Adevărata față a papalității după Sfânta Biserică Ortodoxă 5
PAPALITATEA ERETICĂ
PRIMA EREZIE A PAPALITĂȚII
sau doctrina sa cu privire la constituția divină a Bisericii
Care a fost doctrina urmată în primele opt secole de Bisericile
occidentale în privința constituției divine a Bisericii?
Pentru a răspunde la această chestiune, trebuie să întrebăm operele
Părinților pe care aceste Biserici i-au recunoscut ca ortodocși. Printre acești
Părinți sunt trei care au tratat ex professo despre constituția Bisericii; aceștia
sunt Ciprian2, episcopul Cartaginei, Augustin3, episcopul Hipponei, și Vincent4,
monah din Lerini.
Să expunem doctrina lor.
În tratatul său despre Unitatea Bisericii, Sfântul Ciprian se exprimă
astfel5:
Domnul zise lui Petru: „Eu îți zic că tu ești Petru și pe această piatră voi
zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui pe ea, și-ți voi da cheile
împărăției cerurilor: și ceea ce tu vei lega pe pământ va fi legat și în cer, și ceea
ce tu vei dezlega pe pământ va fi dezlegat și în cer”. El îi zise din nou după
învierea sa: „Paște oile mele”; el își edifică Biserica numai pe el (pe Petru) și îi
încredințează oile sale pentru a le paște. Deși, după învierea sa, a dat tuturor
apostolilor aceeași putere și le-au zis: „Precum m-a trimis pe mine tatăl, și eu
trimit pe voi: primiți Duhul Sfânt; cărora veți ierta păcatele, se vor ierta lor;
cărora le veți ține, vor fi ținute”; cu toate acestea, pentru a atesta unitatea, el
stabili o singură catedră 6, și, prin autoritatea sa, stabili ca această unitate, la
începutul ei, să înceapă printr-unul singur. Desigur ceilalți apostoli erau ceea ce
era Petru și împărtășiră cu el aceeași onoare și aceeași putere; dar această putere
comună apare la început într-o unitate, pentru ca Biserica lui Hristos să se arate
una, și catedra una. Astfel, toți sunt păstori, și turma se arată una, care este
2 Sf. Ciprian (cca. 200 - 258).
3 Fericitul Augustin (354 - 430).
4 Vicentiu de Lerin, a fost preot la mănăstirea de pe insula Lerinensis. A fost semipelagian si adversar a lui
Augustin in problema harului si a predestinatiei. A murit inainte de 450, sub domnia împăratilor Teodosie II si
Valentinian.
5 Cypr. De unitate Ecclesiae § 4. Autorul, în primele trei paragrafe, zice că inamicii ascunși ai credinței sunt mai
de temut decât inamicii declarați. Primii eretici sau schismatici pot fi lesne descoperiți prin mijlocul unei noțiuni
exacte despre unitatea Bisericii, noțiune pe care el o expune începând de la § 4.
6 Textul sfântului Ciprian a fost interpolat în mai multe locuri și manuscrisele nu se acordă între ele. S-a încercat
să se insereze într-însul fraze favorabile teoriilor papale. Astfel, în textul pe care noi îl traducem, s-au intercalat
aceste cuvinte: primația este dată lui Petru. Aceste cuvinte sunt evident adăugate în text și ele rup sensul frazei
sfântului Ciprian. Manuscrisele cele mai bune nu conțin nici cuvintele: el stabili o singură catedră. Noi
consimțim cu toate acestea a le admite ca autentice, pentru că ele pot intra în sensul general al frazei sfântului
doctor.
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
7
nutrită de toți apostolii în comun acord, așa încât Biserica lui Hristos apare în
unitatea sa.
Astfel, după Sfântul Ciprian, autoritatea și demnitatea erau aceleași în
toți apostolii; toți împreună nu formează decât o singură autoritate, sau o
singură catedră, și sfântul Petru nu era ceva mai mult decât ceilalți în Biserică.
Dacă apostolatul său ar fi fost diferit, ar fi fost două catedre: a sa și a celorlalți
apostoli; dar nu a fost decât una la care Petru și ceilalți apostoli participă
deopotrivă; și printr-această catedră unică se arată unitatea turmei Bisericii.
Cuvintele adresate lui Petru înainte de înviere n-au fost pronunțate
pentru a-i da o autoritate particulară, încă mai puțin o autoritate superioară; ci îi
erau adresate lui singur, pentru ca ele să fie un simbol al unității ce trebuia să
existe în catedra unică ocupată cu același titlu de Petru și de ceilalți apostoli.
Sfântul Ciprian a dat dar cuvintelor evanghelice relative la Sfântul Petru
o interpretațiune cu totul opusă aceleia ce a fost adoptată mai în urmă de către
papalitate. Și în sensul mai sus expus el adaugă:
„Această Biserică una este desemnată de Sfântul Spirit 7 în aceste
cuvinte ale Cântării Cântărilor pe care Domnul le pronunță: Porumbița mea
este una, perfecta mea este unica a mamei sale, ea este privilegiata sa. Acela
care nu este în această unitate a Bisericii, crede el că posedă credința? Acela
care reneagă Biserica și i se împotrivește, care părăsește catedra lui Petru pe
care Biserica este întemeiată, poate el spera a fi în Biserică?”
Expresia catedra lui Petru nu poate prezenta nici o obscuritate, după
explicația dată mai sus de însuși Sfântul Ciprian. Este foarte evident de
asemenea că el nu o dă ca fundament al Bisericii decât în acest sens că unitatea
catedrei apostolice, care îi este baza adevărată, a fost mai întâi simbolizată în
persoana lui Petru. Autorul rezumă aceste considerațiuni precizând, după
Sfântul Paul, în ce consistă unitatea: „Un singur corp, un singur Spirit, o singură
speranță, un singur Domn, o singură credință, un singur botez, un singur
Dumnezeu”.
El nu se gândește nici-cum la o unitate rezultând din uniunea cu un
pastor suveran și universal; el exclude chiar formal ideea unui asemenea
pontificat, făcând din toți apostolii o singură catedră, un corp unic investit cu o
putere comună, cu o demnitate comună.
Apostolatul în unitatea sa s-a perpetuat într-un episcopat unul. Sfântul
Ciprian expune astfel această doctrină 8:
„Noi suntem datori să ținem cu tărie și să apărăm această unitate, noi
mai ales care suntem episcopi, care prezidăm în Biserică, pentru a proba că
episcopatul de asemenea este unul și nedivizat. Nimeni să nu înșele prin
minciună societatea frățească, nimeni să nu corupă adevărul credinței printr-o
perfidă vânzare! Episcopatul este unul, și fiecare în mod solidar posedă o parte
dintr-însul. Biserica de asemenea este una, oricât de depărtată ar fi țara în care
ar fi dus-o progresul fecundității sale, asemenea soarelui ale cărui raze sunt
7 Sfântul Spirit este termenul folosit pentru Sfântul Duh.
8 Cyp. Ibid. § 5.
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
8
multe și lumina una, arborelui ale cărui ramuri sunt numeroase și care nu are
decât un trunchi pe care se sprijinește, sorgintei ale cărei râulețe care decurg
dintr-însa păstrează unitatea în ea, cu tot numărul lor și abundența lor. Scoate o
rază din corpul soarelui, această rază nu va mai face parte din unitatea de
lumină; taie o cracă de la un arbore, ea nu va mai înverzi; desparte un râurel de
izvorul său, el va seca. Astfel Biserica lui Dumnezeu, focarul de lumină, își
trimite razele sale în tot universul; dar o singură lumină este răspândită de toate
părțile, și unitatea corpului luminos nu este divizată. În fecunditatea sa, ea își
întinde ramurile sale peste tot pământul, și din ea curg în depărtare râurile
abundente; dar sorgintea este una și trupul este unul; ea este o mamă fecundă;
noi ne naștem din ea; suntem nutriți cu laptele său; trăim din spiritul său”.
Va urma cu
Pentru sfântul Ciprian,
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|