Deci din unele puncte de vedere a ramas cam la fel iar din altele nu mai e la fel.
Ca sa cintarim lucrurile mai bine trebuie luate mai multe elemente in legatura cu rostul vremurilor pe care le traim , care au trecut si pe care le vom trai pe masura ce ele se vor schimba.
Societatea in ansamblu este ca un copil care trebuie sa se maturizeze trecind prin mai multe etape.
Fiecare cultura are virsta ei.
Pe buna dreptate multi teologi au spus ca religia mozaica era ca un copil care nu intelegea prea multe si avea nevoe de povesti.
Apoi venind Iisus a mai pus o caramida atit din punct de vedere teologic cit si in interiorul personalitatii fiecaruia indiferent de aria geografica sau de religie. Caramida echivalenta cu o iertare si care a constat tocmai in iertare adaugata personalitatii noastre.
Daca studiem felul cum vedeau mozaicii rostul sarbatorii de Yom Kipur vedem in ce fel percepeau primii crestini salvarea-mintuirea dintr-un anumit punct de vedere.
Asadar exista mai multe modalitati prin care poate fi perceputa lucrarea nevazuta a lui Iisus (din spatele jertfei strict trupesti).
Asa incit perioada care a urmat -aceste doua milenii au avut rostul sa ne treaca prin incercari de asa natura incit sa invatam sa punem in practica (acea caramida si premisele celei care va urma) -iertarea si relationarea sociala plina de iubire si fratietate prieteneasca si o anumita profunzime spirituala.
Sa realizam o mai buna constientizare si o conduita lipsita de orgolii si atasamente sau alte identificari pamintesti.
Acest lucru s-a facut partial si prin intermediul accesului la invatatura si la cunoasterea scripturii extinsa si in rindul maselor nu doar a inteleptilor care oricum erau cam toti barbati.
Lucrul acesta se vede in evolutia societatii de la sclavagism la feudalism si apoi la epoca moderna comunism si capitalism in care siguranta sociala este oarecum mai stabila find inca perfectibila fara dubii.
Insa progresul - avind in vedere pasii facuti -nu poate fi atit de vizibil pentru ca -asta e scris in VT- in acele zile chiar si cei mai sfinti vor fi incercati. Deci un praf care acopera suplimentar adevarata valoare si adevaratul potential.
Praf care va fi inlaturat in intregime intro anume perioada care va dura pina la sfirsitul Judecatii, dupa care uremeaza vremurile fericite promise a veni pe pamint. Treimea ramasa in viata va fi albita si lamurita.("pacatosul se va umple de virtute, cel incet la minte se va intelepti iar sfintii se vor sfinti si mai mult prin faptele lor")
Vremuri fericite nu doar din acest punct de vedere ci si pentru ca la ele vor participa doar cei mai rasariti spiritual care vor ramine in viata sau vor invia pe parcurs (restul de categorie medie vor invia venind pe pamint abia peste miile de ani).
Dar probabil fericite si pentru inca un motiv care consta in asezarea a inca unei caramizi si a unei supravegheri divine "mai atente" si mai "indeaproape".
Perioada care va aduce cu ea si inlocuirea orinduirilor inca prezente (numite uneori si fiare) simbolizate si de uriasul cu chip de aur din visul talmacit partial de proorocul Daniel. Inlocuire generala din partea unei noi societati (teocrate) numita Imparatia sfintilor pe pamint sau imparatia (de ordinul miilor de ani) a lui Hristos.
VT arata ca in aceste vremuri viitoare oamenii vor trai 120 de ani iar relatiile economico-sociale se vor aseamana cu chibuturile actuale "leul va minca iarba alaturi de miel" "oamenii vor construi doar casele lor", deci "nu va mai fi saracie si nici saraci".
|