Īn prealabil postat de George.m
Am intalnit la Sfantul Ioan Gura de Aur (in Omilia LXIX la Matei) o interpretare asemanatoare celei date de Sfantul Grigorie Sinaitul hainei de nunta.
Interesant e faptul ca el vede pilda nuntii fiului de Imparat (Matei 22, 1-14) a fi o continuare a pildei lucratorilor celor rai (Matei 21, 33-42) si arata ca, in aceasta din urma, Mantuitorul se refera la chemarea poporului ales si la neascultarea, impietrirea, lenevia lui. Evreii s-au dovedit a fi neimplinitori al voii divine, ai poruncilor dumnezeiesti, ba chiar ucigasi (au omorat profetii si pe Insusi Fiul lui Dumnezeu):
"Multe lucruri arata Hristos in aceasta pilda! Ca Dumnezeu a purtat de grija iudeilor de la inceput; ca ei dintru inceput au fost niste ucigasi; ca Dumnezeu n-a lasat nimic din cele ce trebuiau pentru purtarea lor de grija; ca nu s-a intors dinspre ei nici dupa ce au ucis pe profeti, ci a trimis chiar pe Fiul Lui (...); ca moartea Lui are sa savarseasca mari lucruri; ca iudeii au sa sufere cea mai cumplita pedeapsa pentru rastignirea Lui si pentru indrazneala lor, ca au sa fie chemate neamurile si ca iudeii au sa cada".
Daca in pilda aceasta, Hristos face referire la impietrirea evreilor dinaintea mortii si Invierii Sale, in pilda Nuntii Fiului de Imparat El vorbeste despre incremenirea poporului evreu in rautate chiar si dupa Invierea si Inaltarea Sa la cer. Aici, "slugile" Sale ar trebui sa ne duca cu gandul la Sfintii Apostoli, carora li s-a incredintat misiunea evenghelizarii. Iar pentru persistenta in pacat, evreii vor fi pedepsiti prin distrugerea cetatii Ierusalimului:
"Pentru ca n-au vrut sa vina - spune Sfantul Ioan - ba, dimpotriva au mai ucis si pe cei trimisi la ei, imparatul le-a ars orasele, a trimis osti si i-a ucis.
Hristos a spus aceasta ca sa vesteasca mai dinainte cele ce aveau sa se intample sub Vespasian si Tit, pentru ca, necrezand in El, au maniat pe Tatal. Tatal ii pedepseste. Distrugerea Ierusalimului n-a avut loc indata dupa omorarea lui Hristos, ci dupa patruzeci de ani, ca sa arate indelunga Lui rabdare; dupa ce au ucis pe Stefan, dupa ce au omorat pe Iacov, dupa ce si-au batut joc de Apostoli".
Dumnezeu, prin cuvintele: Duceti-va la raspantiile drumurilor si pe cati veti afla, chemati-i, ar face trimitere, conform Sfantului Ioan, la chemarea neamurilor. "Apoi, ca sa nu creada neamurile ca se pot mantui numai prin credinta, Hristos le vorbeste si de osanda faptelor rele; celor care n-au crezut inca le spune sa se apropie cu credinta, iar celor care au crezut le spune sa se ingrijeasca de viata si de faptele lor. Viata si fapta sunt haina de nunta; chemarea e har al lui Dumnezeu.
- Dar pentru ce ii mai cerceteaza cu atentie pe cei poftiti la nunta?
- Pentru ca chemarea si curatia sunt un har al lui Dumnezeu; dar a ramane chemat si curat imbracat atarna de ravna celor care au fost chemati. Chemarea nu se datoreaza vredniciei omului, ci harului. Ar trebui, dar sa rasplatim lui Dumnezeu pentru harul ce ni l-a dat si sa nu aratam atata rautate, dupa ce ne-a cinstit (...).
A te duce la nunta cu hainele murdare, aceasta inseamna: a pleca de pe lumea aceasta avand o viata necurata. De aceea si tacea cel ce intrase la nunta fara haina de nunta. Vezi ca, desi pacatul lui sarea in ochi, totusi Dumnezeu nu-l pedepseste inainte de a-si fi rostit insusi pacatosul pedeapsa? Ca s-a osandit singur prin aceea ca n-a avut ce sa raspunda; si astfel e dt chinurilor celor groaznice".
|