spre a despărți între zi și noapte în această tărie care tocmai a fost numită cer, astfel se poate face și în noi, dacă, bineînțeles, ne vom strădui să fim chemați și să devenim cer: vom avea în noi luminători, care să ne lumineze, pe Hristos și Biserica Sa. Căci El este lumina lumii, care luminează și cf. In. 8, 12 Biserica cu lumina Sa: după cum se spune că luna își primește lumina de la soare, ca noaptea să poată li luminată prin ea, tot astfel și Biserica, primind lumina lui Hristos, luminează pe toți cei ce se găsesc m noaptea ignoranței.
După cum acești luminători ai cerului, pe care vedem, au fost așezați spre [a da] semne și spre vremi și zile și ani, ca să strălucească din tăria cerului celor ce sunt pe pământ, în același fel Hristos, luminând Biserica Sa, dă semne prin preceptele Sale pentru ca cineva să știe, după ce semnul a fost primit, în ce fel să fugă de mânia ce va veni, ca să nu-l surprindă aceea zi ca pe un fur, ci să poată ajunge mai degrabă în anul de primire al Domnului.” (ORIGEN, p. 131).
Pentru asta trebuie un studiu mai aprofundat,Parintele Chirila de la Cluj,are o carte de Vt,pentru anul I de facultate,acolo o sa gasesti raspunsuri.Ce ti-am dat eu aici sunt din cursul dansului.
|