In cartea "Boala si tamaduirea sufletului in traditia ortodoxa", mitropilitul Hierotheos Vlachos emite ideea ca oamenii se pot considera tamaduiti, atunci cand au dobandit cunoasterea lui Dumnezeu, precum Adam in rai. Cu alte cuvinte, omul indumnezeit este un om tamaduit. Gasim aceasta realitate la sfinti. Vederea lui Dumnezeu este un dar de la Dumnezeu, iar El da acest dar cui vrea si cand vrea. Noi sa ne rugam spre a fi curatiti pe dinauntru, sa scapam de patimi, si pentru ca mintea noastra sa ne fie luminata.
Vorbim despre o tamaduire, deci si de o boala. Hierotheos Vlachos ne spune ca boala este in mintea omului; deci mintea trebuie tamaduita. Iar Sf. Maxim Marturisitorul ne spune, ca izbavirea de durere si placere este semnul ca omul a trecut de treapta curatirii; semnul ca a ajuns la treapta luminarii, sau a trecut de ea, este izbavirea de nestiinta si de uitarea lui Dumnezeu.
Iar semnul ca a ajuns la indumnezeire este eliberarea de inchipuire si de toate infatisarile pe care i le aduce lumea simturilor.
Iata si o scurta rugaciune, pe care ne-o sugereaza: "Lumineaza intunericul meu!" Si daca Dumnezeu va voi, Se va descoperi noua. Atunci vom sti ca am fost tamaduiti, si vom primi darul teologhisirii, al grairii de Dumnezeu.
De la treapta luminarii mintii si pana la treapta vederii dumnezeiesti lucreaza rugaciunea mintii. In starea de contemplare rugaciunea se intrerupe si porneste din nou, cand inceteaza vederea lui Dumnezeu.
Ca sa vedem ce daruri minunate ne face Iisus Hristos, cand isi face salas in inima noastra.
Sa incepem cu pocainta, sa continuam cu rugaciunea mintii, pentru a ajunge la luminare, care ne duce la vederea lui Dumnezeu, urmata de o contemplatie statornica.
Putem spune, ca teologia ortodoxa este roada tamaduirii, dar si calea ajungerii la tamaduire.
Multi se numesc crestini, dar nu toti au aceeasi traditie in ceea ce priveste mestesugul tamaduirii si a cunoasterii lui Dumnezeu, fapt care se reflecta in invatatura dogmatica. Deosebirile dogmatice oglindesc deosebirile corespunzatoare in privinta tamaduirii. Acolo unde este vedere a lui Dumnezeu, exista si formulare dogmatica limpede.
|