View Single Post
  #517  
Vechi 25.07.2011, 10:46:43
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit

27. Ai văzut bunătate prisositoare? Ai văzut mărinimia chemării? „Veniți – zice – la Mine toți cei osteniți și împovărați”. Iubitoare de oameni este chemarea, negrăită bunătatea! „Veniți la Mine toți”, nu doar conducătorii, ci și supușii, nu numai bogații, ci și săracii, nu doar cei liberi, ci și sclavii, nu numai bărbații, ci și femeile; și bătrânii, nu doar tinerii, și cei schilodiți și cu mădularele vătămate, nu numai cei sănătoși la trup, toți veniți. Căci așa sunt darurile Stăpânului, încât nu face vreo diferență între sclav și liber, nici între bogat și sărac, ci leapădă toată această deosebire. „Veniți toți – zice – cei osteniți și împovărați”. Și pentru ce îi cheamă? In nici un caz ca să le ceară socoteală și să-i ducă în fața instanței judecătorești. Dar pentru ce? Ca să-i odihnească de chinul lor și să le ia povara cea apăsătoare. Căci ce poate fi cândva mai apăsător decât păcatul? Fiindcă acesta, și dacă am fi de mii de ori nesimțitori și am vrea să ne ascundem de oameni, ridică împotriva noastră conștiința ca pe un judecător nemitarnic; și aceea, fără încetare, se răscoală [împotriva noastră], provocându-ne continuu dureri, torturându-ne precum un călău și ștrangulându-ne cugetul prin arătarea mărimii păcatului. Așadar, zice că „pe cei îngreuiați de acesta [de păcat] și chinuiți ca de o povară, pe aceștia îi voi odihni, dăruindu-le iertarea păcatelor, numai să vină la Mine”. Cine este atât de împietrit, cine este așa de tare [la cerbice], încât să nu asculte de o asemenea chemare [plină] de iubire de oameni?

28. Vezi cum îi cheamă pe aceia care și-au cheltuit [viața] în fărădelegi, pe cei ce sunt împovărați de păcate, pe cei care nici nu mai pot să ridice capul, pe cei plini de rușine (36) și fără de îndrăzneală?

29. Apoi, ca să ne învețe felul odihnei, adaugă: „luați jugul Meu asupra voastră”. Veniți sub jugul Meu! însă nu vă speriați când auziți de jug. Căci nici nu vă rănește gâtul, nici nu vă face să vă plecați capul, ci ne învață să cugetăm la cele de sus și ne arată (37) adevărata filosofic. „Luați jugul Meu asupra voastră și învățați”, „învățați” înseamnă: plecați-vă auzul ca să puteți învăța de la Mine (38). Căci nu voi cere de la voi ceva greu. Voi, robii, imitați-Mă pe Mine, Stăpânul; voi, care sunteți pământ și cenușă, râvniți [să fiți] ca și Plăsmuitorul vostru și Făcătorul cerului și al pământului, „învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima”.

30. Ai văzut pogorământul Stăpânului? Ai văzut iubirea [Lui] de oameni cea sinceră? Nu a cerut de la noi ceva greu sau de nesuportat. Fiindcă nu a zis: învățați-vă de la Mine că am făcut semne, că am înviat morții, că am arătat minuni, [căci toate] acestea [atârnă] numai de puterea Lui. Dar ce? „Invățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre”. Ai văzut cât este câștigul acestui jug, cât folos [aduce]? Cel ce a fost învrednicit să vină sub acest jug și a putut să învețe de la Stăpânul să fie blând și smerit cu inima, va dobândi deplina odihnă a sufletului său. Acest lucru este începutul (39 )mântuirii noastre. Cel ce a câștigat (40) această virtute poate, fiind încă în trup, să se ia la întrecere cu puterile netrupești și nu [mai] are nici o părtășie cu cele din viața aceasta.

31. Cel ce imită blândețea Stăpânului nu se mânie, nu se ridică împotriva aproapelui. Chiar dacă cineva îl va lovi, îi va spune: „dacă am vorbit rău, dă mărturie pentru [acest] rău, dar dacă [am grăit] bine, de ce mă bați?” (In 18,23). Chiar de-l va numi demonizat, îi va răspunde: „eu demon nu am”; și nimic din cele ce vin asupra-i nu-l va putea vătăma. Unul ca acesta disprețuiește toată slava acestei vieți (41) și nimic din cele ce se văd nu-l va atrage. Fiindcă el va dobândi alți ochi. Cel ce este smerit cu inima niciodată nu va putea privi cu ochi rău bunurile aproapelui. Unul ca acesta nu va fi răpitor, nici lacom, nici nu va pofti vreun lucru, ci va risipi chiar și cele ale sale, arătând multă compătimire față de semenul de aceeași fire. Unul ca acesta nu sapă căsnicia altuia, căci venind sub jugul lui Hristos și învățând să fie blând și smerit cu inima, va avea întreaga virtute (42) și va păși pe urmele Stăpânului.

32. Să venim sub jugul cel bun și să ridicăm povara cea ușoară, ca să putem găsi și odihna. Cel ce vine sub jug e dator să uite orice veche obișnuință și să aibă o atenție fină a ochilor (43). „Căci cel ce se uită la femeie ca s-o poftească, deja a făcut adulter cu ea în inima lui”; încât este nevoie de asigurare sporită pentru simțul văzului, ca nu cumva prin el să se urce moartea. Și nu numai pentru ochi, ci și pentru limbă, de mare atenție este trebuință. „Mulți au căzut – zice – sub ascuțișul săbiei, dar nu atâți câți au căzut datorită limbii” (Inț. Sir. 28, 19). [ Și așa], punem frâu și celorlalte patimi care se nasc de aici, așezăm mintea în liniște, îngrădim partea irascibilă, mânia, pomenirea răului, dușmănia, invidia, pofta nesățioasă, toată desfrânarea, toate faptele cărnii, care sunt: adulterul, curvia, necurăția, desfrânarea, idolatria, fermecătoria, dușmănia, cearta, pizma, beția, chefurile.

33. Se cuvine să lepădăm toate acestea și să ne sârguim să avem roadă Duhului: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga-răbdare, bunătatea, blândețea, înfrânarea. Și dacă astfel ne curățim mințile noastre, repetând ca pe o incantație învățăturile adevărate (44), vom putea deja de aici să ne [formăm] o bună predispoziție (45) și să fim vrednici de primirea darului măreț și de paza bunurilor primite [la botez] .

34. Să nu mai am grija înfrumusețărilor exterioare, nici a hainelor scumpe, ci toată râvna să o întorc spre împodobirea sufletului, încât frumusețea lui să fie [din ce în ce] mai strălucitoare. Să nu mai port haine de mătase – fire ale viermilor -, nici coliere de aur. Căci și dascălul lumii, cunoscând mai ales moliciunea firii femeiești și grabnica alunecare a voinței, nu a ezitat să orânduiască și în legătură cu acestea. Dar de ce spun că nu s-a dat în lături să învețe despre acestea? Fiindcă îndemnând în privința coafurilor, strigă și zice: „nu cu coafuri sau cu aur sau cu perle sau cu haine scumpe” [să fie împodobită] (ITim 2, 9). [Crezi] că învățându-te acestea, femeie, vrea oare să te înfrumusețezi și să fii lăudată de cei ce te privesc? [Chiar dacă ei te laudă], îți [spun] că aceia sunt oameni asemenea [ție], dar eu întreb și pe Stăpânul tuturor. Să vedem pentru ce te va lăuda și te va vorbi de bine?

35. De vreme ce El a lepădat acea frumusețe care se ițește din coafuri, din bijuterii, din perle și din haine scumpe, să vedem ce fel de frumusețe îi hărăzește femeii? Căci această frumusețe [produsă] de bijuterii și haine, și dacă pentru puțin o încântă pe cea care le poartă, cu timpul se ofilește. Dar ce spun că se ofilește? Inainte de a se ofili datorită trecerii vremii, ațâță ochii invidioșilor și-i îndeamnă pe răufăcători la furt. Iar frumusețea pe care Insuși o hărăzește nu se poate pierde, nici ofili; este veșnică – și aici [în viața aceasta] rămânând împreună cu noi, dar însoțindu-ne și dincolo – și [pe deasupra] ne aduce multă îndrăzneală.

36. Dar trebuie să ascultăm chiar cuvintele apostolului. Așadar, ce zice? „Această [frumusețe] se cuvine femeilor care au făgăduit să fie temătoare de Dumnezeu, cea prin fapte bune” (l Tim 2,9). Femeia vrednică – zice – de făgăduința [dată lui Hristos] – [făgăduința] de a lucra [poruncile Lui] – se împodobește pe sine cu fapte bune. Făptuirea binelui să urmeze făgăduinței [date]. Ai făgăduit să-L cinstești pe Dumnezeu? Lu¬crează cele plăcute Lui! Adică faptele bune. Dar ce înseamnă [împodobirea] „prin fapte bune”? Toată strânsura virtuții constă în disprețuirea (46) celor din veacul acesta, dorința pentru cele din veacul viitor, nesocotirea bunurilor [de aici], deschiderea față de cei săraci, îngăduința, blândețea, înțelepciunea (47), pacea și liniștea sufletului, a nu fi pornit spre slava vieții de acum, ci a avea privirea ațintită la cele de sus și a te îngriji necontenit pentru cele de acolo și a te avânta către acea slavă.

37. Dar fiindcă acum vorbesc în special pentru femei, vreau să le fac îndeaproape cunoscute și alte lucruri, încât, o dată cu celelalte [neajunsuri de care am vorbit], să lepede și obișnuința vătămătoare de a-și farda fața, ca să nu adauge [ceva chipului], ca și cum opera [lui Dumnezeu] ar suferi vreo lipsă, și [astfel] păcatul să fie atribuit Creatorului. [Oare știi tu] ce faci, femeie? [Nu știi] că nu poți să-ți sporești frumusețea naturală prin pudre și rimeluri, [dar] nici să-ți schimbi urâțenia firească? Nu vei adăuga câtuși de puțin frumuseții firești și-o vei strica și pe cea a sufletului. Preocuparea aceasta [pentru împodobire] este semnul unei moliciuni lăuntrice. De altfel, multă osândă (48) îți aduni prin aceasta, întraripând ochii celor tineri, captând privirile desfrânaților, provocând adultere necuvenite, și [astfel] atragi asupra capului tău [responsabilitatea] alunecării acelora.

38. Un lucru cuvenit și de folos este să renunți la [împodobire]! Iar dacă cele ce sunt robite (49) de acest rău obicei nu vor, măcar când vin la Biserică să nu facă aceasta. Spune-mi pentru ce să stai în Biserică într-un asemenea hal? Oare această frumusețe o caută Cel Căruia tu vii să I te închini și [înaintea Căruia] îți mărturisești păcatele? El caută frumusețea lăuntrică, lucrarea faptelor bune, milostenia, cumpătarea, străpungerea inimii, credința profundă. Iar tu, renunțând la acestea (50), degrabă provoci poticnire în Biserică celor mai slabi (51). De câte fulgere nu ești vrednică? Ești în port și naufragiezi. Vii la doctor să-ți vindeci rănile și pleci cu ele mai mari. Ce iertare vei mai avea după acestea? Insă chiar dacă mai înainte unele erau cuprinse de delăsare față de propria mântuire, de azi să fie încredințate că [trebuie] să renunțe la acest viciu. Căci dacă [Dumnezeu] nu a fost de acord să folosim hainele scumpe, cu mult mai mult [nu admite] fardurile și rimelurile.
Reply With Quote