Adevărata față a papalității după Sfânta Biserică Ortodoxă 5
			 
			 
			
		
		
		
			
			Pentru sfântul Ciprian, Biserica este una, sub preºedinþia unui episcopat 
unul. În loc de a recunoaºte în episcopat vreun grad ierarhic, el afirmã cã 
episcopatul este posedat într-un grad egal de cãtre toþi aceia care au fost investiþi 
cu dânsul. Astfel, unitate ºi egalitate în apostolat; unitate ºi egalitate în 
episcopat, atare este doctrina expusã de sfântul Ciprian ºi admisã, în timpul sãu, 
de toatã Biserica occidentalã care l-a recunoscut de doctor foarte ortodox, ºi 
care a venerat operele sale precum ºi persoana sa. Dacã vreo reclamaþiune s-a 
ridicat contra opiniei sale relativ la botezul ereticilor, niciodatã nu s-a fãcut cea 
mai micã obiecþie contra doctrinei sale asupra Bisericii. Copiºtii, mirosind cât 
de mult aceastã doctrinã era contrarã papalitãþii, ºi neputând sã îi conteste 
valoarea, au falsificat opera lui Ciprian; dar erudiþia a descoperit ºi semnalat 
fraudele lor. ªi apoi, falsificatorii nu au fost abili, cãci intercalãrile sau glosele 
lor fac un efect atât de disparat în totalitatea raþionamentelor sfântului doctor, 
încât este imposibil de a nu zãri, la prima cãutãturã de ochi, falsitatea. Cu toate 
silinþele unor teologi, rãmâne lucru înþeles cã doctrina egalitãþii în apostolat ºi în 
episcopat exclude cu necesitate orice distincþie între apostoli ºi între episcopi. 
Este foarte evident cã sfântul Ciprian nu voia nicicum sã vorbeascã de 
distincþiile onorifice sau de prerogativele pe ce Biserica putea sã stabileascã 
printre episcopi. El nu avea în vedere decât apostolatul ºi episcopatul în 
constituþia lor divinã. 
Dacã sfântul Petru s-ar fi bucurat de o onoare ºi de o autoritate 
superioare printre apostoli, Ciprian ar fi spus-o citând textele evanghelice care 
se raportau la el. În loc de a deduce o atare idee, el afirmã egalitatea apostolilor. 
Dacã, în episcopat, episcopul Romei s-ar fi bucurat de o superioritate 
oarecare, sfântul Ciprian ar fi menþionat-o când a vorbit despre episcopat. Dar, 
el afirmã contrariul învãþând în privinþa aceasta egalitatea episcopilor. Ilustrul 
doctor, întemeindu-se pe textele: Tu eºti Petru ºi Paºte oile mele, neagã cã 
sfântul Petru sã fi posedat prerogative superioare celor ale celorlalþi apostoli. El 
neagã prin urmare cã aceste prerogative pretinse sã fi fost transmise unui 
episcop în particular; el neagã, afirmând egalitatea episcopilor, prerogativele 
reclamate în favoarea unui episcop oarecare. 
În restul operei sale, Ciprian se apleacã sã facã înþelese condiþiile ºi 
necesitatea unitãþii în Bisericã. 
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 
9 
Aici era cazul de a indica centrul vizibil al acestei unitãþi, dacã, întradevãr, 
el ar fi recunoscut un atare centru. Dar el (centrul) nu era inventat în 
timpul sãu. El nu menþioneazã asadar nici pe episcopul Romei nici pe Biserica 
romanã. Centrul unitãþii Bisericii este, dupã sfântul doctor, uniunea tuturor 
membrilor în mãrturisirea aceleiaºi credinþe, totdeauna conservatã în Biserici. 
Toþi cei care se separã de aceastã credinþã devin eretici ºi schismatici, ºi nu mai 
aparþin Bisericii. 
Episcopatul care prezintã în Bisericã are datoria de a menþine aceastã 
unitate ºi de a o apãra dacã ea este atacatã, menþinând ºi apãrând credinþa anticã 
ºi apostoleascã a Bisericii. 
Dacã ar mai conserva cineva vreo îndoialã în privinþa interpretaþiunii ce 
sfântul Ciprian a dat textelor evanghelice relative la sfântul Petru, ºi în privinþa 
interpolãrile al cãror obiect a fost cartea sa, va fi de ajuns de a citi acest pasaj 
din epistola sa a douãzeci ºi ºaptea: 
„Domnul nostru, ale cãrui precepte ºi avertismente suntem datori a le 
observa fundând onoarea de episcop ºi baza (sau raþiunea ratio) Bisericii Sale, 
se exprimã astfel în Evanghelie, adresându-se lui Petru: „Eu îþi zic cã tu eºti 
Petru, ºi pe aceastã piatrã voi zidi Biserica mea, ºi porþile iadului nu o vor birui 
pe ea; ºi îþi voi da cheile împãrãþiei cerurilor; ºi oricâte vei lega pe pãmânt vor fi 
legate în ceruri; ºi oricâte vei dezlega pe pãmânt vor fi dezlegate în ceruri”. De 
acolo, prin greutãþile timpurilor ºi succesiunilor, au decurs: ºi hirotonia 
episcopilor, ºi baza (ratio) Bisericii, aºa încât Biserica o sã fie stabilitã pe 
episcopi ºi orice act al Bisericii sã fie guvernat de aceiaºi prepoziþi”. 
Acest text este tras dintr-o epistolã în care Ciprian revendicã drepturile 
episcopatului pentru guvernãmântul Bisericii. El nu putea sã declare mai lãmurit 
cã, în textele evanghelice relative la sfântul Petru, nu era nimic personal pentru 
acest apostol, cã cuvintele ce i se adresaserã priveau pe colegii sãi tot aºa ca ºi 
pe el. Sfântul Ciprian explicã astfel însuºi tratatul sãu despre unitate ºi leapãdã 
interpolãrile romane. 
Astfel era doctrina sfântului Ciprian ºi a întregii Biserici occidentale în 
secolul al treilea.  
Va urma cu: 
În secolul precedent, Tertullian,
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				1Ioan 4:1  
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. 
SF. MARCU ASCETUL:  "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
 Fratele Traian Bădărău (Tătăică) 
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată  legătura.
			 
		
		
		
		
		
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	 |