O să începem cu ereziile papalității și apoi, pentru a le vedea cauza vom merge în istorie la rădăcina lor și anume la duhul schismatic al papalității care a degenerat apoi în duhul eretic al papalității.
Doresc cititorilor bucuria adevărului:
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica adică ce vedem în fotografia de mai jos:

1
PAPALITATEA ERETICĂ
Expunere
a ereziilor, erorilor și inovațiilor
BISERICII ROMANE
de la separarea sa
de Biserica Catolică în secolul al IX-lea
de
WLADIMIR GUETTÉE
doctor în teologia Bisericii Ortodoxe a Rusiei
Traducere
făcută cu binecuvântarea Prea Sfinției Sale Părintelui Episcop
al Eparhiei Râmnicu Nou Severin
D.D. IOSIF
de
Protosinghelul GHERASIM SAFFIRIN
Bacalaureat al Liceului din Craiova
Director și profesor de morală liturgică și pastorală
al Seminarului Eparhiei Râmnicu
Prea Sfinției Sale
Părintelui Episcop
al Eparhiei Râmnicu Nou Severin
Robul lui Dumnezeu
Domnul IOSIF
În semn de profund respect
și
deosebită considerație
traducătorul dedică această carte.
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
2
CUPRINS
Precuvântare – Scopul operei 3
Ereziile Bisericii Romane – Asupra Constituțiunii Bisericii
și regulă de credință 6
Erezie asupra Treimii
Erezie asupra Întrupării 49
Erezie asupra Răscumpărării 58
Erezie asupra Misterelor
Botezul și Confirmațiunea 80
Euharistia 90
Penitența 126
Hirotonia 141
Nunta 163
Ungerea bolnavilor 164
Erezie atingătoare de viața viitoare 165
Papalitatea sau marea erezie occidentală
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
3
PRECUVÂNTARE
După ce am publicat volumul intitulat Papalitatea schismatică, am
promis că vom publica Papalitatea eretică.
Ne ținem astăzi de promisiunea noastră.
În prima noastră lucrare, am considerat papalitatea în raport cu Biserica.
Am stabilit că, uzurpând o putere suverană și universală, papii au răsturnat
dumnezeiasca constituție a Bisericii, s-au despărțit de Biserica primară și
apostolească, s-au constituit în stare de schismă. Fiindcă ei au încercat să
găsească în sfânta Scriptură și în monumentele tradiției catolice probe în
sprijinul uzurpării lor și motive pentru a-i da o bază dumnezeiască și
apostolească, noi am trecut în revistă textele Scripturii și faptele istorice de care
ei au abuzat, spre a nimici falsele lor interpretări și falsificările lor.
În lucrarea pe care o publicăm astăzi, noi considerăm papalitatea, față cu
doctrina revelată, conservată de Bisericile apostolice din primele secole până în
zilele noastre.
Documentele doctrinare din primele secole, practica neîntreruptă a
Bisericilor, faptele exterioare care constituie istoria propriu-zisă, și chiar
sistemele care s-au încercat a se opune doctrinei revelate, pun în evidență un
corp de doctrină primit în identitatea sa de toate Bisericile fondate de apostoli și
conservat de ele cu o grijă scrupuloasă.
Până în secolul al optulea aproape, toate Bisericile apostolice orientale și
occidentale erau în acordul cel mai perfect în privința acestor doctrine unice și
universale.
Un fapt foarte însemnat, este că Bisericile fondate în țări foarte depărtate
unele de altele și de apostoli diferiți se aflară în posesia aceleiași doctrine, de
îndată ce intrară în relații unele cu altele. Acest fapt probează că toți apostolii nu
predicau decât o doctrină, aceea pe care Iisus Hristos le-o predicase, și pe care
ei o predicau sub inspirația aceluiași Duh Sfânt.
Din faptul acesta decurgea cu necesitate acest principiu: că toată
învățătura contrară doctrinei universal primită și universal conservată, era
contrară adevărului revelat, predicat de apostoli, adică, constituia o erezie.
Începând din secolul al optulea Bisericile occidentale părăsiră în mai
multe puncte doctrina pe care o profesau în secolele precedente, și pe care
Bisericile orientale au profesat-o în unanimitate până în zilele noastre. Ele se
constituiră astfel în erezie. Și mai ales papalitatea a fost cea care le aruncă în
această cale; ea a fost cea care inventă sau consacră noile erori. Pentru aceasta
dar ea trebuie mai ales să poarte responsabilitatea; de unde titlul acestei lucrări:
PAPALITATEA ERETICĂ.
Pentru a justifica acest titlu, noi va trebui să trecem în revistă chestiunile
doctrinare în privința cărora Bisericile occidentale și-au schimbat învățătura lor:
să stabilim care a fost prima lor doctrină, spre a preciza exact sensul inovațiilor
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
4
lor; să determinăm adevăratul caracter al acestor inovații; să arătăm partea pe
care a luat-o întru aceasta papalitatea, precum și motivele care au inspirat-o și
au povățuit-o.
Astfel ne va fi metoda pe care o vom urma în privința fiecăreia din
chestiunile pe care le vom avea de tratat.
Pentru a stabili care a fost prima doctrină a Bisericilor occidentale, vom
apela la mărturiile acelora pe care ea totdeauna i-a considerat ca pe Părinții și ca
pe Doctorii săi.
Vom apropia de această primă doctrină pe aceea care a fost predată de
atunci de către papi, de către episcopi, de către scriitorii pe care Biserica Romei
i-a canonizat sau i-a aprobat.
Cu modul acesta, schimbarea va fi constatată într-un chip evident și
irecuzabil.
Faptele istorice și documentele oficiale emanate, sau de la papalitate,
sau de la sinoadele pe care ea le-a inspirat, prezidat și dirijat, vor face să reiasă
rolul pe care această papalitate l-a jucat în toate inovațiile.
Vom stabili astfel, cu evidență, că instituția care s-a impus Bisericilor
occidentale ca centru de unitate și de adevăr catolic, n-a fost decât o sursă de
împerecheri și de erori.
În toate discuțiile pe care le vom avea de făcut, nu se va putea întâlni
nici o urmă de pasiune ori de nedreptate. Noi vom putea cu atât mai mult să fim
imparțiali cu cât, pentru a stabili teza noastră, nu vom avea decât încurcătura de
a alege între textele și faptele la care va trebui să facem apel. Operele din care
vom scoate probele noastre vor fi indicate cu exactitate, și toți cei care vor vrea
să ne controleze o vor putea face fără dificultate.
Ni s-a părut oportun de a publica acest op în momentul în care
papalitatea îndrăznește să se proclame solemn infailibil. Opul nostru va
demonstra care este valoarea acestei aserțiuni, și va proba că o decizie cu totul
contrară ar fi trebuit să adopte consiliul Vaticanului, dacă ar fi vrut să grăiască
adevărul. Dea Dumnezeu ca acest op să fie folositor membrilor Bisericii romane
care, sau că nu cercetează, sau din obicei, sau pentru considerații curat
omenești, ezită a se separa cu totul și pe față de o papalitate ale cărei erori ei nu
și le mai pot ascunde! Ei nu le cunosc pe toate. Noi avem certitudinea de a-i
convinge că, de o mie de ani aproape, papalitatea a rătăcit, după cum rătăcește și
astăzi; că Bisericile occidentale au urmat-o în ereziile sale; că trebuie să se urce
prin urmare în primele opt secole pentru a se regăsi în occident doctrina curată
așa precum apostolii au învățat-o.
Nimeni nu se îndoiește, chiar în sânul Bisericii romane că, pentru a
merita titlul de catolic, este necesar de a profesa curata doctrină apostolească.
Dacă este demonstrat că Biserica romană n-a fost credincioasă în paza
depozitului dumnezeiesc, va fi evident că trebuie să o părăsească pentru a fi
catolic.
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
5
Atare este încă de mult timp convicțiunea noastră; și pentru a rămâne
catolic, după cum am voit totdeauna să fim, noi am părăsit o Biserică cu care nu
poate fi cineva unit fără a fi schismatic și eretic.
Știam că lucrând astfel ne vom atrage critici și injurii. Dar noi n-am
ezitat, aducându-ne aminte de cuvintele Stăpânului, care proclamă fericiți pe
aceia care suferă persecuție pentru dreptate, și care sunt ocărâți și disprețuiți din
cauza Lui.
Un om de convingere nu se poate opri pe lângă considerațiuni omenești
când conștiința sa vorbește. Și într-această ocaziune mai ales și-aduce aminte cu
o nobilă mândrie că, în ceea ce privește lucrurile conștiinței, el nu voiește să știe
decât de Dumnezeu.
Am făcut să se vadă expunerea ereziilor, erorilor și inovațiilor
papalității, și combaterii sistemului papal, așa precum el este adoptat astăzi în
Occident. Noi nu puteam să tratăm mai bine un asemenea subiect decât atacând
scrierea D-lui J. de Maistre1, intitulată Despre Papa. Acest op este adevăratul
punct de plecare al neo-ultramontanismului, care a fost consacrat de Conciliul
de la Vatican.
Vechii ultramontani, chiar cei mai exagerați, mai conservau încă
oarecare forme teologice, și puneau oarecare restricții puterii ce atribuiau
papalității. Ei voiau să țină oarecare cont de istorie și de anticele doctrine. Ei
căutau să le denatureze în profitul sistemului lor; dar silințele lor erau ca o
rămășiță de omagiu dat adevărului.
Dl. J. de Maistre nu a avut scrupule de acestea. El expuse brutal sistemul
absolutismului politico-ecleziastic, pe care îl identifică cu papalitatea, și puse
sub picioare istoria Bisericii și monumentele cele mai venerabile ale tradiției
catolice. El făcu școală.
Ultramontanismul adoptă destrăbălările sale și dogmatismul său insolit.
Teologii plecară capul; episcopii nu îndrăzniră să reclame.
Decretele Conciliului de la Vatican și Syllabus sunt consacrarea solemnă
a teoriilor lui J. de Maistre.
Combaterea cărții sale avea dar actualitate. Noi astfel am dărâmat, până
în temeliile sale, această papalitate, care este marea erezie a Occidentului și
sorgintea altor erezii.
W.G.
1 Joseph de Maistre (1753 – 1821), scrierile sale au influiențat pe Sain Simon, Auguste Comte si Charles
Maurras și a inspirat generații de francezi monarhiști și catolici ultramontaniști. Mulți ani a fost implicat in
politică. Intre 1774 – 1790 activat in loja masonică de la Chambery, asociată cu ramură a iluminaților din Ritul
Scoțian in apropiere de Lyon.